21

Е вропейските държави одобриха пакета "Мобилност", който предвижда камионите да се връщат в страната, от която са, на всеки два месеца.

Малко не достигна на източноевропейските страни, за да отхвърлят предложеното от финландското председателство споразумение. То предвижда водачите да се прибират на всеки месец и да нямат право да спят в кабините си повече от 45 часа. Мярка, която, според представители на българския транспортен сектор и правителството, ощетява нашите превозвачи, а според западните държави - е в полза на водачите, информира кореспондентът на NOVA. 

От Европейската комисия предупредиха, че връщането на празни камиони може да попречи на амбициите за намаляване на вредните емисии и спазването на климатичен неутралитет.

Одобреният текст ще претърпи окончателна правна и езикова редакция. След това той трябва да бъде официално приет — първо от Съвета, а след това от парламента. 

На 11 декември беше постигнато предварително споразумение между председателството на Съвета и Европейския парламент. Според министъра на транспорта на Финландия Тимо Харака одобрените правила са “ясни, справедливи и приложими”, съобщава БНТ. 

Правилата относно максималното работно време и минималните периоди на почивка на водачите остават непроменени. Същевременно в организацията на работните графици на водачите в международния товарен транспорт ще бъде въведена известна степен на гъвкавост, за да могат да прекарват повече време у дома. Освен това шофьорите ще могат да се връщат у дома на всеки три или четири седмици в зависимост от работния си график.

Новите правила потвърждават, че нормалната седмична почивка (най-малко 45 часа) трябва да се прекарва извън превозното средство. Ако тази почивка се ползва извън дома, настаняването трябва да бъде платено от работодателя.

Въпреки че нормалната седмична почивка не може да бъде ползвана в зона за паркиране, ЕС ще насърчава изграждането и използването на безопасни и сигурни зони за паркиране. Комисията ще разработи стандарти и процедура за сертифициране на такива зони за паркиране чрез вторично законодателство. Освен това ще създаде уебсайт, който да улесни намирането на тези зони.

Що се отнася до правилата за транспортните операции, извършвани в рамките на национален пазар извън собствената държава на автомобилния превозвач („каботаж“), сегашната система, която допуска максимум 3 операции за 7 дни, ще остане непроменена.

За да се предотврати системният каботаж, ще бъде въведен „срок на прекъсване“ от 4 дни, преди да могат да се извършват по-нататъшни каботажни превози в същата страна със същото превозно средство.

Държавите членки могат да прилагат същите тези правила по отношение на отсечките с автомобилен транспорт при операции по комбиниран транспорт на своята територия.

Правилата относно командироването на водачи поясняват как професионалните водачи в транспорта на стоки или пътници ще се ползват от принципа „еднакво заплащане за една и съща работа на едно и също място“.

Общото правило ще бъде, че ако дадена операция е организирана така, че връзката между работата на водача и държавата на установяване остава непроменена, водачът ще бъде изключен от правилата за командироването. Това означава, че двустранните транспортни операции са изрично изключени. По време на пътуването до държавата на местоназначение и обратно е позволено едно допълнително натоварване и/или разтоварване на стоки и в двете посоки, без това да попада в обхвата на режима на командироване, или нито едно на отиване и най-много две на връщане. Транзитното преминаване също е изключено.

Пълният режим на командироване ще се прилага за всички други видове операции, в т.ч. каботажните, от първия ден на операцията. Подобни правила ще се прилагат и за превоза на пътници с едно допълнително спиране по време на двустранни операции.

Правилата за командироване ще създадат и единен стандарт за контрол въз основа на инструмент за комуникация, разработен от Комисията, където транспортният оператор ще може да изпраща пряко декларациите си за командироване.

За да се гарантират равнопоставени условия на конкуренция между превозвачите, използващи различни превозни средства, правилата относно достъпа до европейския пазар на автомобилни превози на товари, както и правилата за шофиране и почивка, ще бъдат разширени, за да се включат и микробусите, използвани в международния транспорт (леки търговски превозни средства с тегло над 2,5 тона), с преходен период от 21 месеца за надзора на пазара и до средата на 2026 г. за правилата за тахографите и времето за почивка.

За да се противодейства на явлението „дружества — пощенски кутии“, реформата засилва връзката между мястото на установяване на превозвача и неговите дейности. С цел да се гарантира, че такава връзка наистина съществува, камионите в международния транспорт ще трябва да се връщат в оперативния център на дружеството най-малко веднъж на всеки осем седмици. Целта на този 8-седмичен период е да се позволи на водачите да се връщат у дома заедно с превозното средство в края на своя втори 4-седмичен работен цикъл.

Един от ключовите елементи за подобряване на правоприлагането е да има надежден начин за регистриране на информацията за това кога и къде камионът е пресякъл граница и за определяне местоположението на дейностите по товарене и разтоварване.

Втората версия интелигентен тахограф ще прави всичко това автоматично. Той ще бъде въведен на три различни етапа за превозните средства, извършващи международни превози. Новите камиони ще трябва да бъдат оборудвани с това устройство през 2023 г.; превозните средства с аналогов или цифров тахограф ще трябва да бъдат преоборудвани до края на 2024 г.; а оборудваните с първата версия интелигентен тахограф през 2025 г.

За да се подобри трансграничното наблюдение на спазването, текстът осъвременява и правилата за обмен на информация и административно сътрудничество между държавите членки.

