К огато построяването му приключи, Европейският екстремно голям телескоп ще е най-големият на света с огледало с диаметър 40 метра.

Един астроном обаче предлага нещо много по-амбициозно.

Еквивалентът на телескоп с огледало с диаметър от 150 метра, което ще използва земната атмосфера като природния еквивалент на двойноизпъкнала леща.

Астрономът Дейвид Кипинг от Университета в Колумбия, САЩ, установява, че телескоп, поставен малко по-далеч от орбитата на Луната с диаметър едва 1 метър, би могъл да използва най-горния тънък слой на земната атмосфера, така че да фокусира бледи и далечни обекти и да получава техни изображения с огромно увеличение.

Точно както една гигантска космическа лупа.

Земната атмосфера е прекалено динамична за да позволи на подобен телескоп да прави изображения, които да успяват да се конкурират с тези на „Хъбъл”, казва Кипинг.

Той обаче ще може да открива много бледи и дребни обекти, включително екзопланети и астероиди, застрашаващи планетата.

Кипинг е съгласен, че са нужни още експерименти, за да се докаже ефективността на идеята, но астрономът е категоричен, че технологията за създаването на подобен телескоп вече е налична.

Източник: iStock/Getty Images

Когато астрономите за пръв път прочитат предложението на Кипинг, са развълнувани, но и предпазливи към тази амбициозна идея.

Мат Кенуърти от Университета в Лайден, Нидерландия, споделя, че е бил „изумен от това колко усилия е хвърлил Кипинг в разработването на идеята”, но според него са нужни още доказателства за това, че тя би проработила.

Брус Макинтош от Станфордския университет добавя: „Това е много интересна идея, но определено има нужда от много детайли, които предстои да бъдат обсъдени и преразгледани.”

Източник: iStock/Getty Images

Кипинг е популярен със своите изследвания и наблюдения с цел откриването на естествени спътници в извънземни планетарни системи.

Той споделя, че идеята за гигантския телескоп идва преди 13г., когато се занимава с изучаването на интересен атмосферен феномен.

Дори и идеята все още да изглежда неизпълнима, Кипинг е доволен, че е провокирал учените да ѝ обърнат внимание и да я обсъждат.

„Това е само първата крачка”, казва той.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

1 коментар