21

Е вропейските държави одобриха пакета "Мобилност", който предвижда камионите да се връщат в страната, от която са, на всеки два месеца.

Малко не достигна на източноевропейските страни, за да отхвърлят предложеното от финландското председателство споразумение. То предвижда водачите да се прибират на всеки месец и да нямат право да спят в кабините си повече от 45 часа. Мярка, която, според представители на българския транспортен сектор и правителството, ощетява нашите превозвачи, а според западните държави - е в полза на водачите, информира кореспондентът на NOVA. 

От Европейската комисия предупредиха, че връщането на празни камиони може да попречи на амбициите за намаляване на вредните емисии и спазването на климатичен неутралитет.

Одобреният текст ще претърпи окончателна правна и езикова редакция. След това той трябва да бъде официално приет — първо от Съвета, а след това от парламента. 

На 11 декември беше постигнато предварително споразумение между председателството на Съвета и Европейския парламент. Според министъра на транспорта на Финландия Тимо Харака одобрените правила са “ясни, справедливи и приложими”, съобщава БНТ. 

Правилата относно максималното работно време и минималните периоди на почивка на водачите остават непроменени. Същевременно в организацията на работните графици на водачите в международния товарен транспорт ще бъде въведена известна степен на гъвкавост, за да могат да прекарват повече време у дома. Освен това шофьорите ще могат да се връщат у дома на всеки три или четири седмици в зависимост от работния си график.

Новите правила потвърждават, че нормалната седмична почивка (най-малко 45 часа) трябва да се прекарва извън превозното средство. Ако тази почивка се ползва извън дома, настаняването трябва да бъде платено от работодателя.

Въпреки че нормалната седмична почивка не може да бъде ползвана в зона за паркиране, ЕС ще насърчава изграждането и използването на безопасни и сигурни зони за паркиране. Комисията ще разработи стандарти и процедура за сертифициране на такива зони за паркиране чрез вторично законодателство. Освен това ще създаде уебсайт, който да улесни намирането на тези зони.

Що се отнася до правилата за транспортните операции, извършвани в рамките на национален пазар извън собствената държава на автомобилния превозвач („каботаж“), сегашната система, която допуска максимум 3 операции за 7 дни, ще остане непроменена.

За да се предотврати системният каботаж, ще бъде въведен „срок на прекъсване“ от 4 дни, преди да могат да се извършват по-нататъшни каботажни превози в същата страна със същото превозно средство.

Държавите членки могат да прилагат същите тези правила по отношение на отсечките с автомобилен транспорт при операции по комбиниран транспорт на своята територия.

Правилата относно командироването на водачи поясняват как професионалните водачи в транспорта на стоки или пътници ще се ползват от принципа „еднакво заплащане за една и съща работа на едно и също място“.

Общото правило ще бъде, че ако дадена операция е организирана така, че връзката между работата на водача и държавата на установяване остава непроменена, водачът ще бъде изключен от правилата за командироването. Това означава, че двустранните транспортни операции са изрично изключени. По време на пътуването до държавата на местоназначение и обратно е позволено едно допълнително натоварване и/или разтоварване на стоки и в двете посоки, без това да попада в обхвата на режима на командироване, или нито едно на отиване и най-много две на връщане. Транзитното преминаване също е изключено.

Пълният режим на командироване ще се прилага за всички други видове операции, в т.ч. каботажните, от първия ден на операцията. Подобни правила ще се прилагат и за превоза на пътници с едно допълнително спиране по време на двустранни операции.

Правилата за командироване ще създадат и единен стандарт за контрол въз основа на инструмент за комуникация, разработен от Комисията, където транспортният оператор ще може да изпраща пряко декларациите си за командироване.

За да се гарантират равнопоставени условия на конкуренция между превозвачите, използващи различни превозни средства, правилата относно достъпа до европейския пазар на автомобилни превози на товари, както и правилата за шофиране и почивка, ще бъдат разширени, за да се включат и микробусите, използвани в международния транспорт (леки търговски превозни средства с тегло над 2,5 тона), с преходен период от 21 месеца за надзора на пазара и до средата на 2026 г. за правилата за тахографите и времето за почивка.

За да се противодейства на явлението „дружества — пощенски кутии“, реформата засилва връзката между мястото на установяване на превозвача и неговите дейности. С цел да се гарантира, че такава връзка наистина съществува, камионите в международния транспорт ще трябва да се връщат в оперативния център на дружеството най-малко веднъж на всеки осем седмици. Целта на този 8-седмичен период е да се позволи на водачите да се връщат у дома заедно с превозното средство в края на своя втори 4-седмичен работен цикъл.

Един от ключовите елементи за подобряване на правоприлагането е да има надежден начин за регистриране на информацията за това кога и къде камионът е пресякъл граница и за определяне местоположението на дейностите по товарене и разтоварване.

Втората версия интелигентен тахограф ще прави всичко това автоматично. Той ще бъде въведен на три различни етапа за превозните средства, извършващи международни превози. Новите камиони ще трябва да бъдат оборудвани с това устройство през 2023 г.; превозните средства с аналогов или цифров тахограф ще трябва да бъдат преоборудвани до края на 2024 г.; а оборудваните с първата версия интелигентен тахограф през 2025 г.

