9

Т ой е пристрастен към своя камион. 60-годишният Удо Лаутеншлагер от сърце обича да кара голямата машина, натоварена с контейнери. Но направо му причернява, когато погледне в бъдещето. Той се опасява, че и в Германия може да стане същото, както във Великобритания: пустеещи лавици в супермаркетите и затворени бензиностанции, пишат от "Дойче веле".

"Рано или късно това ще се случи и у нас в Германия в рамките на идните пет години. Защото обществото не отдава никакво признание на труда ни", казва Удо. Според него хората в Германия масово смятат, че тежкотоварните камиони са "смрадливци, които съсипват природата", а поради това не изпитват никакво уважение към шофьорите. Лошият имидж на професията води дотам, че вече няма достатъчно млади попълнения, смята Удо.

На Германия ѝ липсват десетки хиляди шофьори

Вече и в Германия липсват десетки хиляди шофьори на камиони - според различните оценки между 45 000 и 80 000. Но в края на десетилетието недостигът може да надмине 185 000 души, пише в едно изследване на германското Министерство на транспорта.

Синдикатите и браншовите организации споделят едни и същи обяснения защо се е стигнало дотук: заплащането е под средното, работното време е нерегулирано, условията на труд са тежки. Поради всичко това браншът много зависи от работната ръка, която идва от други европейски държави. По време на пандемията на места в Германия, например в граничните региони в Бавария, супермаркетите са били на косъм от криза, подобна на британската с празните рафтове, казва Мануел Лоренц от Промишлено-търговската камара в Регенсбург.

Спедиторите в Източна Бавария набират 60% от служителите си от съседна Чехия. Когато границата беше затворена заради пандемията, Лоренц изобщо не знаел дали чешките шофьори ще могат да продължат да работят. "И понеже знам как функционират веригите на доставките, честно казано аз вече си представих как ще започне масово презапасяване", казва той.

Празни рафтове във Великобритания: няма шофьори, няма доставки

Ниското заплащане и експлоатацията са масово явление

Повече от три четвърти от шофьорите на камиони в Германия са ниско платени, критикуват синдикалистите от най-голямата профсъюзна организация в страната ver.di. Те твърдят, че шофьорите в брашна започват със заплати от около 1900 евро месечно, а повишаване на заплащането се прокарва много трудно, понеже в бранша цари тежка битка за това кой ще предложи най-ниски цени на доставките.

Да не говорим, че много шофьори са поставени под сериозен натиск да бързат и често пъти не могат по законен начин да спазят изключително кратките срокове. Така те са принудени все по-често да се отказват от почивките и дори да манипулират пътния лист в бордния компютър.

Главният полицейски комисар Харалд Байгел познава много такива случаи от всекидневната си практическа работа. Специалистът по тежкотоварен транспорт и превоз на опасни стоки казва, че редовно отчаяни шофьори на камиони доброволно правят признание за извършените нарушения. "Все по-често идват при нас и искат да ги проверим, понеже фирмите настоявали да карат по-дълго от разрешеното", обяснява Байгел. "Това явно е последната останала им възможност да получат помощ отнякъде."

Шофьорите ще продължат да са необходими и занапред

Но нали в близко бъдеще по пътищата уж ще поемат автономни камиони без шофьори? Повечето експерти не вярват, че това ще стане толкова бързо. Не може да се мисли и за прехвърляне на част от товарите към жп транспорта - просто германските железници нямат достатъчно капацитет. С две думи: и в бъдеще няма как да минем без помощта на професионалните тежкотоварни шофьори.

Синдикалистите от ver.di са убедени, че проблемът може да бъде решен с по-добро заплащане. Както професионалната квалификация на шофьорите, така и тяхната всекидневна работа трябва да получат по-висока финансова оценка, категорични са синдикалистите.

Коментари 9
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

9 коментара
 
Между приятелки: - Моят мъж толкова се уморява на работа, че не си чувства нито ръцете, нито краката, нито рогата.
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

<p>Радев: Тези неща постепенно ще останат в историята</p>

Радев: Ресурсната неосигуреност на армията и ниският социален статус постепенно ще останат в историята

България Преди 19 минути

Държавният глава и президентът на Италия Серджо Матарела посетиха учебен полигон „Ново село“

<p>Принц Хари официално смени адреса си в&nbsp;САЩ</p>

Принц Хари официално смени местожителството на САЩ

Любопитно Преди 1 час

Документи, разпространени на Острова, показват, че херцогът на Съсекс вече не определя Великобритания за свой дом

Джо Байдън

Американският президент със странно разкритие: Канибали са изяли чичо му

Свят Преди 1 час

Версията на Байдън не е потвърдена от документи

"Съвършено чудовище": Кой е истинският Ханибал Лектър (ВИДЕО/СНИМКИ)

"Съвършено чудовище": Кой е истинският Ханибал Лектър (ВИДЕО/СНИМКИ)

Любопитно Преди 1 час

Ето каква е връзката между стажант по медицина, който убил приятеля си, и измислен сериен убиец

<p>&quot;Да спрат с тези игрички&quot;: Пеевски призова Радев&nbsp;да се съобрази с Конституцията</p>

Пеевски: Президентът е длъжен да подпише указите за назначаване на нови министри

България Преди 1 час

Нека държавните мъже да бъдат на висотата на доверието на хората и да спрат с тези игрички, коментира председателят на ДПС

Доналд и Мелания Тръмп

Ще свидетелства ли Мелания в делото срещу Доналд Тръмп?

Любопитно Преди 1 час

Бившият държавен глава е първият в историята на САЩ, изправян пред съдебен процес

"Не се страхувам да умра": Шест пъти, когато лошото предчувствие се сбъдва

"Не се страхувам да умра": Шест пъти, когато лошото предчувствие се сбъдва

Любопитно Преди 2 часа

Разтърсващите истории може да прочетете в следващите редове

Бъдещето на ЕС: Обединение на пазара за телекомуникации, реформи в енергетиката и отбраната

Бъдещето на ЕС: Обединение на пазара за телекомуникации, реформи в енергетиката и отбраната

Технологии Преди 2 часа

Какво сочи доклад, поръчан от EС за конкурентоспособността

<p>Борисов: От служебните кабинети президентът&nbsp;правеше цели партии</p>

Борисов: Помня ярките политически лица в служебните кабинети, от тях Радев правеше цели партии

България Преди 2 часа

Сред тях Янаки Стоилов, Крум Зарков, Весела Лечева, цялото БСП се изсипваше в служебните правителства, заяви лидерът на ГЕРБ

Даниел Митов е готов да поеме поста на външен министър

Даниел Митов е готов да поеме поста на външен министър

България Преди 2 часа

Това заяви самият той пред журналисти в парламента

Сериозни предизвикателства и напрегнати моменти в „Шеф под прикритие“

Сериозни предизвикателства и напрегнати моменти в „Шеф под прикритие“

Любопитно Преди 2 часа

Проблеми в комуникацията и обучението очакват мениджъра в новия епизод на предаването – този петък от 22:00 ч. по NOVA

На 19 април вестник „Мач Телеграф“ отново с уникален подарък към читателите си

На 19 април вестник „Мач Телеграф“ отново с уникален подарък към читателите си

Любопитно Преди 2 часа

Официален стикер албум Уефа евро 2024 на topps опакован с вестника

10 съвета как да намалим разхода на гориво

10 съвета как да намалим разхода на гориво

Технологии Преди 3 часа

Ето няколко полезни експертни съвета, за да намалите болката при посещение на бензиностанцията