П рофесията шофьор на камион се превръща в една от най-търсените в Европа. Недостигът на този вид кадри вече доведе до остра криза с доставките във Великобритания, например на горива по бензиностанциите, на хранителни продукти в супермаркетите и материали за фабриките. В обозримо бъдеще с подобни проблеми може да се сблъска и страната с най-силната икономика в Европа - Германия, пишат от "Дойче веле".

Шофьорите на камиони в Германия са над половин милион

Във връзка с британските събития експертът по трудовия пазар Александер Бурщеде от Института за германска икономика (IW) е направил анализ на търсенето на шофьори на камиони в Германия - една от най-големите професионални общности, която обхваща над 560 хиляди души.

В началото на 2010-а година, в края на световната финансова и икономическа криза, в Германия е имало 10 000 свободни работни места и 50 000 безработни шофьори на камиони. "Тогава работодателите можеха да си избират шофьорите", припомня експертът. Само няколко години по-късно обаче нещата се обръщат и сега вече шофьорите са тези, които могат да си избират работодателите - благодарение на нарасналото търсене в условията на устойчив икономически подем. 

Празни рафтове във Великобритания: няма шофьори, няма доставки

През август 2018-а година разминаването между броя на свободните работни места и на регистрираните в страната безработни шофьори на камиони достигна историческия си максимум - надхвърли 21 000. Александър Бурщеде цитира в проучването си тогавашното становище на Научно-консултативния съвет към германското министерство на транспорта, че "липсата на шофьори на камиони се е превърнала в сериозен политически проблем".

Този проблем бе разрешен временно при миналогодишната пандемична криза и локдауна. Но сега, когато германската икономика се възстановява, той отново се изостря. Към септември 2021-а година свободните работни места отново са с 6 600 повече от регистрираните безработни шофьори на камиони, макар БВП на Германия още да не се е върнал към нивата си от преди кризата, посочва изследователят.

Решаващата роля на демографския фактор

Александер Бурщеде смята, че основната причина за растящия дефицит на шофьори на камиони е демографският фактор - населението на Германия застарява. Този процес се наблюдава и в много други страни в Европа и в този смисъл проблемът не е само германски или британски, а общоевропейски.

Според прогнозата на Евростат, до 2030-а година населението на Германия в трудоспособна възраст ще намалее с 6,8 процента, а ако страната не привлича трудови мигранти - дори с 11,2 на сто.

Сред професионалната група на водачите на камиони, чиято средна възраст е доста висока, този процес може да се развие още по-бързо, се казва в изследването. Така например цели 14,5 на сто от шофьорите на камиони в Германия са на възраст над 60 години, докато общо за всички работещи в страната делът на над 60-годишните е средно 9,3 на сто. В същото време привличането на млади хора към професията става все по-трудно, и все по-често се срещат жени на волана на камионите.

Досега източноевропейците спасяваха положението

До момента проблемът с недостига на шофьори на камиони бе решаван частично благодарение на притока на кадри от чужбина и основно от Източна Европа. За пет години - от 2014-а до 2019-а - делът на чужденците сред шофьорите на камиони в Германия е нараснал повече от два пъти: от 10,9 на 22,8 процента. Но потенциалът за трудова миграция от Източна Европа се свива, отбелязва Александър Бурщеде. Във всеки случай Германия е в много по-изгодна ситуация от Обединеното кралство, където Брекзитът затвори пазара на труда за квалифицирани работници от страни от ЕС, включително за шофьори.

Какво е решението? В обозримо бъдеще железопътният транспорт няма да може да поеме значителни обеми от превозваните с камиони товари, а автономното шофиране все още не е готово за широко приложение, казва Бурщеде, цитирайки заключението на Консултативния съвет към германското транспортно министерство. "Единственото, което остава, е да се повиши привлекателността на професията шофьор на камион - и за младите, и за старите", казва експертът.