Правилата в предложенията относно командироването и достъпа до пазара (включително правилото за връщане на камиони) ще започнат да се прилагат 18 месеца след влизането в сила на правните актове. Правилата в предложението за часовете на шофиране (включително връщането на водачите) ще започнат да се прилагат 20 дни след публикуването, с изключение на специалните срокове за тахографите.

Предложенията са част от първия пакет за мобилността, представен от Комисията през юни 2017 г. Одобреният текст ще претърпи окончателна правна и езикова редакция. След това той трябва да бъде официално приет — първо от Съвета, а след това от Парламента.

В същото време Европейската комисия съобщи преди няколко дни, че смята да направи собствена оценка на въздействието върху околната среща на два от текстовете в пакета, свързани с връщането на превозното средство в държавата по регистрация. Тези текстове не фигурират в първоначалното предложение на Европейската комисия и според институцията не са в съответствие с амбициозните планове, свързани с борбата с климатичните промени.

Тази оценка на Европейската комисия обаче няма да спре окончателното приемане на пакета и ще влезе в сила. Ако оценката е негативна, Еврокомисията ще направи нови законодателни предложения, които тепърва ще трябва да се обсъждат и приемат от Съвета и парламента.

Росен Желязков: Пакетът „Мобилност“ е вреден за климата

Лош резултат за България в Европейския парламент

Тол таксите: Какви тарифи, за кои пътища

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Коментари 21
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

21 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Стана ясно кога Андре Токев ще влезе в затвора

Стана ясно кога Андре Токев ще влезе в затвора

България Преди 8 часа

Какво е времето, необходимо за оформяне на документите по присъдата

Сменят държавните надзорници в НЗОК

Сменят държавните надзорници в НЗОК

България Преди 9 часа

За председател на Надзорния съвет на НЗОК е определен Васил Пандов

Задържаха двама пътни полицаи заради подкуп от 20 лева

Задържаха двама пътни полицаи заради подкуп от 20 лева

България Преди 10 часа

Служители на СДВР са действали по подаден анонимен сигнал

Кунчев: Много вероятно е това да бъде последната COVID вълна

Кунчев: Много вероятно е това да бъде последната COVID вълна

Теми в развитие Преди 10 часа

Контролът върху мерките трябва да бъде непрекъснато на високо ниво, категоричен бе той

Петков: Яз. Огоста е опасен, трябва да вземем мерки

Петков: Яз. Огоста е опасен, трябва да вземем мерки

България Преди 10 часа

Наследяваме ужасен пъзел от не добре управлявани обекти, които представляват реален риск за населените места, каза премиерът

<p>Петков за COVID мерките: Добрата новина е, че са много меки</p>

Петков: Добрата новина е, че засега COVID мерките остават много меки

Теми в развитие Преди 11 часа

За първи път имаме ясна прогноза накъде вървят нещата, коментира премиера

Обвиняем за убийството на жена в Русе: Бях принуден, заплашиха ме

Обвиняем за убийството на жена в Русе: Бях принуден, заплашиха ме

България Преди 11 часа

Двамата мъже, задържани за престъплението, остават за постоянно в ареста

Машин Гън Кели и Меган Фокс

Машин Гън Кели с признание за годежния пръстен на Меган Фокс

Любопитно Преди 11 часа

Какво не знаем за годежът на Машин Гън Кели и Меган Фокс

Режим на тока за уличното осветление в две общини

Режим на тока за уличното осветление в две общини

България Преди 12 часа

До това решение се е стигнало заради многократно повишените цени на тока и увеличените разходи

Нинова: Готови сме с проектозакон за колекторските фирми

Нинова: Готови сме с проектозакон за колекторските фирми

България Преди 12 часа

Тя се срещна с представители на организации в защита на потребителите

Жена счупи дрегера на полицай, за да не тестват мъжа ѝ

Жена счупи дрегера на полицай, за да не тестват мъжа ѝ

България Преди 12 часа

Водачът и пътничката били без обезопасителни колани, за което са им съставени актове

Комисията по корупция в НС поиска изслушване на Цацаров и шефа на ДАНС

Комисията по корупция в НС поиска изслушване на Цацаров и шефа на ДАНС

България Преди 12 часа

Народните представители очакват той да ги информира по вече отправените от парламентарната комисия въпроси към ръководената от него институция

<p>Цветан Петков и Евгени Генчев влизат в ръководството на &quot;Автомагистрали&quot;</p>

Цветан Петков и Евгени Генчев стават членове на Съвета на директорите на "Автомагистрали"

България Преди 13 часа

Предстои промените да бъдат вписани в Търговския регистър

<p>Какви компенсации дава държавата на битовите потребители на газ</p>

Кирил Петков успокои за цените на тока и газа

България Преди 13 часа

Сложили сме таван до 250 лв., в зависимост от пазарните цени, уточни премиерът

.

Гриселда Бланко вече всяваше страх и ужас, когато Ескобар още се занимаваше с кражби на коли

Любопитно Преди 14 часа

Тя построи кокаинова империя в Ню Йорк и се доказа като един от най-влиятелните наркобосове в историята

Каква е средната възраст, на която българката става майка

Каква е средната възраст, на която българката става майка

България Преди 14 часа

По предварителни данни през 2021 г. в България са се родили 58 393 бебета