Е дин пътник е загинал, а повече от 30 други са били ранени по време на полет на Singapore Airlines от Лондон до Сингапур, засегнат от силна турбуленция във вторник. 

(Във видеото: Силна турбуленция уби един и рани близо 30 души при полет от Лондон до Сингапур)

Какво представлява турбуленцията, пилотите обясняват:

Пилотите казват, че има два основни вида турбуленция.

Първият се причинява от силни ветрове близо до земята и бури в ниски облаци, така че има тенденция да удря през първите и последните 30 минути от полета, съобщава Daily Mail.

Докато второто е турбуленция на „чист въздух“ над облаците, когато силните ветрове променят скоростта си без предупреждение. Въпреки че може да се случи по всяко време, най-често се среща в планински вериги и океани като Атлантическия и Тихия океан.

Изследване от университета в Рединг показа, че количеството турбуленция в небето се е увеличило драстично в резултат на повишаване на температурите и промени в струйния поток.

Инцидентите с тежка турбуленция са се увеличили с 55 процента между 1979 г. и 2020 г. и се очаква да станат по-интензивни, по-чести и да продължат по-дълго в бъдеще.

Това са лошите новини, но за щастие пилотите и кабинният екипаж казват, че сме по-безопасни, отколкото си мислим - колкото и бурен да е животът на 10 000 метра височина.

Затегнете предпазния колан — защото ни очаква турбуленция. 

„Съвременните самолети са невероятно здрави и пилотите са обучени и готови за турбуленция“, казва капитанът на British Airways Стив Олрайт, който ръководи курса на авиокомпанията Flying with Confidence за пътни, страдащи от страх от летене. Той казва, че повечето турбуленции се предизвикват от промени в скоростта или посоката на ветровете около самолета и приличат малко на кола, която преминава през неравности по пътя.

„Може да е неудобно, но е напълно безопасно.“

Членът на кабинния екипаж на Virgin Atlantic Джени Джордан казва, че въпреки че пътниците могат да бъдат ужасени от турбуленцията, тя никога не е виждала някой да е наранен от нея за почти две десетилетия на полет.

„Важното е да се закопчаете и да останете седнали, когато знаците „затегнете предпазния колан“ светнат по средата на полета“, казва тя.

„Пътниците на друг екипаж са се спъвали и падали по пътеката по време на неравен участък. Всичко по-сериозно е невероятно рядко".

Най-турбулентните маршрути

Небето над Атлантическия океан става все "по-диво" с движението на реактивния поток, вероятно поради изменението на климата. Така че ключовите ваканционни маршрути до Америка, Канада и Карибите може да станат по-турбулентни.

В Европа полетите над Алпите могат да бъдат нестабилни, като по маршрутите до Швейцария и Австрия има най-голяма турбуленция.

Маршрутите на дълги разстояния, включително Лондон до Йоханесбург и Дърбан, могат да бъдат турбулентни, докато небето над Япония е известно с "бучки". Полетете до Австралия и може да сте без турбуленция по целия път надолу под земята, но очаквайте да срещнете неравности на последните етапи до Сидни, Бризбейн или Мелбърн.

Главните маршрути

Рядко се случва полети на къси разстояния до Европа да страдат дълго от лека турбуленция. Метеоролозите информират пилотите предварително за лошо време, което позволява на самолетите да променят маршрута си и да избегнат най-лошото.

Пътниците могат да получат свои собствени прогнози на уебсайтове като turbli.com. Той сканира небето до 36 часа преди полета, търси прогнози за гръмотевични бури, прогнозира дали излитанията и кацанията ще бъдат гладки и дали турбуленцията ще бъде лека, умерена или силна.

Трудни летища

Пилотите казват, че кацането някъде близо до екватора може да бъде трудно, тъй като скоростта на вятъра се променя бързо и бурите избухват внезапно.

Ваканционните летища, включително Маями, Орландо и Канкун, могат да бъдат свързани с турбуленция заедно с Банкок, Хонконг и Сингапур. Силните ветрове означават, че летището в Мадейра е трудно за пилотите, като самолетите често се отклоняват към близкия остров Порто Санто, докато времето се подобри.

Летището на Гибралтар може да ви ускори пулса, докато силните ветрове могат да разтърсят самолети близо до Канарските острови.

Последният подход към летището в Атина също е известен с "неравното небе".

Най-доброто място за кацане

Често пътуващите казват, че седалките близо до центъра на самолета обещават най-плавния полет, а тези отзад са най-неравните. Но експертите казват, че разликата е толкова малка, че няма да се забележи, особено на големи самолети като Dreamliner на Boeing или двуетажния Airbus A380.

Някои казват, че седалките до прозореца (и дори страховитата средна седалка) могат да бъдат по-безопасни при турбулентни полети. Това е така, защото предметите в горните шкафчета могат да се движат по време на полет и да изпаднат, причинявайки нараняване - често на тези на седалките до пътеката отдолу. Кабинният екипаж казва, че метални бутилки с вода, падащи от шкафчета, са една от най-големите причини за инциденти по време на полет.

Най-доброто време за летене

Турбуленцията може да настъпи по всяко време, но метеорологичните експерти казват, че полетите през нощта и рано сутринта могат да бъдат най-плавни.

Метеоролозите казват, че промените в температурата на въздуха са по-малко екстремни, след като слънцето залезе, а гръмотевичните бури са склонни да избухват в края, а не в началото на деня.

Избягване на турбуленцията

Пилотите се опитват да я избегнат. Прогнозите за времето преди заминаване и актуализациите по средата на полета показват къде се крие бурното небе със съответно избрани маршрути и височини. Самолетите по-напред по същия маршрут предават информация обратно на контрола на въздушното движение за следващите.

Времето за прелитане през неравности също може да бъде намалено, тъй като турбуленцията има тенденция да се появява в дълги, плитки слоеве въздух с дълбочина едва 100 метра. Преместването над или под слоевете може да върне самолетите обратно в по-гладък въздух.

Въздушните джобове са опасни?

Не, защото те всъщност не съществуват. Терминът е измислен, за да опише усещането на самолети, които внезапно се клатят по време на турбулентен полет. В действителност пилотите казват, че няма "джобове" въздух, през които да пропаднат и колкото и драматични да се чувстват трусовете, самолетите рядко губят повече от няколко метра височина в турбулентно небе.

Страхове от удар от мълния

Гръмотевичните бури във въздуха могат да бъдат ужасяващи, особено ако мълнии проблясват извън прозорците на кабината. Но самолетите са проектирани да избягват бури.

При удар електричеството преминава през външността на самолета, без да засяга вътрешността. Повечето самолети се удрят поне веднъж годишно без вредни последици.

Единственият път, когато гръмотевичните бури причиняват големи проблеми, е, когато се струпват около летища. Тогава контролът на въздушното движение може да ограничи кацанията и излитанията, предизвиквайки закъснения и анулации.

Код на кабинния екипаж

Когато знаците за предпазните колани светнат по време на полет, кабинният екипаж трябва да прекъсне други задължения, за да провери дали всички са закопчани. Това включва събуждане на спящи пътници, ако екипажът не може да види коланите им и проверка дали бебетата са извън кошарите и са завързани за родителите.

Ако знаците „затегнете предпазния колан“ останат включени дълго време, екипажът може да продължи да сервира храна, но не трябва да налива горещи напитки.

Но ако чуете съобщението „Кабинен екипаж, заемете местата си“ по средата на полета, тогава стюардесите също трябва да се закопчаят. Това е рядко, но означава, че предстои лоша турбуленция.

Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase

На Коледа стават чудеса. И после ги изплащаш две години, на равни вноски.
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
<p>Протестиращи се качиха на прозорците на Народното събрание</p>

Демонстранти се качиха на прозорците на първия етаж на Народното събрание

България Преди 15 минути

С лазер върху парламента бяха изписани надписи като "Оставка", "Мафията вън" и "За честни избори"

Българи излязоха на протест пред Европарламента в Брюксел с призиви „Оставка!“

Българи излязоха на протест пред Европарламента в Брюксел с призиви „Оставка!“

България Преди 48 минути

Протестът бе свикван чрез социалните мрежи и продължи кратко заради липса на разрешение от местните власти

