19

Е вропейският парламент прие спорните промени в Директивата за авторското право, които включват член 11 и член 13, известни повече като "данък линк" и "създаване на филтри за съдържанието". Новите текстове бяха леко изменени след като в предишния им вид създаваха риск да забранят дори популярните "миймове" или анимираните гифове и карикатурите от филми и клипове.

Идва ли краят на ИТ гигантите и технологичните чудеса

Въпреки това промените са доста и ще засегнат най-вече интернет компаниите. А това може да се отрази и на потребителите.

Интернет навършва 30 години на фона на много проблеми

Член 11 накратко предвижда търсачките, генераторите на съдържание и социалните мрежи да плащат на новинарските, когато използват линкове към техни публикации. Идеята е, че повечето потребители гледат само линковете и краткото описание към тях и това им е достатъчно, за да се информират без да посещават самия сайт. Така новинарският сайт губи посетители и съответно приходи, за сметка на социалните мрежи и търсачките. Член 11 предвижда те да плащат и по този начин да споделят приходите, въпреки че реално в корените на Интернет е именно свободна размяна на линкове.

Член 13 прехвърля част от отговорността за съдържанието с неуредени авторски права върху самите интернет компании. Ако чрез техните услуги се разпространява съдържание, което е с неуредени авторски права, те ще имат отговорност не само да го премахват както досега, но и ще имат отговорност да не допускат то да достига до потребителите. Накратко, това налага използването на филтри, които да анализират съдържанието и да го блокират преди да бъде доказано, че авторските права са уредени.

Google: ЕС може да отреже 45% от трафика към новини

Неочакван развой препъна "данък линк" в ЕС

Процесът нататък

Европейският парламент вече прие текстовете с 348 гласа срещу 274 гласа. Евродепутатите след това отхвърлиха допълнително предложение, което искаше да се премахне Член 13 от финалния текст. Този път това гласуване беше с доста по-близки резултати - 312 гласа "за" и 317 гласа "против".

Следващата стъпка е по-сложна. Страните-членки ще трябва да приведат законите си в тон с Директивата. Тъй като тя дава само обща насока на правилата, страните-членки имат свободата да ги интерпретират и да преценяват какви точно промени искат. Това означава, че Член 11 и Член 13 може да имат различно изражение в местното законодателство и някои държави да решат, че филтри например действително са нужни, а други да изберат по-различни мерки. Всичко това може да отнеме до 24 месеца.

Последиците

Заради широката интерпретация на правилата, последиците може да се окажат различни в зависимост в коя държава е регистрирана дадената компания и къде се намира даденият потребител.

Годината, в която ИТ гигантите бяха „напляскани“

В последния си вид, Директивата въвежда специални изключения за "миймовете" и GIF-анимациите. Те вече не попадат в нея и за тях няма да може да се иска да се плащат авторски права. Използването на съдържание с неуредени авторски права ще е възможно и когато става дума за пародия, но при определени условия. Разрешава се и използването на елементи от подобно съдържание за ревю, цитат, критика и др. Клауд услугите също са изключение и те няма да има нужда да анализират съдържанието, което потребителите качват в личните си акаунти.

Въпреки това критиците казват, че се създават условия за смачкване на създаденото от обикновени хора съдържание, ограничаване на разпространяването на информация и затварянето на хората в групи, вместо да се чувстват свободни да обменят данни в интернет. Според защитниците на промените новите правила по никакъв начин няма да ограничат хората, а единствено ще гарантират, че тези, които разпространяват съдържание с неуредени права и печелят от него, ще носят по-сериозни последствия, а авторите ще получават по-честна компенсация за труда си.

Тим Бърнърс-Лий: Битката за Интернет е най-важната кауза

Google например коментира, че последната версия е стъпка в правилната посока, но все още има много правни неясноти. Компанията се опасява, че Директивата може да ограничи разпространението на информация и да попречи на потребителите да преценяват да посетят даден линк или не. Тя също така се притеснява, че европейските потребители на видеопортала YouTube може да се окажат изолирани от част от неговото съдържание. Google казва, че ще продължи дискусиите с европейските политици в опит допълнително да се прецизират и подобрят правилата с нови промени в тях.

За обикновените потребители за сега няма да има кой знае какви промени. С течение на времето обаче, когато страните-членки започнат да интерпретират новите правила и да ги внедряват в законодателствата си, на места може да се появят филтри и други изисквания, с които ще трябва да се съобразяват, когато качват съдържание в социалните мрежи.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин. Безплатно е :-)

@