НАСА откри "космическо гюле", което лети с над 4 млн. км/ч
Съвкупна снимка от различни телескопи, която показва космическото "гюле" като оранжевата линия, която излиза от остатъците на суперновата CTB 1
Източник: Jayanne English, University of Manitoba, using data from NRAO/F. Schinzel et al., DRAO/Canadian Galactic Plane Survey and NASA/IRAS

А строноми на НАСА обявиха, че са открили свръхбързо "космическо гюле", което пътува из Вселената с изключително висока скорост. То е вследствие на експлозията на суперновата CTB 1, съобщава космическата агенция.

Ultima Thule е уникален "геоложки Франкенщайн"

Първите ясни снимки на Ultima Thule разкриха двоен обект

Обектът всъщност е пулсар, който носи официалното име PSR J0002+6216, но астрономите използват "галеното" име J0002. Той се движи с около 4 млн. км/ч и оставя след себе си опашка от отломки, която сочи директно към остатъците от експлодиралата супернова. С подобна скорост, пътуването между Земята и Луната би отнело само 6 минути.

"Космическият снежен човек" се оказа плосък

"Нови хоризонти" успешно изследва най-далечния обект

Именно благодарение на опашката, астрономите успяват да проследят първоизточника на пулсара, който е много плътна неутронна звезда, която се върти с много висока скорост. Учените се надяват откритието да им помогне да разберат повече защо и как експлодиращите супернови изстрелват неутронни звезди с толкова голяма сила.

Пулсарът е открит през 2017 г. от любителския проект Einstein@Home. Той се намира на около 6500 светлинни години от Земята в съзвездието Касиопея. Неутронната звезда се завърта около оста си 8,7 пъти в секунда. Всяка ротация изстрелва пулс от гама лъчи.

J0002 вече се намира на около 53 светлинни години от центъра на експлодиралата супернова. Високата скорост на движение и въртене оставя след пулсара опашка от магнитна енергия и ускорени частици, които се засичат чрез радиотелескопи. Самата опашка е дълга 13 светлинни години и сочи точно към центъра на суперновата.

Анализът показва, че суперновата е експлодирала преди около 10 000 години. J0002 обаче се движи с около пет пъти по-висока скорост от стредностатистическите пулсари и е по-бърз от 99% от тези, чиято скорост вече е била измерена.

При самата експлозия отломките на суперновата са се движили по-бързо от пулсара, но с течение на времето те са забавили своето движение, докато J0002 запазва скоростта си. Учените го описват като "гюле", защото не забавя скоростта си и нямат обяснение защо тя е толкова висока. Предстоят допълнителни проучвания на пулсара, които да потърсят отговор на въпроса.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram