9

Т ой е пристрастен към своя камион. 60-годишният Удо Лаутеншлагер от сърце обича да кара голямата машина, натоварена с контейнери. Но направо му причернява, когато погледне в бъдещето. Той се опасява, че и в Германия може да стане същото, както във Великобритания: пустеещи лавици в супермаркетите и затворени бензиностанции, пишат от "Дойче веле".

"Рано или късно това ще се случи и у нас в Германия в рамките на идните пет години. Защото обществото не отдава никакво признание на труда ни", казва Удо. Според него хората в Германия масово смятат, че тежкотоварните камиони са "смрадливци, които съсипват природата", а поради това не изпитват никакво уважение към шофьорите. Лошият имидж на професията води дотам, че вече няма достатъчно млади попълнения, смята Удо.

На Германия ѝ липсват десетки хиляди шофьори

Вече и в Германия липсват десетки хиляди шофьори на камиони - според различните оценки между 45 000 и 80 000. Но в края на десетилетието недостигът може да надмине 185 000 души, пише в едно изследване на германското Министерство на транспорта.

Синдикатите и браншовите организации споделят едни и същи обяснения защо се е стигнало дотук: заплащането е под средното, работното време е нерегулирано, условията на труд са тежки. Поради всичко това браншът много зависи от работната ръка, която идва от други европейски държави. По време на пандемията на места в Германия, например в граничните региони в Бавария, супермаркетите са били на косъм от криза, подобна на британската с празните рафтове, казва Мануел Лоренц от Промишлено-търговската камара в Регенсбург.

Спедиторите в Източна Бавария набират 60% от служителите си от съседна Чехия. Когато границата беше затворена заради пандемията, Лоренц изобщо не знаел дали чешките шофьори ще могат да продължат да работят. "И понеже знам как функционират веригите на доставките, честно казано аз вече си представих как ще започне масово презапасяване", казва той.

Празни рафтове във Великобритания: няма шофьори, няма доставки

Ниското заплащане и експлоатацията са масово явление

Повече от три четвърти от шофьорите на камиони в Германия са ниско платени, критикуват синдикалистите от най-голямата профсъюзна организация в страната ver.di. Те твърдят, че шофьорите в брашна започват със заплати от около 1900 евро месечно, а повишаване на заплащането се прокарва много трудно, понеже в бранша цари тежка битка за това кой ще предложи най-ниски цени на доставките.

Да не говорим, че много шофьори са поставени под сериозен натиск да бързат и често пъти не могат по законен начин да спазят изключително кратките срокове. Така те са принудени все по-често да се отказват от почивките и дори да манипулират пътния лист в бордния компютър.

Главният полицейски комисар Харалд Байгел познава много такива случаи от всекидневната си практическа работа. Специалистът по тежкотоварен транспорт и превоз на опасни стоки казва, че редовно отчаяни шофьори на камиони доброволно правят признание за извършените нарушения. "Все по-често идват при нас и искат да ги проверим, понеже фирмите настоявали да карат по-дълго от разрешеното", обяснява Байгел. "Това явно е последната останала им възможност да получат помощ отнякъде."

Шофьорите ще продължат да са необходими и занапред

Но нали в близко бъдеще по пътищата уж ще поемат автономни камиони без шофьори? Повечето експерти не вярват, че това ще стане толкова бързо. Не може да се мисли и за прехвърляне на част от товарите към жп транспорта - просто германските железници нямат достатъчно капацитет. С две думи: и в бъдеще няма как да минем без помощта на професионалните тежкотоварни шофьори.

Синдикалистите от ver.di са убедени, че проблемът може да бъде решен с по-добро заплащане. Както професионалната квалификация на шофьорите, така и тяхната всекидневна работа трябва да получат по-висока финансова оценка, категорични са синдикалистите.

Коментари 9
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

9 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

"Moody’s": България все още може да приеме еврото

"Moody’s": България все още може да приеме еврото

България Преди 6 часа

Рейтинговата агенция би повишила кредитния рейтинг на България при наличието на подобрение в перспективите

Почина голямата българска актриса Гинка Станчева

Почина голямата българска актриса Гинка Станчева

България Преди 7 часа

Станчева се снима в 19 филма, по-значимите сред които са „Любимец 13“, „Специалист по всичко“ и „Нощем с белите коне“

Трима българи задържани на границата с РС Македония

Трима българи задържани на границата с РС Македония

България Преди 10 часа

Костадинов: Откровена нагла провокация от страна на правителството на Македония

Тежка катастрофа затвори пътя Велико Търново - Русе

Тежка катастрофа затвори пътя Велико Търново - Русе

България Преди 11 часа

На място е загинал водачът на лекия автомобил

дрегер архив

45% от тестовете за дрога на пътя са дали фалшив резултат

България Преди 13 часа

От МВР заявиха, че по-неточният „Дрегер 3000” вече не се използва

ГКПП Гюешево

Блокада на "Гюешево": Над 100 автомобила чакаха да преминат към РСМ

България Преди 14 часа

Някои от пътуващите посочиха, че определят спирането като провокация

д

Две жени и дете пострадаха при челен удар край Хасково

България Преди 14 часа

Пътят остана затворен до разчистването на ударените коли

.

Опиянение и нови кулинарни вдъхновения в "Черешката на тортата“

Любопитно Преди 15 часа

В седмицата на Трифон Зарезан участниците ще получат специална задача

Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов

Борисов поиска оставката на кмета на Пловдив

България Преди 15 часа

Той смята, че Здравко Димитров не се справя с работата си

.

Защо все повече дами се отказват от филърите?

Любопитно Преди 16 часа

Едва сега, с навлизането на тенденцията за подчертаване на индивидуалността, популярността на филърите започна чувствително да намалява

Иван Демерджиев

Демерджиев: Около 150 българи ще пристигнат в Скопие, за да почетат Гоце Делчев

България Преди 16 часа

Той смята да изчака онези, които искат да положат цветя на гроба на Гоце Делчев, за да може заедно с тях да почете годишната от рождението на Делчев

.

„Един за друг“ ще търси любовта с нови изненади и повече предизвикателства

Любопитно Преди 17 часа

Актьорът Краси Радков и нежната му половинка Станислава Ганчева стават част от четвъртия сезон на най-романтичното предаване по NOVA

родилка Спартан

Родилката от Силистра, спасена със „Спартан”: Все още не съм прегръщала децата си

България Преди 18 часа

„Всичко ми е като сън, чувах някакви разговори, че трябва да се направи операция и това помня”, обяснява Господинка

Снимката е илюстративна

Почитаме паметта на светец и тълкувател

Любопитно Преди 18 часа

Преподобният Исидор търпял и гонения заради своите строги изобличения

Nissan Ariya

Nissan ще лансира първия EV с твърдотелна батерия през 2028 г.

Технологии Преди 18 часа

Компанията е на „водеща позиция” да въведе Светия Граал масово на пазара