М алко преди самолетът да се разбие, пилотът на полет AI171 излъчва по радиоканала най-сериозния възможен сигнал за бедствие в гражданската авиация: „Mayday, Mayday, Mayday“. Това кратко, но съдбоносно съобщение бележи момент, в който животът на стотици души зависи от секунди, решения и надеждата, че някой ще чуе.

(Във видеото: „Изключително рядко се случват катастрофи при излитане“: Възможните причини за авиокатастрофата в Индия)

Чудото на седалка 11А: Какво знаем за единствения оцелял в катастрофата на Air India Вишваш Кумар Рамеш​

Произхождащ от френския израз m’aidez („помогнете ми“), този сигнал е международно признат и се използва изключително при жизненозастрашаващи извънредни ситуации, като отказ на двигател, пожар на борда, тежки повреди на управлението или друга критична неизправност. Той се предава три пъти - „Mayday, Mayday, Mayday“ - за да се избегне объркване или неправилно приемане на съобщението в радиообмена.

Подаването на „Mayday“ не е формалност. Това е последният, отчаян акт на екипажа, който означава: „Загубили сме контрол“, „Имаме критичен проблем“, „Нуждаем се от незабавна помощ“. Това е сигнал към диспечерите, към други самолети, към всяка наземна служба, способна да реагира. И в случая с полет AI171 - това е било и последното нещо, което светът чува от кабината.

Сигналът е подаден около 30 секунди след излитането от летище Ахмедабад - много преди самолетът да достигне безопасна височина. Според авиационни експерти, това подсказва, че проблемът е възникнал мигновено - вероятно с фатална повреда в системата за подем, задвижване или електроника. Изключително краткото време между излитането, подаването на „Mayday“ и катастрофата е показателно за критична ситуация, при която пилотите не са имали време за стандартни аварийни процедури.

„Сбогом, Индия“ - последното видео на британска двойка преди трагичния полет на Air India

Авиационни специалисти подчертават, че дори само фактът, че сигналът е подаден, е от решаващо значение: това означава, че поне един член на екипажа е осъзнавал, че ситуацията е извън контрол. Именно тези последни секунди, уловени в записите от черната кутия, ще дадат отговори за действията на пилотите и ще помогнат за реконструкцията на хронологията на инцидента.

От психологическа гледна точка, „Mayday“ е и повик за свидетелство. Той носи със себе си човешкото лице на катастрофата - гласа на капитана, който в последните мигове не се отказва от отговорността си да опита всичко възможно, за да спаси живота на своите пасажери.

След като записите бъдат анализирани, се очаква „Mayday“-съобщението да се превърне в ключов елемент от официалния доклад - не само като доказателство за опит за реакция, но и като отражение на степента на критичност в системите на самолета.

"Няма тяга, губим мощност!": Последните думи на пилота преди катастрофата на Air India

Само няколко секунди след излитане, полет AI171 на Air India, насочен към Лондон, се превърна в едно от най-големите въздушни бедствия в историята на Индия. На борда на самолета Boeing 787 Dreamliner се намираха 242 души - 230 пътници и 12 души екипаж. Оцеля само един.

Катастрофата се случи на 12 юни 2025 г. в ранните сутрешни часове, малко след като самолетът излетя от летището в Ахмедабад. Самолетът се разби в кампуса на медицинския колеж B.J. Medical College, като нанесе допълнителни жертви и щети на земята.

Единственият оцелял
40-годишният Вишваш Кумар Рамеш, британски гражданин от индийски произход, е единственият оцелял. Според първоначалната информация, той е седял до аварийния изход (място 11A) и е успял да се измъкне от корпуса на самолета секунди преди той да се възпламени. Рамеш разказва, че е „видял хора да умират пред очите му“ и че всичко се е случило за броени секунди.

Унищожение и жертви
От 242 души на борда загиват 241. Още поне 28 души на земята също губят живота си при удара в сградите на кампуса, включително студенти и медицински персонал. Над 50 души са ранени, като някои от тях са в критично състояние.

Първи реакции и разследване
Премиерът на Индия Нарендра Моди посети мястото на трагедията още същия ден и обеща пълно и прозрачно разследване. „Индия скърби. Това е национална трагедия“, заяви той пред медиите. Членове на Агенцията за разследване на авиационни инциденти в Индия, както и международни представители от Boeing, вече са започнали анализ на черните кутии, които бяха открити часове след инцидента.

Черните кутии съдържат информация от разговорите в пилотската кабина и технически данни от полета и са ключови за разкриване на причините. Предварителни предположения включват възможен отказ на системата за флапове или проблем с шасито, но това тепърва ще се потвърждава.

Исторически контекст
Катастрофата на AI171 се превърна в най-смъртоносната гражданска самолетна катастрофа в Индия от почти три десетилетия. Това е и първата фатална катастрофа с модел Boeing 787 Dreamliner откакто той влезе в експлоатация през 2011 година.

Air India, националният авиопревозвач, премина през процес на частична приватизация в последните години, като това доведе до множество дебати относно поддръжката, безопасността и кадровата политика на компанията. Трагедията хвърля нова светлина върху необходимостта от строг контрол и прозрачност в управлението на авиационната безопасност.

Световен отзвук
Международната авиационна общност реагира с шок и съпричастност. Британските власти изразиха съболезнования и предложиха съдействие в разследването, тъй като полетът е бил насочен към летище „Гетуик“ в Лондон. Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) също изрази загриженост и посочи, че ще следи внимателно резултатите от разследването.

Съдбата на авиацията в Индия
След трагедията се очаква засилен натиск върху индийските регулатори и авиационни компании за по-стриктен контрол и инвестиции в безопасността. Въпреки че авиационният сектор в страната бележи бурен растеж, трагични инциденти като този напомнят за уязвимостта и отговорността, която носят всички участници в индустрията — от инженерите и пилотите до регулаторите и управленските екипи.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Сирия призна независимостта на Косово

Сирия призна независимостта на Косово

Свят Преди 2 часа

Османи благодари на сирийския президент Ахмед ал-Шариа

Фед намали лихвените проценти в САЩ

Фед намали лихвените проценти в САЩ

Свят Преди 4 часа

Против решението се обяви председателят на Фед Стивън Миран

Синдикатите излизат на протест в петък

Синдикатите излизат на протест в петък

България Преди 6 часа

Причината е минималната работна заплата от 1 януари догодина

Вътрешната комисия отхвърли ветото на президента за СРС и ДАР

Вътрешната комисия отхвърли ветото на президента за СРС и ДАР

България Преди 6 часа

"Възраждане" събират подписи срещу обнародвания вчера закон за ДАНС

Ангел Кунчев: COVID-19 остава водещият вирус

Ангел Кунчев: COVID-19 остава водещият вирус

България Преди 7 часа

Експертът обясни защо е нужно ваксината срещу варицела да бъде част от имунизационния календар

Три торнада едновременно в Черно море

Три торнада едновременно в Черно море

Свят Преди 8 часа

Подобни „водни торнада“ могат да станат по-чести в Черно море

Тежко наказание очаква едно от племената в “Игри на волята” тази вечер

Тежко наказание очаква едно от племената в “Игри на волята” тази вечер

Любопитно Преди 8 часа

Лечителите и Феномените излизат в сблъсък за неприкосновеност

Мъж е арестуван за бруталното убийство на майка си в Студеница

Мъж е арестуван за бруталното убийство на майка си в Студеница

България Преди 8 часа

Убийството е извършено с особена жестокост и по особено мъчителен начин

Разбиха група за имотни измами с обстоятелствени проверки

Разбиха група за имотни измами с обстоятелствени проверки

България Преди 9 часа

По случая с тримата задържани е образувано досъдебно производство

Приеха промени при ДДС-то

Приеха промени при ДДС-то

България Преди 9 часа

Проектът е изготвен с цел въвеждане на изисквания, налагани от правото на Европейския съюз, както и прецизиране на определени разпоредби на закона

Украйна порази руски рафинерии и газово съоръжение

Украйна порази руски рафинерии и газово съоръжение

Свят Преди 9 часа

Местни жители потвърдиха атаката срещу рафинерията в Новоспаско

Гръцки депутат се оплака от български просяци в Кавала

Гръцки депутат се оплака от български просяци в Кавала

България Преди 9 часа

Константинос Хитас поиска мерки срещу фалшиви инвалидни карти и „професионални просяци“ от България

Знаменитости с кралска кръв: 11 звезди, роднини на монарси

Знаменитости с кралска кръв: 11 звезди, роднини на монарси

Любопитно Преди 9 часа

Родословните дървета на тези звезди се простират през векове европейска история

ЕК: Нуждаем се от мир в Газа, не от оправдания за нови удари

ЕК: Нуждаем се от мир в Газа, не от оправдания за нови удари

Свят Преди 9 часа

Прекратяването на огъня в Газа е "застрашено" и трябва да бъде "възстановено възможно най-бързо", заяви френският външен министър Жан-Ноел Баро