Логично на първо място има нужда от увеличение на заплатите и от подобряване на условията на труд в бранша. Но не е само това - според автора на проучването, "несигурните перспективи за заетост не допринасят много за повишаване на привлекателността на професията". Имат се предвид и лекотата и бързината, с която работодателите уволняват шофьори на камиони по време на кризи. Отсега нататък фирмите вероятно ще трябва да осигурят по-надеждни работни места за представителите на тази професия. Защото дефицитът на квалифицирани шофьори на камиони ще си остане.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Киселова: Работим с онези групи, които подкрепят правителството

Киселова: Работим с онези групи, които подкрепят правителството

България Преди 35 минути

Киселова: Тези, които се сърдят – за тяхна сметка е

Удължават срока на бедственото положение в Плевен

Удължават срока на бедственото положение в Плевен

България Преди 1 час

Водните количества, постъпващи от регионалните водоизточници са все още недостатъчни

ВАС спря Методиката за дялово разпределение на топлинна енергия

ВАС спря Методиката за дялово разпределение на топлинна енергия

България Преди 4 часа

Определението е окончателно и не подлежи на обжалване

"ДПС – Ново начало” обсъди с кметове спешни мерки за справяне с водната криза

"ДПС – Ново начало” обсъди с кметове спешни мерки за справяне с водната криза

България Преди 4 часа

По време на срещата бяха обсъдени основните причини за водния недостиг

САЩ с нов военен аташе в България

САЩ с нов военен аташе в България

България Преди 5 часа

Той беше посрещнат от министъра на отбраната Атанас Запрянов

Катрин, херцогинята на Кент

Най-възрастният член на британското кралско семейство, Катрин, херцогинята на Кент, почина на 92 години

Свят Преди 5 часа

Херцогинята на Кент – от бляскави кралски задължения до скромен живот като учител по музика

<p>Зафиров: Не съм говорил с Путин и Ким Чен-ун</p>

Зафиров: Нямам никакво намерение да подавам оставка

България Преди 5 часа

Зафиров: Никакви реплики не съм разменял с Путин и Ким Чен-ун

Удар за Киър Стармър: Анджела Рейнер подаде оставка след данъчен скандал

Удар за Киър Стармър: Анджела Рейнер подаде оставка след данъчен скандал

Свят Преди 6 часа

Стармър каза, че Рейнер ще „остане важна фигура в нашата партия“ и ще „продължи да се бори за каузите, за които толкова страстно се грижи"

Простреляха жена в монтанското село Благово

Простреляха жена в монтанското село Благово

България Преди 6 часа

Нападателят се издирва

"Тесла" предлага на Илон Мъск до 1 трилион долара "компенсационен пакет"

"Тесла" предлага на Илон Мъск до 1 трилион долара "компенсационен пакет"

Свят Преди 6 часа

Планът, който подлежи на одобрение от акционерите, предвижда редица амбициозни цели.

Ловец срещна очи в очи черната пантера край Шумен

Ловец срещна очи в очи черната пантера край Шумен

България Преди 7 часа

Животното се изправило в цял ръст срещу него, в непосредствена близост

Това са задържаните за побоя над ст. комисар Кожухаров

Това са задържаните за побоя над ст. комисар Кожухаров

България Преди 7 часа

Няма промяна в състоянието на шефа на полицията в Русе

Пет шокиращи факта за живота на Джорджо Армани

Пет шокиращи факта за живота на Джорджо Армани

Любопитно Преди 7 часа

Емблематичният дизайнер почина на 4 септември, оставяйки своята следа в света на модата

<p>Русия&nbsp;отиде&nbsp;при &quot;най-дълбокия, най-мрачен Китай&quot;</p>

Тръмп: Русия отиде при "най-дълбокия, най-мрачен Китай"

Свят Преди 7 часа

"Изглежда, че изгубихме Индия и Русия", написа Тръмп

Нападнаха с брадва инспектори по труда при проверка на заведение

Нападнаха с брадва инспектори по труда при проверка на заведение

България Преди 8 часа

Инспекторите по труда са установили четири лица, работещи без трудов договор

Пожар в хотел в Арбанаси

Пожар в хотел в Арбанаси

България Преди 8 часа

Причините за произшествието тепърва ще се изясняват