Н а 5 000 км от бреговете на Нова Зеландия и на 3 000 км северно от Антарктида, точка Немо е толкова далеч от сушата, че най-близките хора често са астронавтите на борда на Международната космическа станция, която обикаля на 227 морски мили над Земята.

Именно тази отдалеченост обяснява защо МКС, след като бъде пенсионирана през 2030 г., ще приключи дните си тук, падайки на Земята, за да се присъедини към други изведени от експлоатация космически станции, сателити и космически отпадъци. Това е световното космическо гробище.

От 70-те години на миналия век насам космическите държави изхвърлят боклука си в района около точка Немо, наречена на името на капитан Немо от романа на Жул Верн "Двадесет хиляди левги под водата".

Известен още като Океански полюс на недостъпност или Необитаема зона в Южния Тихи океан, точните координати на най-отдалечената точка в света са изчислени от канадско-руския инженер Хрвое Лукатела през 1992 г.

Според проучване от 2019 г. от 1971 г. насам в този район са потънали повече от 263 космически отломки, включително руската космическа станция "Мир" и първата космическа станция на НАСА "Скайлаб". Те не са непокътнати паметници на историята на космическите пътувания, а вероятно са фрагментирани отломки, разпръснати на голяма площ.

"Това е най-голямата океанска зона без никакви острови. Това е просто най-безопасният район, в който се вписва дългата зона на падане на отломки след повторното навлизане в атмосферата", казва Холгер Краг, ръководител на Програмния офис за космическа безопасност в Европейската космическа агенция.

Точка Немо е извън юрисдикцията на която и да е държава и е лишен от всякакъв човешки живот - въпреки че не е свободна от следи от човешко въздействие. В допълнение към космическите боклуци на морското дъно, във водите бяха открити частици микропластмаса, когато през 2018 г. през региона преминаха яхти от състезанието Volvo Ocean Race.

  • Най-добра практика

Космически боклуци като стари сателити ежедневно навлизат в земната атмосфера, въпреки че повечето от тях остават незабелязани, защото изгарят много преди да успеят да паднат на земята.

Само по-големите космически отпадъци - като части от космически кораби и ракети - представляват много малък риск за хората и инфраструктурата на земята. Космическите агенции и операторите трябва да планират добре предварително, за да гарантират, че той ще падне на Земята в това отдалечено късче от океана.

В случая с Международната космическа станция НАСА съобщи, че МКС ще започне маневри за подготовка за деорбитиране още през 2026 г., като намали височината на космическата лаборатория, като се очаква тя да падне обратно на Земята през 2031 г. Точните срокове на маневрите зависят от активността на слънчевия цикъл и неговото въздействие върху земната атмосфера.

Източник: iStock/Getty Images

"По-високата слънчева активност има тенденция да разширява земната атмосфера и да увеличава съпротивлението срещу скоростта на МКС, което води до по-голямо съпротивление и естествена загуба на височина", заяви НАСА в наскоро публикуван документ, очертаващ плановете за извеждане от експлоатация на МКС.

"Космическите агенции и търговските оператори трябва също така да уведомят органите, контролиращи полетите и корабоплаването - обикновено в Чили, Нова Зеландия и Таити - за местоположението, времето и размерите на зоните на падане на отломки. Около два полета на ден преминават през въздушното пространство", каза Краг. Тези органи изготвят стандартизирано съобщение, което се изпраща на въздушния и морския трафик.

По-голям проблем от космическите кораби, които се озовават в точка Немо са парчетата космически кораби, които извършват така нареченото "неконтролирано повторно навлизане" в земната атмосфера.

През юни 2021 г. НАСА разкритикува Китай, че не е успял да "спази отговорните стандарти", след като отломки от неконтролираната му ракета "Лонг Марч 5Б" паднаха в Индийския океан.

"Космонавтите трябва да сведат до минимум рисковете за хората и имуществото на Земята от повторното навлизане на космически обекти и да увеличат прозрачността по отношение на тези операции", заяви тогава администраторът на НАСА Бил Нелсън.

Средно 100-200 тона космически боклук навлизат неконтролирано в земната атмосфера всяка година, но повечето космически експерти смятат, че връщането в атмосферата е най-желаният резултат за космическия боклук.

По-голямата част от тях остават над нас, където могат да се сблъскат с функциониращи спътници, да създадат още боклуци и да застрашат човешкия живот на космическите кораби с екипаж.

Според доклад на НАСА, публикуван миналата година, в орбита около Земята се намират поне 26 000 космически боклука с размер на топка за тенис, или по-голям, които могат да унищожат спътник при сблъсък; над 500 000 боклука с размер на мрамор, достатъчно големи, за да причинят щети на космически кораби или спътници; и над 100 милиона боклука с размер на зрънце сол, които могат да пробият скафандър.

Източник: iStock/Getty Images
  • Кофа за боклук в океана?

