П реди 65 млн. години падането на огромен метеорит предизвикало един от най-големите катаклизми в историята на Земята.

Масовото измиране на видове довело до изчезването на динозаврите – макар че, според повечето палеонтолози, някои успели да се спасят и да еволюират, превръщайки се в птици. Други същества обаче оцелели, без да се налага да се променят така драстично.

Създанията от ерата на динозаврите, които живеят и днес

В следващите редове може да научите любопитни подробности за част от тези съвременници на динозаврите.

Крокодили

Едва ли има други съвременни животни, които да приличат повече на динозаври от крокодилите. Те обитават нашата планета от впечатляващите 240 млн. години. През периода Креда (в края на който се случва масовото измиране на видове, довело до изчезването на динозаврите) редом с динозаврите са съществували и гигантски крокодили като саркосухите, деиносухите и дриозаврите, за които палеонтолозите отбелязват, че са били едни от най-опасните хищници в историята на Земята.

Змии

Крокодилите не са единствените влечуги, съвременници на динозаврите, които са живи до днес. Най-старите вкаменелости на змии, познати на науката, са на възраст 140 – 167 млн. години.

Въпросът за техния произход е обект на разгорещени спорове. Някои учени смятат, че техни прародители са мозазаврите – водни влечуги, които на свой ред произлизат от вараноподобни гущери.

Друга теория гласи, че змиите са се развили от гущери, развили умението да се заравят под земята. В хода на еволюцията, тези видове загубили крайниците си, за да могат по-лесно да се заравят.

Хлебарки

По време на периода Карбон (359 – 299 млн. г. пр. Хр.) хлебарките са един от най-разпространените видове на Земята. Те са били около два пъти по-големи от днешните хлебарки.

Изумителното е, че тези насекоми са преживели няколко масови измирания – включително това между периодите Перм и Триас, когато изчезват близо 90 процента от всички видове на нашата планета.

С оглед на историята на хлебарките не е никак изненадващо, че според много хора те биха оцелели дори и след ядрен взрив – нещо, което не е истина, макар че могат да понесат десет пъти по-силна радиация от хората.

Пчели

Тези насекоми, без чиято помощ огромен брой съвременни растения биха изчезнали, се появили през периода Креда. Те произлизат от хищни оси, хранели се с други насекоми.

Предполага се, че историята на пчелите започва относително по същото време, когато на Земята се появили и първите цъфтящи растения. Тъй като са открити много малко фосили на пчели, еволюцията им до голяма степен е обвита в мистерия.

Смята се, че голямото измиране на видове в края на Креда намалило рязко техния брой, но те все пак успели да оцелеят.

Акули

Акулите са едни от най-уникалните същества, обитаващи нашата планета. Те са се появили за пръв път преди близо 450 млн. години.

Това означава, че акулите не само са по-стари от динозаврите, но и са успели да преживеят четири от петте масови измирания в историята на нашата планета. През периода Креда, когато динозаврите били властелини на Земята, акулите често ставали жертви на опасни хищници като Спинозаврите, но след това броят им постепенно започнал да се увеличава.

Вероятно най-известният вид праисторически акули е Мегалодонът – истинско чудовище, достигащо дължина от близо 20 м. и тежащо около 60 тона. За наше щастие, тези огромни хищници са изчезнали преди 2 млн. години.

Мечоопашати раци

Това едро членестоного, известно и с имената мечоносец и подковообразен рак, еволюира изключително бавно. Неслучайно е наричано живо изкопаемо – на практика, то изглежда по почти същия начин както преди 250 – 300 млн. години. Също както акулите, тези раци са преживели няколко масови измирания.

Любопитна подробност за тях е, че те не принадлежат към клас Ракообразни както останалите раци, а към отделен клас – Xiphosura. По тази причина тези членестоноги са най-близки от таксономична гледна точка до организмите от клас Паякообразни (като паяци и скорпиони).

Морски звезди

Появили се преди цели 480 млн. години, морските звезди днес обитават дъната на всички океани – от Екватора до полярните области. Освен това, те се срещат на различна дълбочина – от крайбрежните райони до 6 км. под повърхността.

Още от дълбока древност, морските звезди имат по пет лъча, с помощта на които се придвижват. Всеки знае, че ако един от тях бъде откъснат, на негово място израства нов. По-малко известен факт е, че от откъснат лъч може се възстанови цяла морска звезда.

Хатерии

В наши дни тези влечуги могат да бъдат забелязани единствено на някои малки острови около Нова Зеландия. Хатериите са се появили преди около 220 млн. години и са единствените оцелели до днес представители на разред Клюноглави. Намерените кости от тези същества показват, че до около 950 г. пр. Хр. те са били широко разпространени.

За изтребването им първоначално допринесли маорите, а след това и пристигналите на територията на Нова Зеландия европейци. Към края да 19 в. хатериите изчезнали от двата големи острова – Северния и Южния.

Вижте още:

Животните, които обитават Земята по-дълго от човека

Идентифицираха нов вид динозавър - благ и общителен

Учени откриха нов вид динозаври