Е вропейските държави одобриха пакета "Мобилност", който предвижда камионите да се връщат в страната, от която са, на всеки два месеца.

Малко не достигна на източноевропейските страни, за да отхвърлят предложеното от финландското председателство споразумение. То предвижда водачите да се прибират на всеки месец и да нямат право да спят в кабините си повече от 45 часа. Мярка, която, според представители на българския транспортен сектор и правителството, ощетява нашите превозвачи, а според западните държави - е в полза на водачите, информира кореспондентът на NOVA. 

От Европейската комисия предупредиха, че връщането на празни камиони може да попречи на амбициите за намаляване на вредните емисии и спазването на климатичен неутралитет.

Одобреният текст ще претърпи окончателна правна и езикова редакция. След това той трябва да бъде официално приет — първо от Съвета, а след това от парламента. 

На 11 декември беше постигнато предварително споразумение между председателството на Съвета и Европейския парламент. Според министъра на транспорта на Финландия Тимо Харака одобрените правила са “ясни, справедливи и приложими”, съобщава БНТ. 

Правилата относно максималното работно време и минималните периоди на почивка на водачите остават непроменени. Същевременно в организацията на работните графици на водачите в международния товарен транспорт ще бъде въведена известна степен на гъвкавост, за да могат да прекарват повече време у дома. Освен това шофьорите ще могат да се връщат у дома на всеки три или четири седмици в зависимост от работния си график.

Новите правила потвърждават, че нормалната седмична почивка (най-малко 45 часа) трябва да се прекарва извън превозното средство. Ако тази почивка се ползва извън дома, настаняването трябва да бъде платено от работодателя.

Въпреки че нормалната седмична почивка не може да бъде ползвана в зона за паркиране, ЕС ще насърчава изграждането и използването на безопасни и сигурни зони за паркиране. Комисията ще разработи стандарти и процедура за сертифициране на такива зони за паркиране чрез вторично законодателство. Освен това ще създаде уебсайт, който да улесни намирането на тези зони.

Що се отнася до правилата за транспортните операции, извършвани в рамките на национален пазар извън собствената държава на автомобилния превозвач („каботаж“), сегашната система, която допуска максимум 3 операции за 7 дни, ще остане непроменена.

За да се предотврати системният каботаж, ще бъде въведен „срок на прекъсване“ от 4 дни, преди да могат да се извършват по-нататъшни каботажни превози в същата страна със същото превозно средство.

Държавите членки могат да прилагат същите тези правила по отношение на отсечките с автомобилен транспорт при операции по комбиниран транспорт на своята територия.

Правилата относно командироването на водачи поясняват как професионалните водачи в транспорта на стоки или пътници ще се ползват от принципа „еднакво заплащане за една и съща работа на едно и също място“.

Общото правило ще бъде, че ако дадена операция е организирана така, че връзката между работата на водача и държавата на установяване остава непроменена, водачът ще бъде изключен от правилата за командироването. Това означава, че двустранните транспортни операции са изрично изключени. По време на пътуването до държавата на местоназначение и обратно е позволено едно допълнително натоварване и/или разтоварване на стоки и в двете посоки, без това да попада в обхвата на режима на командироване, или нито едно на отиване и най-много две на връщане. Транзитното преминаване също е изключено.

Пълният режим на командироване ще се прилага за всички други видове операции, в т.ч. каботажните, от първия ден на операцията. Подобни правила ще се прилагат и за превоза на пътници с едно допълнително спиране по време на двустранни операции.

Правилата за командироване ще създадат и единен стандарт за контрол въз основа на инструмент за комуникация, разработен от Комисията, където транспортният оператор ще може да изпраща пряко декларациите си за командироване.

За да се гарантират равнопоставени условия на конкуренция между превозвачите, използващи различни превозни средства, правилата относно достъпа до европейския пазар на автомобилни превози на товари, както и правилата за шофиране и почивка, ще бъдат разширени, за да се включат и микробусите, използвани в международния транспорт (леки търговски превозни средства с тегло над 2,5 тона), с преходен период от 21 месеца за надзора на пазара и до средата на 2026 г. за правилата за тахографите и времето за почивка.

За да се противодейства на явлението „дружества — пощенски кутии“, реформата засилва връзката между мястото на установяване на превозвача и неговите дейности. С цел да се гарантира, че такава връзка наистина съществува, камионите в международния транспорт ще трябва да се връщат в оперативния център на дружеството най-малко веднъж на всеки осем седмици. Целта на този 8-седмичен период е да се позволи на водачите да се връщат у дома заедно с превозното средство в края на своя втори 4-седмичен работен цикъл.

Един от ключовите елементи за подобряване на правоприлагането е да има надежден начин за регистриране на информацията за това кога и къде камионът е пресякъл граница и за определяне местоположението на дейностите по товарене и разтоварване.

Втората версия интелигентен тахограф ще прави всичко това автоматично. Той ще бъде въведен на три различни етапа за превозните средства, извършващи международни превози. Новите камиони ще трябва да бъдат оборудвани с това устройство през 2023 г.; превозните средства с аналогов или цифров тахограф ще трябва да бъдат преоборудвани до края на 2024 г.; а оборудваните с първата версия интелигентен тахограф през 2025 г.

За да се подобри трансграничното наблюдение на спазването, текстът осъвременява и правилата за обмен на информация и административно сътрудничество между държавите членки.

