Д ългите опашки на пунктовете за проверка, малките пластмасови чашки с газирани напитки, малките торбички с кренвирши, пълните самолети, таксите за всяко удобство - всичко това отразява реалностите на търговските въздушни пътувания през 21-ви век. Не е чудно, че много пътници изпитват носталгия по така наречената "златна ера" на въздушния транспорт в САЩ.

През 50-те години на миналия век авиокомпаниите рекламират търговските въздушни пътувания като бляскави: стюардесите сервират пълноценни ястия върху истински порцелан, седалките на авиокомпаниите са големи (и често празни) с достатъчно място за краката, а пътниците винаги се обличат добре.

След въвеждането на самолетите в края на 50-те години на ХХ век пътниците могат да пътуват дори до най-отдалечените места със скорост, немислима само десетилетие преди това. Пътуване със самолет от Ню Йорк до Лондон, което в началото на 50-те години на миналия век може да отнеме до 15 часа, в началото на 60-те години на миналия век може да се осъществи за по-малко от седем часа.

Но носталгията по авиокомпаниите може да бъде нереалистична, а "златните години" рядко са толкова идилични, колкото изглеждат.

До появата на реактивните самолети през 1958 г. повечето от търговските самолети в страната са витлови, като DC-4. Повечето от тези самолети не са били херметизирани и с максимална височина на полета от 10 000 до 12 000 фута не са били в състояние да летят при лошо време. Закъсненията били чести, турбуленцията - обичайна, а торбичките за въздушна болест - често необходими.

Някои самолети били просторни и херметизирани: например Boeing Stratocruiser можеше да събере 50 пътници в първа класа или 81 пътници в автобус в сравнение с 21 пътници в DC-3. Той можел да лети на височина 32 000 фута, което позволява на Stratocruiser да прелита, заобикаляйки повечето лоши метеорологични условия, които срещал. Но в експлоатация са пуснати само 56 от тези самолети.

Макар че по-късните DC-6 и DC-7 били херметизирани, те все още летели много по-ниско от скоро появилите се реактивни самолети - на 20 000 фута в сравнение с 30 000 фута - и често се сблъсквали с турбуленция. Буталните двигатели били обемисти, сложни и трудни за поддръжка, което допринасяло за честите закъснения.

През 30-те и 40-те години на миналия век почти всички летели в първа класа. През 50-те и 60-те години на ХХ век авиокомпаниите насърчават повече хора да летят, като въвеждат автобусни или туристически тарифи, но икономиите са относителни: по-евтини от първа класа, но все още скъпи. През 1955 г. например така наречените "изгодни тарифи" от Ню Йорк до Париж са се равнявали на малко над 3200 долара през 2023 г. Въпреки че появата на самолетите довежда до намаляване на цените на билетите, те все още били недостъпни за повечето американци.

Най-вероятният редовен пътник е бил бял бизнесмен от мъжки пол, който пътува за сметка на компанията си, а през 60-те години на миналия век авиокомпаниите - с млади привлекателни стюардеси в къси поли - очевидно са се грижили за най-редовните си пътници.

.
Източник: Getty images/ iStock

През този период демографските характеристики на пътниците започват да се променят. Все повече жени, млади хора и пенсионери започват да пътуват със самолет; въпреки това пътуването със самолет остава финансово недостъпно за повечето хора.

Ако това са били златни години, то те са били само за малцина.

Хората също така забравят, че през 60-те години на миналия век пътуването със самолет е било много по-опасно, отколкото днес. През 50-те и 60-те години на миналия век американските авиокомпании преживяват поне половин дузина катастрофи годишно - повечето от тях водят до смъртта на всички на борда. Днес хората може да се оплакват от претъпканите самолети и липсата на удобства на борда, но броят на смъртните случаи на милион пропътувани мили е намалял драстично от края на 70-те години на миналия век, особено в сравнение с 60-те години.

.
Източник: Getty images/ iStock

Поне през 70-те години на миналия век на летищата дори са били разположени павилиони за продажба на застраховки при полет.

Не можем да забравим и отвличанията на самолети. Към средата на 60-те години на миналия век са отвлечени толкова много самолети, че "Take me to Cuba" се превръща в сентенция за стендъп комиците. През 1971 г. Д. Б. Купър - похитител, който скача с парашут от Боинг 727, след като изнудва 200 000 долара - може би е успял да постигне статут на народен герой. Но една от причините, поради които днес пътниците на американските авиокомпании търпят пунктовете за проверка, е, че искат да получат някаква гаранция, че самолетът им ще остане в безопасност.

