В края на август миналата година безпилотен самолет, задвижван от слънчева енергия, наречен Zephyr, почти подобри един от най-трайните рекорди в авиацията. Безпилотният самолет, управляван от американската армия и произведен от Airbus, летя 64 дни, 18 часа и 26 минути, преди неочаквано да се разбие в Аризона - само четири часа не му достигнаха, за да подобри рекорда за най-продължителен непрекъснат полет.

Този рекорд е поставен преди 64 години, през 1959 г., от Робърт Тим и Джон Кук, които летят на борда на четириместен самолет в небето над Лас Вегас в продължение на 64 дни, 22 часа и 19 минути, пише CNN.

Забележително е, че Zephyr - лек самолет с модерна технология, който лети автономно - не само не успява да надмине това време, но дори и да го беше направил, Тим и Кук пак щяха да запазят световния рекорд за издръжливост при полет с екипаж.

Всъщност не е нищо чудно, че Тим и Кук са успели да се задържат във въздуха толкова дълго, в епоха, която е била по-близка до първия полет на братята Райт, отколкото днес.

Става дума за един от първите семейно ориентирани курорти в Лас Вегас и търсейки реклама, собственикът на хотела се възползва от предложението на един от служителите си: да издигне самолет, носещ името на хотела, и да го използва, за да подобри рекорда за издръжливост на полет, който е бил почти 47 дни във въздуха и е поставен през 1949 г.

Служителят, бивш пилот на изтребител от Втората световна война, станал поправяч на игрални автомати на име Робърт Тим, получил 100 000 долара, за да организира събитието, което след това е обвързано с набиране на средства за изследване на рака.

Зара Ръдърфорд - най-младата жена, обиколила самостоятелно света със самолет

Тим прекарва месеци в модифициране на избрания от него самолет - Cessna 172: "Това беше сравнително нова конструкция", казва Джанет Беднарек, историк на авиацията и професор в Университета в Дейтън. "Това е просторен четириместен самолет и беше известен с това, че е надежден и сравнително лесен за управление - нещо, на което не е необходимо да обръщаш внимание всеки момент. А когато правите дълги полети, искате самолет, който просто да си бръмчи там."

Модификациите включват матрак за спане, малка стоманена мивка за лична хигиена, премахване на по-голямата част от интериорното оборудване, за да се спести тегло, и елементарен автопилот.

"Важното обаче беше да създадем начин за зареждане с гориво", казва Беднарек.

"До този момент имаше много експерименти с презареждане с гориво във въздуха, но наистина нямаше начин да се модифицира Cessna 172, за да може да се зарежда с гориво във въздуха." Затова създали допълнителен резервоар, който може да се пълни от камион на земята. Когато им се налагало да заредят гориво, те се спускали и летели много ниско и малко над скоростта на претоварване, след което камионът идвал, изтеглял маркуч и с помощта на помпа прехвърлял горивото в самолета.

"Това наистина беше драматична демонстрация на пилотско майсторство, защото понякога трябваше да го правят през нощта и това изискваше прецизно летене", казва още той.

Първите три опита на Тим за рекорд завършват внезапно поради механични повреди, като най-дългият от тях оставя него и втория му пилот във въздуха за около 17 дни. През септември 1958 г. обаче самият рекорд е подобрен от друг екип, също летящ със самолет Cessna 172; сега той е над 50 дни.

За четвъртия си опит Тим избира за нов втори пилот Джон Кук, който също е самолетен механик, тъй като трудно се разбира с предишния си втори пилот.

Двамата потеглят на 4 декември 1958 г. от летище Маккарън в Лас Вегас. Както и при предишните опити, първата стъпка била да прелетят ниско над движещ се автомобил, за да се боядиса едно от колелата за кацане и да се изключи измама: "Нямаше да има начин да се проследят височината и скоростта им през цялото време - казва Беднарек, - затова боядисаха бяла ивица на поне една от гумите. След това тя щеше да бъде изтъркана, ако някога се приземяваха, а преди самото кацане щяха да проверят дали нито една част от боята не е изтъркана."

В началото полетът преминал безпроблемно и двойката прекарала Коледа във въздуха. Всеки път, когато презареждали гориво - по участък от много прав път по границата между Калифорния и Аризона - те получавали и припаси и храна под формата на ястия от ресторантите на хасиендата, които били намачкани, за да се поберат в термоси, което правело по-практично изпращането им до самолета.

Посещението на банята ставало на сгъваема лагерна тоалетна, а получените найлонови торбички по-късно се изхвърляли над пустинята. Разтегателната платформа от страната на втория пилот осигурявала повече място за бръснене и къпане (всеки втори ден изпращали по една четвърт вода за баня).

Двамата се редували да спят, въпреки че непрекъснатият шум на двигателя и аеродинамичните вибрации правели спокойната нощ невъзможна. В резултат на недоспиването, на 36-ия ден Тим задрямал на управлението и самолетът летял сам повече от час на височина едва 4000 фута. Автопилотът спасява живота им, въпреки че само няколко дни по-късно спира да работи напълно.

Краят

На 39-ия ден електрическата помпа, която изпращала горивото в резервоарите на самолета, се повредила, което наложило да започнат да изпълняват операцията ръчно. Когато на 23 януари 1959 г. най-накрая подобряват рекорда, списъкът с техническите неизправности включва, наред с други неща, отоплението на кабината, манометъра за гориво и светлините за кацане:

"Важното е, че двигателят продължи да работи, което наистина е забележително. Това е много дълго време, за да се лети. Дори и да го поддържаш зареден с гориво и масло, накрая само топлината и триенето ще предизвикат проблеми", казва Беднарек.

