21

Е вропейските държави одобриха пакета "Мобилност", който предвижда камионите да се връщат в страната, от която са, на всеки два месеца.

Малко не достигна на източноевропейските страни, за да отхвърлят предложеното от финландското председателство споразумение. То предвижда водачите да се прибират на всеки месец и да нямат право да спят в кабините си повече от 45 часа. Мярка, която, според представители на българския транспортен сектор и правителството, ощетява нашите превозвачи, а според западните държави - е в полза на водачите, информира кореспондентът на NOVA. 

От Европейската комисия предупредиха, че връщането на празни камиони може да попречи на амбициите за намаляване на вредните емисии и спазването на климатичен неутралитет.

Одобреният текст ще претърпи окончателна правна и езикова редакция. След това той трябва да бъде официално приет — първо от Съвета, а след това от парламента. 

На 11 декември беше постигнато предварително споразумение между председателството на Съвета и Европейския парламент. Според министъра на транспорта на Финландия Тимо Харака одобрените правила са “ясни, справедливи и приложими”, съобщава БНТ. 

Правилата относно максималното работно време и минималните периоди на почивка на водачите остават непроменени. Същевременно в организацията на работните графици на водачите в международния товарен транспорт ще бъде въведена известна степен на гъвкавост, за да могат да прекарват повече време у дома. Освен това шофьорите ще могат да се връщат у дома на всеки три или четири седмици в зависимост от работния си график.

Новите правила потвърждават, че нормалната седмична почивка (най-малко 45 часа) трябва да се прекарва извън превозното средство. Ако тази почивка се ползва извън дома, настаняването трябва да бъде платено от работодателя.

Въпреки че нормалната седмична почивка не може да бъде ползвана в зона за паркиране, ЕС ще насърчава изграждането и използването на безопасни и сигурни зони за паркиране. Комисията ще разработи стандарти и процедура за сертифициране на такива зони за паркиране чрез вторично законодателство. Освен това ще създаде уебсайт, който да улесни намирането на тези зони.

Що се отнася до правилата за транспортните операции, извършвани в рамките на национален пазар извън собствената държава на автомобилния превозвач („каботаж“), сегашната система, която допуска максимум 3 операции за 7 дни, ще остане непроменена.

За да се предотврати системният каботаж, ще бъде въведен „срок на прекъсване“ от 4 дни, преди да могат да се извършват по-нататъшни каботажни превози в същата страна със същото превозно средство.

Държавите членки могат да прилагат същите тези правила по отношение на отсечките с автомобилен транспорт при операции по комбиниран транспорт на своята територия.

Правилата относно командироването на водачи поясняват как професионалните водачи в транспорта на стоки или пътници ще се ползват от принципа „еднакво заплащане за една и съща работа на едно и също място“.

Общото правило ще бъде, че ако дадена операция е организирана така, че връзката между работата на водача и държавата на установяване остава непроменена, водачът ще бъде изключен от правилата за командироването. Това означава, че двустранните транспортни операции са изрично изключени. По време на пътуването до държавата на местоназначение и обратно е позволено едно допълнително натоварване и/или разтоварване на стоки и в двете посоки, без това да попада в обхвата на режима на командироване, или нито едно на отиване и най-много две на връщане. Транзитното преминаване също е изключено.

Пълният режим на командироване ще се прилага за всички други видове операции, в т.ч. каботажните, от първия ден на операцията. Подобни правила ще се прилагат и за превоза на пътници с едно допълнително спиране по време на двустранни операции.

Правилата за командироване ще създадат и единен стандарт за контрол въз основа на инструмент за комуникация, разработен от Комисията, където транспортният оператор ще може да изпраща пряко декларациите си за командироване.

За да се гарантират равнопоставени условия на конкуренция между превозвачите, използващи различни превозни средства, правилата относно достъпа до европейския пазар на автомобилни превози на товари, както и правилата за шофиране и почивка, ще бъдат разширени, за да се включат и микробусите, използвани в международния транспорт (леки търговски превозни средства с тегло над 2,5 тона), с преходен период от 21 месеца за надзора на пазара и до средата на 2026 г. за правилата за тахографите и времето за почивка.

За да се противодейства на явлението „дружества — пощенски кутии“, реформата засилва връзката между мястото на установяване на превозвача и неговите дейности. С цел да се гарантира, че такава връзка наистина съществува, камионите в международния транспорт ще трябва да се връщат в оперативния център на дружеството най-малко веднъж на всеки осем седмици. Целта на този 8-седмичен период е да се позволи на водачите да се връщат у дома заедно с превозното средство в края на своя втори 4-седмичен работен цикъл.

Един от ключовите елементи за подобряване на правоприлагането е да има надежден начин за регистриране на информацията за това кога и къде камионът е пресякъл граница и за определяне местоположението на дейностите по товарене и разтоварване.

Втората версия интелигентен тахограф ще прави всичко това автоматично. Той ще бъде въведен на три различни етапа за превозните средства, извършващи международни превози. Новите камиони ще трябва да бъдат оборудвани с това устройство през 2023 г.; превозните средства с аналогов или цифров тахограф ще трябва да бъдат преоборудвани до края на 2024 г.; а оборудваните с първата версия интелигентен тахограф през 2025 г.

