Е дин пътник е загинал, а повече от 30 други са били ранени по време на полет на Singapore Airlines от Лондон до Сингапур, засегнат от силна турбуленция във вторник. 

(Във видеото: Силна турбуленция уби един и рани близо 30 души при полет от Лондон до Сингапур)

Какво представлява турбуленцията, пилотите обясняват:

Пилотите казват, че има два основни вида турбуленция.

Първият се причинява от силни ветрове близо до земята и бури в ниски облаци, така че има тенденция да удря през първите и последните 30 минути от полета, съобщава Daily Mail.

Докато второто е турбуленция на „чист въздух“ над облаците, когато силните ветрове променят скоростта си без предупреждение. Въпреки че може да се случи по всяко време, най-често се среща в планински вериги и океани като Атлантическия и Тихия океан.

Изследване от университета в Рединг показа, че количеството турбуленция в небето се е увеличило драстично в резултат на повишаване на температурите и промени в струйния поток.

Инцидентите с тежка турбуленция са се увеличили с 55 процента между 1979 г. и 2020 г. и се очаква да станат по-интензивни, по-чести и да продължат по-дълго в бъдеще.

Това са лошите новини, но за щастие пилотите и кабинният екипаж казват, че сме по-безопасни, отколкото си мислим - колкото и бурен да е животът на 10 000 метра височина.

Затегнете предпазния колан — защото ни очаква турбуленция. 

„Съвременните самолети са невероятно здрави и пилотите са обучени и готови за турбуленция“, казва капитанът на British Airways Стив Олрайт, който ръководи курса на авиокомпанията Flying with Confidence за пътни, страдащи от страх от летене. Той казва, че повечето турбуленции се предизвикват от промени в скоростта или посоката на ветровете около самолета и приличат малко на кола, която преминава през неравности по пътя.

„Може да е неудобно, но е напълно безопасно.“

Членът на кабинния екипаж на Virgin Atlantic Джени Джордан казва, че въпреки че пътниците могат да бъдат ужасени от турбуленцията, тя никога не е виждала някой да е наранен от нея за почти две десетилетия на полет.

„Важното е да се закопчаете и да останете седнали, когато знаците „затегнете предпазния колан“ светнат по средата на полета“, казва тя.

„Пътниците на друг екипаж са се спъвали и падали по пътеката по време на неравен участък. Всичко по-сериозно е невероятно рядко".

Най-турбулентните маршрути

Небето над Атлантическия океан става все "по-диво" с движението на реактивния поток, вероятно поради изменението на климата. Така че ключовите ваканционни маршрути до Америка, Канада и Карибите може да станат по-турбулентни.

В Европа полетите над Алпите могат да бъдат нестабилни, като по маршрутите до Швейцария и Австрия има най-голяма турбуленция.

Маршрутите на дълги разстояния, включително Лондон до Йоханесбург и Дърбан, могат да бъдат турбулентни, докато небето над Япония е известно с "бучки". Полетете до Австралия и може да сте без турбуленция по целия път надолу под земята, но очаквайте да срещнете неравности на последните етапи до Сидни, Бризбейн или Мелбърн.

Главните маршрути

Рядко се случва полети на къси разстояния до Европа да страдат дълго от лека турбуленция. Метеоролозите информират пилотите предварително за лошо време, което позволява на самолетите да променят маршрута си и да избегнат най-лошото.

Пътниците могат да получат свои собствени прогнози на уебсайтове като turbli.com. Той сканира небето до 36 часа преди полета, търси прогнози за гръмотевични бури, прогнозира дали излитанията и кацанията ще бъдат гладки и дали турбуленцията ще бъде лека, умерена или силна.

Трудни летища

Пилотите казват, че кацането някъде близо до екватора може да бъде трудно, тъй като скоростта на вятъра се променя бързо и бурите избухват внезапно.

Ваканционните летища, включително Маями, Орландо и Канкун, могат да бъдат свързани с турбуленция заедно с Банкок, Хонконг и Сингапур. Силните ветрове означават, че летището в Мадейра е трудно за пилотите, като самолетите често се отклоняват към близкия остров Порто Санто, докато времето се подобри.

Летището на Гибралтар може да ви ускори пулса, докато силните ветрове могат да разтърсят самолети близо до Канарските острови.

Последният подход към летището в Атина също е известен с "неравното небе".

Най-доброто място за кацане

Често пътуващите казват, че седалките близо до центъра на самолета обещават най-плавния полет, а тези отзад са най-неравните. Но експертите казват, че разликата е толкова малка, че няма да се забележи, особено на големи самолети като Dreamliner на Boeing или двуетажния Airbus A380.

Някои казват, че седалките до прозореца (и дори страховитата средна седалка) могат да бъдат по-безопасни при турбулентни полети. Това е така, защото предметите в горните шкафчета могат да се движат по време на полет и да изпаднат, причинявайки нараняване - често на тези на седалките до пътеката отдолу. Кабинният екипаж казва, че метални бутилки с вода, падащи от шкафчета, са една от най-големите причини за инциденти по време на полет.

Най-доброто време за летене

Турбуленцията може да настъпи по всяко време, но метеорологичните експерти казват, че полетите през нощта и рано сутринта могат да бъдат най-плавни.

Метеоролозите казват, че промените в температурата на въздуха са по-малко екстремни, след като слънцето залезе, а гръмотевичните бури са склонни да избухват в края, а не в началото на деня.

Избягване на турбуленцията

Пилотите се опитват да я избегнат. Прогнозите за времето преди заминаване и актуализациите по средата на полета показват къде се крие бурното небе със съответно избрани маршрути и височини. Самолетите по-напред по същия маршрут предават информация обратно на контрола на въздушното движение за следващите.

