Т ърсенето на „еликсир на младостта” обхваща векове и континенти - но наскоро беше направено революционно откритие на Окинавските острови, които се намират в Източнокитайско море.

Там не само живеят много от най-възрастните хора на Земята, а и повечето от тях са в изключително добро здраве, посочва Би-Би-Си (BBC).

На всеки 100 000 жители на островите Окинава има 68 столетници. Статистика без прецедент в останалата част на света, дори и в самата Япония. В страната като цяло шансът на хората да достигнат 100 години е с 40% по-нисък. Броят на столетниците на човек от населението на архипелага Окинава е в пъти по-висок, отколкото в САЩ например.

Учените изследват този феномен от десетилетия, но без успех. Отговорът е търсен в гените, околната среда и т.н. Но сега вниманието е насочено към високото съотношение на въглехидрати към протеини в диетата на жителите на островите Окинава, където основният източник на калории са сладките картофи.

„Това е точно обратното на сегашните популярни диети, които препоръчват високо протеиново хранене с ниско съдържание на въглехидрати”, посочва Саманта Солон-Биет от университета в Сидни, която се занимава с изследвания на храненето и стареенето.

Наистина ли „окинавското съотношение“ – 10 към 1 на въглехидрати към протеини е тайната на дългия и здравословен живот?

Най-новите доказателства - от изследвания върху хора, до опити с животни, сочат, че тази хипотеза заслужава сериозно внимание.

Диетата с ниско съдържание на протеини и високо съдържание на въглехидрати предизвиква различни физиологични реакции, които ни предпазват от заболяванията, свързани с възрастта - включително рак, сърдечносъдови болести и алцхаймер.

Хората на Окинава остават активни и независими в своите 90 години и е по-малко вероятно да развият заболявания, свързани с остаряването.

Почти две трети от столетниците на архипелага са живели напълно самостоятелно до 97-годишна възраст.

Типичният окинавски столетник изглежда свободен от обичайните причинители на сърдечно-съдовите заболявания, като натрупване на твърди плаки около артериите. Нивата на заболеваемост от рак, диабет и деменция също са доста ниски.

За невероятното здраве и дълголетие на местните жители допринасят и други фактори.

Хората на архипелага остават сравнително изолирани като популация за значителни периоди от историята, което е формирало уникален генетичен профил, предполагащ намаляване на риска от рак, сърдечни заболявания и болестта на Алцхаймер.

Все пак влиянието на гените не може да даде обяснение за тяхното дълголетие.

Освен диетата за него допринасят още това, че повечето от местните жители са физически активни, тъй като са заети в земеделието и риболова. А също така поддържат активен социален живот до късна възраст - самотата е доказано толкова вредна, колкото и пушенето на 15 цигари на ден.

Но все пак основният фактор за тяхното удивително дълголетие и здраве изглежда е диетата им.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Опозицията с остра реакция срещу премиера Радев след думите му за убийството в Пловдив

Опозицията с остра реакция срещу премиера Радев след думите му за убийството в Пловдив

България Преди 24 минути

Отправиха критики към министър-председателя, че политизира тежкото престъпление

Средната брутна заплата продължава да расте, но разликата между най-високо и най-ниско платените сектори остава над три пъти.

Средната заплата в България достигна 1444 евро

Парите ни Преди 26 минути

Най-високи остават възнагражденията в информационния сектор, а частният сектор отчита по-силен ръст от обществения

Ужас в Дупница: 20-годишен бит с гумена палка и държан против волята си

Ужас в Дупница: 20-годишен бит с гумена палка и държан против волята си

България Преди 43 минути

Пострадалият бил откаран до паркинг в града, където му бил нанесен побой. Впоследствие бил закаран в къща, където е държан против волята си и бит с гумена палка

Арестуваха мъж за побой и отвличане в Дупница

Арестуваха мъж за побой и отвличане в Дупница

България Преди 58 минути

Престъплението е извършено в нощта срещу вторник

Осъдиха на една година затвор мъж, обрал Кътинския манастир

Осъдиха на една година затвор мъж, обрал Кътинския манастир

България Преди 1 час

Наказанието ще се изтърпява при първоначално "строг" режим

Рядка поява: Джордж и Амал Клуни показаха порасналите си близнаци на Лаго ди Комо

Рядка поява: Джордж и Амал Клуни показаха порасналите си близнаци на Лаго ди Комо

Любопитно Преди 1 час

Джордж и Амал Клуни направиха изключително рядка публична поява с 8-годишните си близнаци Ела и Александър по време на благотворителна галавечер на италианското езеро Комо

4-годишно дете е загинало, след като дърво е паднало върху дома му в градчето Дженива, щата Индиана

Мощни бури връхлетяха Средния запад на САЩ, има жертви, близо 1 млн. души са без ток

Свят Преди 1 час

Стихията предизвика наводнения и разрушения в няколко щата

Продължава битката за „Сребърна“: 1,8 млн. куб. м вода са прехвърлени от Дунав

Продължава битката за „Сребърна“: 1,8 млн. куб. м вода са прехвърлени от Дунав

България Преди 1 час

Заради ниското ниво на реката са въведени ограничения за корабоплаването по целия български участък

Сигнал за бомба в Сметната палата

Сигнал за бомба в Сметната палата

България Преди 1 час

На място има изпратени екипи на полицията

Романтика на плажа: Супермоделът Алесандра Амброзио се сгоди

Романтика на плажа: Супермоделът Алесандра Амброзио се сгоди

Любопитно Преди 1 час

45-годишната бразилска красавица Алесандра Амброзио каза „ДА“ на любимия си Бък Палмър. Предложението е станало на екзотичен плаж още през април, но двамата пазеха щастливата тайна досега

РЗИ потвърди за замърсяването в Свети Влас, къпането на плаж „Изток“ е забранено

РЗИ потвърди за замърсяването в Свети Влас, къпането на плаж „Изток“ е забранено

България Преди 2 часа

Новите проби показват отклонения от нормите, водата ще бъде изследвана отново

Дворецът на Путин за $1,5 милиарда остана без защита след удари на Украйна

Дворецът на Путин за $1,5 милиарда остана без защита след удари на Украйна

Свят Преди 2 часа

Украински дронове унищожиха зенитните комплекси С-400 и заглушителите, пазещи имението в Геленджик

Владимир Путин

„Росатом“ се пропуква: Войната на Путин удря руската ядрена империя

Свят Преди 2 часа

Финансовият натиск върху Москва поставя нови въпроси пред международните проекти на „Росатом“

„Фалшива коса, истински корем“: Ан Хатауей отвърна на критиките за визията си

„Фалшива коса, истински корем“: Ан Хатауей отвърна на критиките за визията си

Любопитно Преди 2 часа

43-годишната актриса Ан Хатауей се появи на филмова премиера с дръзки тоалет, показващ бременния ѝ корем. След като потребители в мрежата я обвиниха, че коремът ѝ е фалшив, тя им даде бърз и категоричен отговор

Стартитат процедура за въвеждане на зелени технологии в българския бизнес

Стартитат процедура за въвеждане на зелени технологии в българския бизнес

България Преди 2 часа

Микро-, малки и средни предприятия ще могат да кандидатстват за безвъзмездна помощ до 450 000 евро