И ако предишните примери не притъпяват блясъка на "златната ера" на въздушния транспорт, не забравяйте, че пушенето по време на полет било разрешено и насърчавано.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Сачева призова за законодателни промени за коледните добавки

Сачева призова за законодателни промени за коледните добавки

България Преди 31 минути

Сачева: Има възможност да се направи справедливо разпределение на средствата

Тръмп се срещна с принца на Саудитска Арабия, обяви 600 млрд. долара инвестиции

Тръмп се срещна с принца на Саудитска Арабия, обяви 600 млрд. долара инвестиции

Свят Преди 2 часа

Тръмп обяви, че саудитският престолонаследник не е знаел нищо за убийството на Хашоги

Разкриха мрежа за фалшиви новини в България

Разкриха мрежа за фалшиви новини в България

България Преди 3 часа

Документът е посветен на използването на ТикТок на Балканите

Проверка разкри огромни нарушения по Черноморието

Проверка разкри огромни нарушения по Черноморието

България Преди 4 часа

Масово застрояване върху речни легла и дерета

Разбиха руска престъпна мрежа, пращала бомби в  Европа

Разбиха руска престъпна мрежа, пращала бомби в Европа

Свят Преди 5 часа

Действията са били организирани и координирани от руски граждани

Заловиха пиян шофьор с почти 5 промила алкохол

Заловиха пиян шофьор с почти 5 промила алкохол

България Преди 5 часа

На водача досега три пъти му е било отнемано свиделството за правоуправление

<p>NASA откри нещо странно на Марс, което може да идва от друга планета</p>

NASA откри странен камък на Марс, който може да идва от друга планета

Свят Преди 6 часа

Необичайният състав на камъка и странната му форма са привлекли вниманието на марсохода Perseverance

Преобърна се цистерна, блокира прохода Боаза

Преобърна се цистерна, блокира прохода Боаза

България Преди 6 часа

Със специализирана техника се извлича тежкотоварният автомобил

Коментарите на Такаичи разгневиха Китай, преговорите за Тайван се провалиха

Коментарите на Такаичи разгневиха Китай, преговорите за Тайван се провалиха

Свят Преди 6 часа

Такаичи предизвика най-сериозния дипломатически конфликт между двете държави от години

Синдикатът „Подкрепа“ започва серия от протести в цялата страна

Синдикатът „Подкрепа“ започва серия от протести в цялата страна

България Преди 6 часа

Протестните действия ще се провеждат поетапно

Кремъл обвини Полша в русофобия

Кремъл обвини Полша в русофобия

Свят Преди 6 часа

„Русия е обвинявана за всички прояви на хибридна и директна война, които се случват“, заяви Дмитрий Песков

О Джей Симпсън

О Джей Симпсън и дългият 30-годишен иск – $ 58 млн. за семейството на Голдман

Любопитно Преди 6 часа

30 години след убийствата на Рон Голдман и Никъл Браун, изпълнителят на наследството поема многомилионния дълг, въпреки скромното състояние на Симпсън

Терористична атака на Западния бряг, един е убит, а трима са ранени

Терористична атака на Западния бряг, един е убит, а трима са ранени

Свят Преди 6 часа

В изявление на военните се казва, че двама нападатели са били убити от военнослужещи, но не се предоставят повече подробности

Националната гвардия на Украйна: Нуждаем се от повече дронове и по-добра тактика

Националната гвардия на Украйна: Нуждаем се от повече дронове и по-добра тактика

Свят Преди 6 часа

Руските сили адаптират тактиката си към условията на приближаващата зима, а украинската армия трябва да въведе двойно повече технологични иновации

Омбудсманът иска оттегляне на промените за паркиране в София

Омбудсманът иска оттегляне на промените за паркиране в София

България Преди 7 часа

Тя се обърна към областния управител на София-град Стефан Арсов

Теодора Духовникова преживя кошмарна турбуленция (ВИДЕО)

Теодора Духовникова преживя кошмарна турбуленция (ВИДЕО)

България Преди 7 часа

Сред пътниците на борда бяха още Луиза Григорова-Макариева, Весела Бабинова и други колеги от спектакъла "Поетите"