2

Перфекционизъм – най-често срещаната предпоставка за нервен срив.

Понякога чувствате, че хората около вас следят всяка ваша стъпка в очакване да сгрешите? Вие самите следите дали останалите ще сгрешат?

И най-лошото – превръщате се в собствени съдници, живеейки под напрежение, че ще оплескате нещо? Не сте само вие.

Според ново проучване голяма част от хората в днешно време се поддават на перфекционизма, който най-често се появява под три различни форми.

Идеята за трите вида перфекционизъм се заражда през 1991 г.

от психиатъра Пол Хюит и ученият Гордън Флетт от Нюйоркския университет.

В своя труд двамата изготвят многоизмерна скала на перфекционизма, която описва по какъв начин той ни кара да са стремим към труднопостижими стандарти. Оттогава са изготвени редица скали, свързани с тази тенденция, но всички се базират на Скалата Хюит-Флетт.

Според нея всеки от нас може да проявява всеки един от трите вида перфекционизъм или пък и трите взети заедно, в различна степен.

Проверете дали някои от признаците са налице и при вас:

Стандартният перфекционизъм, ориентиран към самите нас

При него водеща е ежедневната борба за постигане на непостижими цели с цената на всичко. Ако страдате от него, най-вероятно премисляте всяка една своя стъпка до момента, анализирайки кое точно сте направили грешно.

При стандартния перфекционизъм хората изпитват изключително голяма вина, когато нещо се обърка, дори и то да не е под техен контрол.

Докато някои смятат този тип перфекционизъм за „градивен“, според Хюит и Флет той е изключително деструктивен, водейки до хронично безпокойство, анорексия и депресия. Според двамата учени разминаванията между реалното „аз“ и идеалното „аз“ съсипва психиката на хората проявяващи този тип перфекционизъм.

Перфекционизъм към другите

Този тип може да бъде в комбинация с ориентирания към себе си перфекционизъм, но може и изцяло да бъде насочен към другите. В този случай хората смятат себе си за съвсем на място, а останалите в грешка и си изграждат нереалистични стандарти за това как приятелите, семейството, колегите или половинката им трябва да се държат, за да се напаснат.

ТРИКОВЕ, С КОИТО ДА СЕ ПРЕВЪРНЕМ В МАГНИТ ЗА ХОРАТА

Според двамата учени хората, проявяващи този тип перфекционизъм, страдат от проблеми с доверието, прехвърлянето на вина и прекалената мнителност.

От друга страна обаче това ги прави добри лидери, ако успяват да не показват своята осъдителност пред другите.

Социално ориентираният перфекционизъм

Той може да бъде най-коварен от трите вида. Той представлява смесица между ориентирания към себе си перфекционизъм и перфекционизма към другите.

При него основна е идеята, че сме следени и съдени от другите, защото не можем да постигнем високи стандарти. Хората, страдащи от него, живеят с чувството, че ежедневно разочароват останалите и не са способни да изпълнят социалните изисквания.

Как да правим добро първо впечатление

Можете ли да решите най-краткия IQ тест?

Преценката за самия себе си на тези личности се формира от собствената им преценка как са виждани от другите.

Това може да доведе до нервни сривове и прекъсване на здравословната връзка с най-близките ни хора.

Благодарение на Скалата Хюит-Флетт

двамата учени Томас Кърън и Андрю Хил правят обобщен поглед върху развитието на перфекционизма в последните три десетилетия. Те разглеждат резултатите на над 41 000 американски, британски и канадски студенти, направили теста на Хюит и Флетт през последните 30 г.

Така учените стигат до заключението, че в последните години всички видове перфекционизъм са станали по-често срещани, като социално ориентираният перфекционизъм се е развил най-много.

Според учените това се дължи на философията на неолиберализма, която подтиква индивидите да се състезават, в името на един по-добър свят.

За жалост обаче тази идея има ужасен ефект върху всички, които не постигнат огромен успех.

В тези случаи перфекционизмът не е рецепта за успех, а точно обратното – рецепта за самосъсипване.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още интересни новини последвайте страницата ни в Instagram.

Четете още:

Защо е полезно да прощаваме

Съоснователят на Инстаграм ни учи как да спрем да отлагаме

Как да се почувстваме по-добре в тялото си само за седмица