П рофесията шофьор на камион се превръща в една от най-търсените в Европа. Недостигът на този вид кадри вече доведе до остра криза с доставките във Великобритания, например на горива по бензиностанциите, на хранителни продукти в супермаркетите и материали за фабриките. В обозримо бъдеще с подобни проблеми може да се сблъска и страната с най-силната икономика в Европа - Германия, пишат от "Дойче веле".

Шофьорите на камиони в Германия са над половин милион

Във връзка с британските събития експертът по трудовия пазар Александер Бурщеде от Института за германска икономика (IW) е направил анализ на търсенето на шофьори на камиони в Германия - една от най-големите професионални общности, която обхваща над 560 хиляди души.

В началото на 2010-а година, в края на световната финансова и икономическа криза, в Германия е имало 10 000 свободни работни места и 50 000 безработни шофьори на камиони. "Тогава работодателите можеха да си избират шофьорите", припомня експертът. Само няколко години по-късно обаче нещата се обръщат и сега вече шофьорите са тези, които могат да си избират работодателите - благодарение на нарасналото търсене в условията на устойчив икономически подем. 

Празни рафтове във Великобритания: няма шофьори, няма доставки

През август 2018-а година разминаването между броя на свободните работни места и на регистрираните в страната безработни шофьори на камиони достигна историческия си максимум - надхвърли 21 000. Александър Бурщеде цитира в проучването си тогавашното становище на Научно-консултативния съвет към германското министерство на транспорта, че "липсата на шофьори на камиони се е превърнала в сериозен политически проблем".

Този проблем бе разрешен временно при миналогодишната пандемична криза и локдауна. Но сега, когато германската икономика се възстановява, той отново се изостря. Към септември 2021-а година свободните работни места отново са с 6 600 повече от регистрираните безработни шофьори на камиони, макар БВП на Германия още да не се е върнал към нивата си от преди кризата, посочва изследователят.

Решаващата роля на демографския фактор

Александер Бурщеде смята, че основната причина за растящия дефицит на шофьори на камиони е демографският фактор - населението на Германия застарява. Този процес се наблюдава и в много други страни в Европа и в този смисъл проблемът не е само германски или британски, а общоевропейски.

Според прогнозата на Евростат, до 2030-а година населението на Германия в трудоспособна възраст ще намалее с 6,8 процента, а ако страната не привлича трудови мигранти - дори с 11,2 на сто.

Сред професионалната група на водачите на камиони, чиято средна възраст е доста висока, този процес може да се развие още по-бързо, се казва в изследването. Така например цели 14,5 на сто от шофьорите на камиони в Германия са на възраст над 60 години, докато общо за всички работещи в страната делът на над 60-годишните е средно 9,3 на сто. В същото време привличането на млади хора към професията става все по-трудно, и все по-често се срещат жени на волана на камионите.

Досега източноевропейците спасяваха положението

До момента проблемът с недостига на шофьори на камиони бе решаван частично благодарение на притока на кадри от чужбина и основно от Източна Европа. За пет години - от 2014-а до 2019-а - делът на чужденците сред шофьорите на камиони в Германия е нараснал повече от два пъти: от 10,9 на 22,8 процента. Но потенциалът за трудова миграция от Източна Европа се свива, отбелязва Александър Бурщеде. Във всеки случай Германия е в много по-изгодна ситуация от Обединеното кралство, където Брекзитът затвори пазара на труда за квалифицирани работници от страни от ЕС, включително за шофьори.

Какво е решението? В обозримо бъдеще железопътният транспорт няма да може да поеме значителни обеми от превозваните с камиони товари, а автономното шофиране все още не е готово за широко приложение, казва Бурщеде, цитирайки заключението на Консултативния съвет към германското транспортно министерство. "Единственото, което остава, е да се повиши привлекателността на професията шофьор на камион - и за младите, и за старите", казва експертът.

Логично на първо място има нужда от увеличение на заплатите и от подобряване на условията на труд в бранша. Но не е само това - според автора на проучването, "несигурните перспективи за заетост не допринасят много за повишаване на привлекателността на професията". Имат се предвид и лекотата и бързината, с която работодателите уволняват шофьори на камиони по време на кризи. Отсега нататък фирмите вероятно ще трябва да осигурят по-надеждни работни места за представителите на тази професия. Защото дефицитът на квалифицирани шофьори на камиони ще си остане.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Това показва, че Русия се готви за война с НАТО

Това показва, че Русия се готви за война с НАТО

Свят Преди 4 часа

Русия разширява присъствието на войските си по границата си със Запада

Задържаният за убийството на Магдалена остава в ареста

Задържаният за убийството на Магдалена остава в ареста

България Преди 8 часа

Според съда съществува опасност да се укрие или извърши друго престъпление

БНБ отговори на въпросите за еврото

БНБ отговори на въпросите за еврото

България Преди 9 часа

Дизайнът на евромонетите с българска национална страна е одобрен

Почина актьорът Румен Димитров

Почина актьорът Румен Димитров

България Преди 9 часа

От 2017 до 2021 г. е заместник-министър на културата в Министерството на културата на Република България.

Ново земетресение разтърси Истанбул

Ново земетресение разтърси Истанбул

Свят Преди 10 часа

Епицентърът на земетресението се е намирал на 23 километра от града

МВР и БАБХ установиха фалшиви хранителни добавки

МВР и БАБХ установиха фалшиви хранителни добавки

България Преди 10 часа

По случая е образувана проверка и е съставен констативен протокол

<p>&bdquo;Огромен удар&ldquo; за принц Хари</p>

„Огромен удар“ за принц Хари, загуби и обжалването по делото за полицейската му охрана

Свят Преди 10 часа

По време на делото от екипа на принц Хари заявиха, че „животът му е застрашен“

Предлагат шефът на ДАНС да оглави Комисията по досиетата

Предлагат шефът на ДАНС да оглави Комисията по досиетата

България Преди 11 часа

Бившият конституционен съдия Константин Пенчев е предложен за негов заместник

Директорът на ОДМВР-Хасково подаде оставка

Директорът на ОДМВР-Хасково подаде оставка

България Преди 11 часа

До тук се стигна след напрежението снощи в Хасково

С този темп Русия ще превземе Украйна след три века

С този темп Русия ще превземе Украйна след три века

Свят Преди 11 часа

Невероятно е, че зашеметяващите загуби на хора и оборудване все още не са спрели руската армия

<p>Фенове на Ливърпул предизвикаха земетресение&nbsp;</p>

Фенове на Ливърпул предизвикаха земетресение от 1,74 по скалата на Рихтер

Любопитно Преди 11 часа

Не само феновете на Тейлър Суифт могат да предизвикват миниземетресение, доказаха учени

Бързината като стратегия: икономиката няма да чака

Бързината като стратегия: икономиката няма да чака

Любопитно Преди 11 часа

Международната обстановка допълнително се нагнетява и от митническата политика на Тръмп

Започва ремонт на пети блок на АЕЦ "Козлодуй"

Започва ремонт на пети блок на АЕЦ "Козлодуй"

България Преди 11 часа

Шести блок на АЕЦ "Козлодуй" работи съгласно графика за електропроизводство

Задържаха за 24 часа баща, ударил двете си деца

Задържаха за 24 часа баща, ударил двете си деца

Свят Преди 12 часа

По случая е образувано досъдебно производство