За да се подобри трансграничното наблюдение на спазването, текстът осъвременява и правилата за обмен на информация и административно сътрудничество между държавите членки.

Правилата в предложенията относно командироването и достъпа до пазара (включително правилото за връщане на камиони) ще започнат да се прилагат 18 месеца след влизането в сила на правните актове. Правилата в предложението за часовете на шофиране (включително връщането на водачите) ще започнат да се прилагат 20 дни след публикуването, с изключение на специалните срокове за тахографите.

Предложенията са част от първия пакет за мобилността, представен от Комисията през юни 2017 г. Одобреният текст ще претърпи окончателна правна и езикова редакция. След това той трябва да бъде официално приет — първо от Съвета, а след това от Парламента.

В същото време Европейската комисия съобщи преди няколко дни, че смята да направи собствена оценка на въздействието върху околната среща на два от текстовете в пакета, свързани с връщането на превозното средство в държавата по регистрация. Тези текстове не фигурират в първоначалното предложение на Европейската комисия и според институцията не са в съответствие с амбициозните планове, свързани с борбата с климатичните промени.

Тази оценка на Европейската комисия обаче няма да спре окончателното приемане на пакета и ще влезе в сила. Ако оценката е негативна, Еврокомисията ще направи нови законодателни предложения, които тепърва ще трябва да се обсъждат и приемат от Съвета и парламента.

Росен Желязков: Пакетът „Мобилност“ е вреден за климата

Лош резултат за България в Европейския парламент

Тол таксите: Какви тарифи, за кои пътища

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Получавай безплатно най-горещите новини от Vesti.bg

Коментари 21
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

21 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Проектът за гората на Црънча е готов

Проектът за гората на Црънча е готов

България Преди 2 часа

Част от дарените пари ще бъдат инвестирани и за селото

Приближени на Божков остават в ареста

Приближени на Божков остават в ареста

България Преди 3 часа

Славчо Марков и Веселин Балтов бяха задържани при спецакция в петък

Мъж, преживял атентата на 11 септември 2001 г., почина от Covid-19

Мъж, преживял атентата на 11 септември 2001 г., почина от Covid-19

Свят Преди 4 часа

Стивън Купър, електроинженер от Ню Йорк, е починал на 28 март във Флорида

Комари: Какво не знаем за тях

Комари: Какво не знаем за тях

Любопитно Преди 5 часа

Вижте защо само женските комари ни хапят

Ще анексира ли Израел Западния бряг?

Ще анексира ли Израел Западния бряг?

Свят Преди 6 часа

След три десетилетия на провали, днес летвата е още по-ниска: светът иска просто да запази ситуацията, която отдавна е определена като неустойчива, пише Руслан Трад в анализ за Vesti.bg

Полицаи излязоха на протест навръх професионалния си празник

Полицаи излязоха на протест навръх професионалния си празник

България Преди 9 часа

Ако не се стигне до решения, протестите ще продължат, заканиха се протестиращите

Годишните музикални награди на БГ Радио ексклузивно по NOVA

Годишните музикални награди на БГ Радио ексклузивно по NOVA

Любопитно Преди 10 часа

Градът под тепетата стана център на няколко важни събития

Задържаха 21 нелегални мигранти край Любимец

Задържаха 21 нелегални мигранти край Любимец

България Преди 11 часа

Като съпричастни към случая в Свиленград са задържани двама български граждани

Бум на пострадали от кърлежи

Бум на пострадали от кърлежи

България Преди 14 часа

Очаква се втори бум на кърлежи

<p>Само &quot;Кулата&quot; остава отворен за туристи, Гърция няма да допуска граждани на Сърбия</p>

Каква е ситуацията на границата с Гърция

България Преди 14 часа

Гърция обяви, че затваря от 6 до 15 юли границите си за сръбски граждани

Защо станахме по-чувствителни към магнитните бури

Защо станахме по-чувствителни към магнитните бури

България Преди 14 часа

Колко силни магнитни бури ще има през юли

Вкусно и полезно: Супа от тиква и червена леща
Ексклузивно

Вкусно и полезно: Супа от тиква и червена леща

Любопитно Преди 1 ден

Вижте как да си я приготвите и да разнообразите менюто си

Мъж загина при  катастрофа с автобус на АМ "Хемус"

Мъж загина при катастрофа с автобус на АМ "Хемус"

България Преди 1 ден

В болница са 36-годишната му съпруга и 10-годишното им момче

Тити Папазов

Тити Папазов дава пари на всеки, който го заснеме в нарушение на пътя

България Преди 1 ден

Аз имам слабост и това е управлението на автомобила, посочи баскетболният треньор и акционер на ПФК "Левски"

Блокирани пътища заради протест край Русе

Блокирани пътища заради протест край Русе

България Преди 1 ден

Жители изразиха недоволството си срещу лошия път, който не е ремонтиран от около 30 години

Камоли, Италия

Ето най-хубавите плажове в Европа

Любопитно Преди 1 ден

След разхлабването на мерките повечето плажове вече са отворени и очакват да приемат отново гости