Времето за прелитане през неравности също може да бъде намалено, тъй като турбуленцията има тенденция да се появява в дълги, плитки слоеве въздух с дълбочина едва 100 метра. Преместването над или под слоевете може да върне самолетите обратно в по-гладък въздух.

Въздушните джобове са опасни?

Не, защото те всъщност не съществуват. Терминът е измислен, за да опише усещането на самолети, които внезапно се клатят по време на турбулентен полет. В действителност пилотите казват, че няма "джобове" въздух, през които да пропаднат и колкото и драматични да се чувстват трусовете, самолетите рядко губят повече от няколко метра височина в турбулентно небе.

Страхове от удар от мълния

Гръмотевичните бури във въздуха могат да бъдат ужасяващи, особено ако мълнии проблясват извън прозорците на кабината. Но самолетите са проектирани да избягват бури.

При удар електричеството преминава през външността на самолета, без да засяга вътрешността. Повечето самолети се удрят поне веднъж годишно без вредни последици.

Единственият път, когато гръмотевичните бури причиняват големи проблеми, е, когато се струпват около летища. Тогава контролът на въздушното движение може да ограничи кацанията и излитанията, предизвиквайки закъснения и анулации.

Код на кабинния екипаж

Когато знаците за предпазните колани светнат по време на полет, кабинният екипаж трябва да прекъсне други задължения, за да провери дали всички са закопчани. Това включва събуждане на спящи пътници, ако екипажът не може да види коланите им и проверка дали бебетата са извън кошарите и са завързани за родителите.

Ако знаците „затегнете предпазния колан“ останат включени дълго време, екипажът може да продължи да сервира храна, но не трябва да налива горещи напитки.

Но ако чуете съобщението „Кабинен екипаж, заемете местата си“ по средата на полета, тогава стюардесите също трябва да се закопчаят. Това е рядко, но означава, че предстои лоша турбуленция.

Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Полша се надява украинските дронове да унищожат петролопровода „Дружба“

Полша се надява украинските дронове да унищожат петролопровода „Дружба“

Свят Преди 7 часа

Думите на Шикорски дойдоха на фона на нов дипломатически спор между Варшава и Будапеща

Сиярто: Унгария няма да блокира санкциите срещу Русия

Сиярто: Унгария няма да блокира санкциите срещу Русия

Свят Преди 8 часа

Унгария е успяла да изключи от пакета всички мерки, които "биха противоречали на националния интерес"

Съквартирантите отварят Кутията на Пандора в Big Brother

Съквартирантите отварят Кутията на Пандора в Big Brother

Любопитно Преди 10 часа

Ще напусне ли Къщата провокативният Цецо?

Сблъсък на умовете определя следващите номинирани в “Игри на волята”

Сблъсък на умовете определя следващите номинирани в “Игри на волята”

Любопитно Преди 11 часа

Новото попълнение Радостина дебютира за Завоевателите

НКЖИ уволни 9 от 15-те свои служители, крали ябълки

НКЖИ уволни 9 от 15-те свои служители, крали ябълки

България Преди 11 часа

Вецков: Подобни действия нямат място в нашето предприятие

„Възраждане“ защити Вучич в Европейския парламент

„Възраждане“ защити Вучич в Европейския парламент

Свят Преди 11 часа

Костадин Костадинов: България е слаба държава

Много сигнали и обвинения за фалшиви евро в България

Много сигнали и обвинения за фалшиви евро в България

България Преди 11 часа

При единия от случаите е задържано едно лице след информация

"Лошите момчета", които могат да провалят срещата на върха на ЕС

"Лошите момчета", които могат да провалят срещата на върха на ЕС

Свят Преди 12 часа

Какво ще правите, когато ви наложат вето?

Обвиниха строители, измамили хора със стотици хиляди

Обвиниха строители, измамили хора със стотици хиляди

България Преди 13 часа

За схемата разказа журналистът Вероника Симеонова

<p>Истинската история зад хоръра &bdquo;Хелоуин&ldquo;</p>

Истинската история зад „Хелоуин“: Смразяващият поглед на 12-годишно момче вдъхновил Майкъл Майърс

Любопитно Преди 13 часа

Джон Карпентър се вдъхновил от един пациент, който срещнал по време на посещение в психиатрична болница

Евроюст: Уредените тенис мачове са координирани от България

Евроюст: Уредените тенис мачове са координирани от България

Свят Преди 13 часа

Девет заподозрени са арестувани във Франция, четирима в България и по един в Испания и Румъния

КЗК, КЗП, КРС и „Активни потребители“ обединяват усилия за защита на потребителите по време на „Черен петък“

КЗК, КЗП, КРС и „Активни потребители“ обединяват усилия за защита на потребителите по време на „Черен петък“

България Преди 13 часа

Целта е защита на потребителите и недопускане на нелоялни търговски практики, които засягат и конкурентните отношения

Президентът наложи вето на Закона за ДАР

Президентът наложи вето на Закона за ДАР

България Преди 14 часа

Според Радев така се нарушава разделението на властите

От Porsche 911 до Aurus: Какви луксозни коли карат държавниците?

От Porsche 911 до Aurus: Какви луксозни коли карат държавниците?

Свят Преди 14 часа

Държавниците по света обичайно се возят в черни бронирани лимузини

Нови правила за цената на водата приеха на първо четене

Нови правила за цената на водата приеха на първо четене

България Преди 14 часа

Територията на страната се разделя на 28 обособени територии

Пастор се подигра на жена заради малко дарение

Пастор се подигра на жена заради малко дарение

Свят Преди 14 часа

„Това са само 1200 долара. Не слушате какво ви казвам"