С бомбички, нож и бокс: Задържани на антиправителствения протест в София

С бомбички, нож и бокс: Задържани на антиправителствения протест в София

България Преди 2 часа

Tрима протестиращи са задържани за установяване на самоличността им

Асен Василев: Силно се надяваме партиите в управлението да чуят хората

Асен Василев: Силно се надяваме партиите в управлението да чуят хората

България Преди 3 часа

Василев посочи, че не само политическите лидери искат оставката на правителството

Франция: Евросредства може да са се озовали в ръцете на "Хамас"

Франция: Евросредства може да са се озовали в ръцете на "Хамас"

Свят Преди 4 часа

Франция призовава и за увеличаване на прозрачността и за прилагане на оперативни средства, чрез които по-добре ще се контролира потокът на средства

Протест спира движението и по централни булеварди в Пловдив

Протест спира движението и по централни булеварди в Пловдив

Свят Преди 4 часа

Гражданите са призовани да се съобразяват с указанията на полицейските служители

Принц Хайнрих XIII Ройс, обвинен за преврат в Германия: Не съм терорист

Принц Хайнрих XIII Ройс, обвинен за преврат в Германия: Не съм терорист

Свят Преди 4 часа

Принцът обясни как е бил вербуван от бившия войник и съучастник Максимилиан Едер, който му разказал за предполагаеми масови изнасилвания на деца

Кайли Дженър и Тимоти Шаламе блеснаха в оранжево и сложиха край на слуховете за раздяла

Кайли Дженър и Тимоти Шаламе блеснаха в оранжево и сложиха край на слуховете за раздяла

Любопитно Преди 4 часа

Двамата, които през последните месеци подхранваха слуховете за раздяла, сложиха край на спекулациите с поредица от нежни моменти и перфектно съчетани визии

Дъщерята на Мария Корина Мачадо прие Нобеловата награда за мир от нейно име

Дъщерята на Мария Корина Мачадо прие Нобеловата награда за мир от нейно име

Свят Преди 4 часа

Мачадо се укрива и не е виждана публично от 9 януари, когато беше задържана за кратко на протест в Каракас

Руски дронове удариха газопреносната система в Одеска област

Руски дронове удариха газопреносната система в Одеска област

Свят Преди 4 часа

Заместник-министърът на енергетиката Микола Колисник не посочи какъв обект е бил поразен

<p>Засилва ли Китай руската военна мощ?</p>

Зеленски: Китай задълбочава връзките си с Русия във военния сектор

Свят Преди 4 часа

„Партньорските разузнавателни служби имат подобна информация“, добави Зеленски

МС одобри над 1.7 млн. лева компенсации за неприети деца в детски градини

МС одобри над 1.7 млн. лева компенсации за неприети деца в детски градини

Свят Преди 4 часа

По тази мярка се компенсират семейства на деца от тригодишна възраст до постъпването им в първи клас

<p>Фон дер Лайен: &quot;Фронтекс&quot; да разполага с три пъти повече граничари&nbsp;&nbsp;</p>

Фон дер Лайен: Граничната служба на ЕС трябва да стане три пъти по-голяма

Свят Преди 5 часа

Водещият принцип в ЕС е, че европейците решават кой идва да пресича границите и при какви условия, а не каналджиите

Расте броят на ранените при земетресението в Япония

Расте броят на ранените при земетресението в Япония

Свят Преди 5 часа

Според местните медии възможността за ново силно земетресение в близките дни се оценява на един процент

<p>&quot;Искам живот тук, не еднопосочен билет!&ldquo;&nbsp;Антиправителствен протест на студентите от НАТФИЗ</p>

"Искам живот тук, не еднопосочен билет!“ Студенти от НАТФИЗ настояват за бъдеще в България

България Преди 5 часа

Част от студентите държаха плакати с надписи: "Аз съм просто човек, ти си просто прасе.", "Писна ни от мрежите ви!"

Извършиха проверки на заседналия край Ахтопол танкер

Извършиха проверки на заседналия край Ахтопол танкер

България Преди 5 часа

Танкерът „Кайрос“, плаващ под чуждестранен флаг, заседна край бреговете на Ахтопол миналия петък