Приземяването на космически боклук в океанските дълбини на точка Немо е най-малко лошият вариант, казва Вито Де Лучия, професор по право. Някои изследвания сочат, че поради океанските течения в този регион - известен като Южнотихоокеанския гир - той не е особено биологично разнообразен. Океанографът Аутун Пурсер, докторант в Института "Алфред Вегенер" в Бремерхафен, Германия, заяви, че е бил близо до района и че морското дъно вероятно ще бъде обитавано от морски краставици, октоподи и "странни риби".

"Като цяло храната е малко, тъй като се намира в средата на Тихоокеанския гир, район с ниска продуктивност и малко издигащи се води, богати на хранителни вещества, така че въпреки че ще има животни на морското дъно, вероятно там няма да има висока биомаса", каза той.

Краг от Европейската космическа агенция заяви, че космическите обекти, които кацат в океана, обикновено са изработени от неръждаема стомана, титан или алуминий и не са токсични.

"Това са не повече от няколко десетки метрични тона годишно. Отново навлизащите фрагменти не плават, а потъват и поради това не представляват опасност за корабния трафик. В сравнение с многото изгубени контейнери и потънали кораби, количеството космически хардуер е нищожно малко."

Той отбеляза, че някои ракетни горива са токсични, но че те изгарят по време на повторното влизане в атмосферата.

Краг заяви, че ЕКА работи по така наречената от него технология "дизайн за разпад", която ще замени алуминия, титана и стоманата с материали, които ще се разтопят при повторното влизане в атмосферата.

Към този момент космическата гробница е на повече от половин век. Любопитен факт е, че най-близката цивилизация до точка Немо, това са космонавтите, които летят над нея всеки ден.

Връща се мъж от командировка и пита 5 годишния си син: - Докато ме нямаше, дойде ли някой чичко на гости? - Нееее! - А,…
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Районното управление в Кюстендил има нов началник

Районното управление в Кюстендил има нов началник

България Преди 49 минути

Главен инспектор Иван Георгиев работи в системата на МВР от 2003 година

"Знаем добре какво правите": САЩ с остро предупреждение към Иран

"Знаем добре какво правите": САЩ с остро предупреждение към Иран

Свят Преди 1 час

Ще си понесете последствията на място и време, които ние ще изберем, заяви американският министър на отбраната Пийт Хегсет

Петима души загинаха при трагичен инцидент в семейна ферма в Сърбия

Петима души загинаха при трагичен инцидент в семейна ферма в Сърбия

Свят Преди 1 час

Властите го определят като един от най-тежките подобни случаи в региона в последните години

Шофьор без книжка загина при катастрофа на АМ „Хемус“

Шофьор без книжка загина при катастрофа на АМ „Хемус“

България Преди 2 часа

Инцидентът е станал на 384-ия километър на магистралата, в района на Провадия

Хан Док Су подаде оставка и обяви кандидатурата си за президентските избори

Хан Док Су подаде оставка и обяви кандидатурата си за президентските избори

Свят Преди 2 часа

Постът временно ще заеме министърът на финансите Чой Сан Мок, както изисква законът

Министерството на туризма поема управлението на плаж „Болата“

Министерството на туризма поема управлението на плаж „Болата“

България Преди 3 часа

Ще се работи за осигуряване на свободен достъп до плажа

<p>Илюминатите &ndash; мистерия, конспирации, но каква е истината</p>

Илюминатите – мистерия, конспирации, но каква е истината

Любопитно Преди 3 часа

Историята на едно от най-известните тайни общества

Тийнейджър с тротинетка блъсна жена и дете в Бургас (ВИДЕО)

Тийнейджър с тротинетка блъсна жена и дете в Бургас (ВИДЕО)

България Преди 4 часа

Инцидентът е записан от охранителна камера

Гърция поема председателството на Съвета за сигурност на ООН

Гърция поема председателството на Съвета за сигурност на ООН

Свят Преди 4 часа

Това е органът, който има главната отговорност за поддържането на международния мир и сигурност

На 116 години: Почина най-възрастната жена в света

На 116 години: Почина най-възрастната жена в света

Свят Преди 4 часа

Това е бразилската монахиня Ина Канабаро Лукас

Снимката е архивна!

Руска атака с дрон срещу Одеса, има загинали

Свят Преди 4 часа

Нанесени са и редица материални щети

<p>Сенатът на САЩ не успя да блокира митата на Тръмп</p>

Сенатът на САЩ не събра мнозинство, за да блокира митата на Тръмп

Свят Преди 6 часа

Предложението целеше отмяна на националното извънредно положение, обявено от американския президент

Какви природни ресурси притежава Украйна и за какво се използват

Какви природни ресурси притежава Украйна и за какво се използват

Свят Преди 6 часа

След месеци на политически обрати, Вашингтон и Киев най-накрая постигнаха съгласие по стратегическото споразумение

Без синя и зелена зона в празничните 1 и 6 май в София

Без синя и зелена зона в празничните 1 и 6 май в София

България Преди 6 часа

През останалите - 2 май, 3 май и 5 май са работни дни за зоните за почасово платено паркиране