За да се подобри трансграничното наблюдение на спазването, текстът осъвременява и правилата за обмен на информация и административно сътрудничество между държавите членки.

Правилата в предложенията относно командироването и достъпа до пазара (включително правилото за връщане на камиони) ще започнат да се прилагат 18 месеца след влизането в сила на правните актове. Правилата в предложението за часовете на шофиране (включително връщането на водачите) ще започнат да се прилагат 20 дни след публикуването, с изключение на специалните срокове за тахографите.

Предложенията са част от първия пакет за мобилността, представен от Комисията през юни 2017 г. Одобреният текст ще претърпи окончателна правна и езикова редакция. След това той трябва да бъде официално приет — първо от Съвета, а след това от Парламента.

В същото време Европейската комисия съобщи преди няколко дни, че смята да направи собствена оценка на въздействието върху околната среща на два от текстовете в пакета, свързани с връщането на превозното средство в държавата по регистрация. Тези текстове не фигурират в първоначалното предложение на Европейската комисия и според институцията не са в съответствие с амбициозните планове, свързани с борбата с климатичните промени.

Тази оценка на Европейската комисия обаче няма да спре окончателното приемане на пакета и ще влезе в сила. Ако оценката е негативна, Еврокомисията ще направи нови законодателни предложения, които тепърва ще трябва да се обсъждат и приемат от Съвета и парламента.

Росен Желязков: Пакетът „Мобилност“ е вреден за климата

Лош резултат за България в Европейския парламент

Тол таксите: Какви тарифи, за кои пътища

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Получавай безплатно най-горещите новини от Vesti.bg

Коментари 21
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

21 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Рапърът Играта минал през ада в битката с COVID-19

Рапърът Играта минал през ада в битката с COVID-19

България Преди 40 минути

Изпадах в тежка депресия, благодаря на приятелката ми, че беше до мен, сподели той

Данчо Пенчев отново поема РЗИ-София

Данчо Пенчев отново поема РЗИ-София

България Преди 1 час

Досегашният шеф д-р Илонка Маева подаде молба за пенсиониране

Съдят Apple в четири държави за умишлено забавяне на смартфоните

Съдят Apple в четири държави за умишлено забавяне на смартфоните

Технологии Преди 2 часа

Крайната цел била потребителите да бъдат подтикнати да купуват нови

д

Студенти-медици на помощ в COVID-oтделението в Карлово

Теми в развитие Преди 3 часа

Ситуацията в него е изключително тежка, липсва медицински персонал

Първи сняг в София за Андреевден

Облачно и мъгливо днес, идва затопляне

България Преди 4 часа

Какво ще бъде времето в следващите дни

Mercedes-AMG A45 S 4MATIC

Топ 3 на най-мощните хечбеци в Европа

Технологии Преди 4 часа

Тази година бе изключителна трудна в много аспекти, но поне автомобилните ентусиасти бяха зарадвани с широка гама от страхотни нови автомобили. Да, 2020 г. ще се запомни с настъпването на електромобилите, но добрият стар ДВГ не се е предал. Представяме ви трите най-бързи хечбека в Европа.

Илон Мъск на церемонията по връчване на наградите Axel Springer Awards

Илон Мъск каза кога човек ще кацне на Марс

Технологии Преди 4 часа

Американският предприемач сподели мнението си на церемонията по връчване на наградите Axel Springer Awards

Кристина, която отвори сърцето си и помага на дете в нужда

Добрите хората подаряват най-ценното – време

Вдъхновени истории Преди 4 часа

Когато мама и татко просто не съществуват, това не означава, че не съществуват изобщо добри хора

Криптовалутата Libra сменя името си

Криптовалутата Libra сменя името си

Технологии Преди 5 часа

В опит да се отдалечи от Facebook, тя ще се казва Diem

<p>Адел: Жената-глас, която покори света с таланта си</p>

Адел: Жената-глас, която покори света с таланта си

Любопитно Преди 5 часа

Започва да пее, когато е едва на 4 години

<p>Екатерина отпадна от &bdquo;Игри на волята: България&rdquo;</p>

Екатерина отпадна от „Игри на волята: България”

България Преди 12 часа

По-голямата сестра на Йоанна не успя да се пребори за мястото си сред финалистите

<p>ЕП поиска оставката на директора на Фронтекс</p>

ЕП поиска оставката на директора на Фронтекс

Свят Преди 12 часа

Твърди се, че агенцията за гранична и брегова охрана е помогнала за незаконното спиране на мигранти или бежанци да достигнат до Европа

<p>Коледната елха в София грейна</p>

Коледната елха в София грейна

България Преди 14 часа

„Без фойерверки, без празнична програма, но с много вяра запалихме тази година светлините на коледното дърво в София”, каза кметът на града Йорданка Фандъкова

Как би изглеждала война между Израел и Иран

Как би изглеждала война между Израел и Иран

Свят Преди 15 часа

Какво би могло да се случи след убийството на иранския ядрен експерт генерал Мохсин Фахризаде. Отговор дава Руслан Трад в коментар за Vesti.bg

Изстрелването на Chang"e 5

Китайският апарат „Chang'e-5” кацна на Луната

Свят Преди 15 часа

Целта на мисията е да събере лунна почва