Правилата в предложенията относно командироването и достъпа до пазара (включително правилото за връщане на камиони) ще започнат да се прилагат 18 месеца след влизането в сила на правните актове. Правилата в предложението за часовете на шофиране (включително връщането на водачите) ще започнат да се прилагат 20 дни след публикуването, с изключение на специалните срокове за тахографите.

Предложенията са част от първия пакет за мобилността, представен от Комисията през юни 2017 г. Одобреният текст ще претърпи окончателна правна и езикова редакция. След това той трябва да бъде официално приет — първо от Съвета, а след това от Парламента.

В същото време Европейската комисия съобщи преди няколко дни, че смята да направи собствена оценка на въздействието върху околната среща на два от текстовете в пакета, свързани с връщането на превозното средство в държавата по регистрация. Тези текстове не фигурират в първоначалното предложение на Европейската комисия и според институцията не са в съответствие с амбициозните планове, свързани с борбата с климатичните промени.

Тази оценка на Европейската комисия обаче няма да спре окончателното приемане на пакета и ще влезе в сила. Ако оценката е негативна, Еврокомисията ще направи нови законодателни предложения, които тепърва ще трябва да се обсъждат и приемат от Съвета и парламента.

Росен Желязков: Пакетът „Мобилност“ е вреден за климата

Лош резултат за България в Европейския парламент

Тол таксите: Какви тарифи, за кои пътища

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

- Госпожо, защо чак сега съобщавате за обира в дома ви? - Отначало мислех, че мъжът ми си е търсил чорапите...
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Полицията издирва жена от Бургас

Полицията издирва жена от Бургас

България Преди 49 минути

Тя е изчезнала на 10 март

Русия въведе нови санкции срещу Европейския съюз

Русия въведе нови санкции срещу Европейския съюз

Свят Преди 1 час

Списъкът включва и представители на европейски структури и държавни органи

Почина езиковедът проф. Венче Попова

Почина езиковедът проф. Венче Попова

България Преди 4 часа

Проф. Попова е дългогодишен директор на Летния семинар по български език, литература и култура към Софийския университет

Политически реакции за решението на Конституционния съд

Политически реакции за решението на Конституционния съд

България Преди 4 часа

Ето как реагираха политиците на решението, че е незаконен изборът на 16 народни представители

Изтече документ с плана на Русия за Украйна: Война и разделение

Изтече документ с плана на Русия за Украйна: Война и разделение

Свят Преди 5 часа

Според документа войната ще продължи до 2026 г.

Донатела Версаче

Краят на една епоха: Донатела Версаче се оттегля като главен творчески директор

Любопитно Преди 5 часа

От Versace потвърдиха, че 69-годишната Донатела Версаче ще премине към новосъздадената роля на главен посланик на марката

Лунно затъмнение: Какво не може да правите в този ден

Лунно затъмнение: Какво не може да правите в този ден

Любопитно Преди 5 часа

Лунното затъмнение на 14 март ще може да се наблюдава и от България

Безплатен ускорен курс по дигитален маркетинг само за 2 седмици!

Безплатен ускорен курс по дигитален маркетинг само за 2 седмици!

Технологии Преди 5 часа

Записването е отворено до 5 април 2025 г, можете да се запишете още днес!

Румънци номинират Тръмп за Нобелова награда за мир

Румънци номинират Тръмп за Нобелова награда за мир

Свят Преди 6 часа

SNSPA ще покани и други университети, национални и международни партньори, да се присъединят към инициативата

Германска шпионска агенция смята, че "COVID-19 вероятно е започнал в лаборатория“

Германска шпионска агенция смята, че "COVID-19 вероятно е започнал в лаборатория“

Свят Преди 6 часа

Задачата е била възложена от кабинета на тогавашния германски канцлер Ангела Меркел

"Самолетът на Деня на Страшния съд" беше забелязан над Средния Запад в САЩ

"Самолетът на Деня на Страшния съд" беше забелязан над Средния Запад в САЩ

Свят Преди 6 часа

Самолетите „Страшния съд“ са проектирани да функционират като летящи военни командни центрове в случай на ядрен конфликт

Технология без батерии: Иновация за мониторинг на почвата

Технология без батерии: Иновация за мониторинг на почвата

Свят Преди 6 часа

„Знаех, че има нужда от по-евтини, достъпни и лесни за използване тестери за здравето на почвата“

Премиерът на РС Македония атакува България за правата на македонците

Премиерът на РС Македония атакува България за правата на македонците

Свят Преди 6 часа

Мицкоски: Не трябва да позволяваме европейското бъдеще да зависи от решаването на двустранни въпроси

.

Още малко топло време, след уикенда - сняг

България Преди 7 часа

Астрономическата пролет настъпва на 20 март

"Нова Броудкастинг Груп" ексклузивно ще излъчва Формула 1, Формула 2 и Формула 3

"Нова Броудкастинг Груп" ексклузивно ще излъчва Формула 1, Формула 2 и Формула 3

Любопитно Преди 7 часа

Гледайте всички стартове на българския шампион Никола Цолов

Общественият съвет към ЦИК: КС да публикува всички документи по делото за изборите

Общественият съвет към ЦИК: КС да публикува всички документи по делото за изборите

България Преди 7 часа

Това се казва в позиция на Обществения съвет към ЦИК