Младият българин, който пилотира Airbus A320

Въпреки това двамата остават във въздуха и продължават да летят възможно най-дълго, за да се уверят, че новият им рекорд няма да може да бъде подобрен. Те издържат още 15 дни, преди най-накрая да се приземят в Маккарън на 7 февруари 1959 г., след като са летели без прекъсване повече от два месеца и са изминали 150 000 мили.

"Бяха решили, че са преминали точката, в която никой друг няма да опита това - и никой не го направи", добавя Беднарек.

"Мисля, че бяха стигнали до края на въжето и решиха, че няма да им е от полза да се разбият, и затова се спуснаха. Бяха в доста лошо състояние: Знаем, че подобен период на бездействие може да се отрази много зле на организма, и въпреки че са се движили в самолета, не са могли да се изправят или да се протегнат и със сигурност не са могли да правят упражнения или да се разхождат.

"Това е все едно да седите 64 дни - това не е добре за човешкото тяло. Трябваше да бъдат изнесени от самолета."

Ще бъде ли подобрен някога този рекорд от човешки екипаж? Беднарек смята, че това може да се случи само ако опитът е свързан с изпробването на някаква нова форма на задвижване или източник на енергия, за да се покаже нейната полезност.

Всеки, който се стреми да опита, обаче трябва да се вслуша в предупреждението на втория пилот Джон Кук, който каза това, когато репортер го попита дали някога ще го направи отново:

"Следващия път, когато почувствам, че съм в настроение да летя за издръжливост, ще се затворя в контейнер за боклук с пусната прахосмукачка и ще накарам Боб [Тим] да ми сервира пържоли от Т-образен кокал, нарязани в бутилка от термос. Тоест, докато психиатърът ми не отвори за работа на сутринта".

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Пожарът в района на село Горно Спанчево навлезе в горски територии

Пожарът в района на село Горно Спанчево навлезе в горски територии

България Преди 8 минути

Огънят е обхванал около 500 декара горска площ

Борисов: България има сериозен потенциал да се утвърди като стабилен партньор на ОАЕ

Борисов: България има сериозен потенциал да се утвърди като стабилен партньор на ОАЕ

България Преди 12 минути

Лидерът на ГЕРБ се срещна с посланика на ОАЕ у нас

<p>Президентът връчи Почетен плакет на световните шампионки по волейбол до 19 г.</p>

Президентът Радев връчи Почетен плакет на световните шампионки по волейбол до 19 г.

България Преди 31 минути

Радвам се да чуя, че вече мечтаете на глас и за олимпийска титла, обърна се държавният глава към момичетата

От 19 юли: Спират движението на метрото между две станции в София

От 19 юли: Спират движението на метрото между две станции в София

България Преди 37 минути

Това се налага поради строителните дейности по изграждане на нова метростанция

Йотова: Властта потули доклада на ЕК за върховенство на закона

Йотова: Властта потули доклада на ЕК за върховенство на закона

България Преди 55 минути

Нямаше позиции, а констатациите там са още по-тревожни, отколкото в предишния, отбеляза вицепрезидентът

Пиян и дрогиран шофьор на тир се опита да избяга от полицията на пътя, където загина Сияна

Пиян и дрогиран шофьор на тир се опита да избяга от полицията на пътя, където загина Сияна

България Преди 1 час

Водачът не се подчинил на полицейското разпореждане и продължил движението си в посока Луковит

"Възраждане" внася жалба в КС за промените в Закона за движение по пътищата

"Възраждане" внася жалба в КС за промените в Закона за движение по пътищата

България Преди 1 час

С гласуваните вчера изменения се нанася смъртен удар върху движението по пътищата, заяви Костадин Костадинов

Колко опасни може да са известията от смартфона по време на шофиране

Колко опасни може да са известията от смартфона по време на шофиране

Технологии Преди 1 час

Новаторско проучване, показващо влиянието на известията от смартфони върху шофирането, разкрива плашещи изводи

Ивелин Михайлов: Сигурен съм, че отиваме към избори

Ивелин Михайлов: Сигурен съм, че отиваме към избори

България Преди 1 час

Той обвини политическите си опоненти, че превръщат НС в арена на предизборна реторика

<p>Арестуваха двойка с 21 деца от сурогатни майки, подозират трафик&nbsp;</p>

Арестуваха двойка с 21 деца от сурогатни майки, подозират трафик

Свят Преди 1 час

Полицията е издала и заповед за арест на 56-годишната им бавачка, твърдейки, че охранителни камери в дома са разкрили, че тя е малтретирала децата „вербално и физически“

Трагедия в Ню Джърси: Голф играч почина след удар от мълния

Трагедия в Ню Джърси: Голф играч почина след удар от мълния

Свят Преди 1 час

28-годишният мъж участвал в целодневен голф турнир „Iron Man“, когато бил ударен от мълния

Поклонението пред младия писател Иво Христов ще е на 18 юли

Поклонението пред младия писател Иво Христов ще е на 18 юли

България Преди 2 часа

Погребението ще бъде в 11:00 ч. в Радомир

<p>Жена роди в автобус и хвърли бебето през прозореца в Индия</p>

Индия: Жена роди в автобус, хвърли бебето през прозореца

Свят Преди 2 часа

Бебето е починало от нараняванията си, след като е било хвърлено на пътя

<p>Израел на ръба: Ще падне ли правителството на Нетаняху?</p>

Нови трусове в Израел: Ще се срине ли правителството на Нетаняху?

Свят Преди 2 часа

Ултраортодоксалните напускат коалицията, политическите трусове се задълбочават, а бъдещето на премиера е несигурно

<p>Олимпийски медалист по ски почина след удар от мълния</p>

Норвежкият олимпийски медалист по ски Аудун Грьонволд почина след удар от мълния

Свят Преди 2 часа

Грьонволд спечели бронз на Игрите във Ванкувър през 2010 г.