М арсоходът Curiosity е открил "изненадващо високи" нива на метан по време на последните си анализи на Марс, съобщава The New York Times. Те са значително по-високи от всички измервания досега, които марсоходът е направил през 7-те години на Червената планета.

Облаците на Марс се образуват заради метеорити

Марсианският хеликоптер направи първи тестов полет

В неделя NASA потвърди новината, като обяви засечените нива на метан за "необичайно високи". Те са 21 частици на милиард единици, което в общ план е доста малко, но е значително по-високо от засичаното досега.

Тъй като организмите имат важна роля за генерирането на метан на Земята, откритието веднага възобнови надеждите, че се увеличават шансовете някога на Марс действително да е имало живот и тези следи от метан да са индикатор за това. NASA обаче бърза да уточни, че за сега това няма как да се докаже. Първо, метан може да се генрерира и по други начини, включително реакции между скали и вода, каквито има на Марс.

НАСА откри "космическо гюле", което лети с над 4 млн. км/ч

Първият космически апарат, напуснал пределите на Слънчевата система

Второ, Curiosity не разполага с необходимите уреди, за да може да анализира и проследи точния произход на метана. Наличните уреди не могат да разберат нито дали метанът е билогично или геоложки генериран, нито дали е нов или древен.

Учените ще се опитат да направят по-подробни анализи на метана, включително и по време на следващите измервания. Те ще потърсят съдействието и на Европейската космическа агенция и нейния модул Trace Gas Orbiter, който е в орбита около Марс. Неговите резултати се различават от тези на Curiosity, като учените ще се опитат да намерят причината за това и колко време метанът се задържа в атмосферата.

Първи проблеми за мисията на "Инсайт" на Марс