Д ългите опашки на пунктовете за проверка, малките пластмасови чашки с газирани напитки, малките торбички с кренвирши, пълните самолети, таксите за всяко удобство - всичко това отразява реалностите на търговските въздушни пътувания през 21-ви век. Не е чудно, че много пътници изпитват носталгия по така наречената "златна ера" на въздушния транспорт в САЩ.

През 50-те години на миналия век авиокомпаниите рекламират търговските въздушни пътувания като бляскави: стюардесите сервират пълноценни ястия върху истински порцелан, седалките на авиокомпаниите са големи (и често празни) с достатъчно място за краката, а пътниците винаги се обличат добре.

След въвеждането на самолетите в края на 50-те години на ХХ век пътниците могат да пътуват дори до най-отдалечените места със скорост, немислима само десетилетие преди това. Пътуване със самолет от Ню Йорк до Лондон, което в началото на 50-те години на миналия век може да отнеме до 15 часа, в началото на 60-те години на миналия век може да се осъществи за по-малко от седем часа.

Но носталгията по авиокомпаниите може да бъде нереалистична, а "златните години" рядко са толкова идилични, колкото изглеждат.

До появата на реактивните самолети през 1958 г. повечето от търговските самолети в страната са витлови, като DC-4. Повечето от тези самолети не са били херметизирани и с максимална височина на полета от 10 000 до 12 000 фута не са били в състояние да летят при лошо време. Закъсненията били чести, турбуленцията - обичайна, а торбичките за въздушна болест - често необходими.

Някои самолети били просторни и херметизирани: например Boeing Stratocruiser можеше да събере 50 пътници в първа класа или 81 пътници в автобус в сравнение с 21 пътници в DC-3. Той можел да лети на височина 32 000 фута, което позволява на Stratocruiser да прелита, заобикаляйки повечето лоши метеорологични условия, които срещал. Но в експлоатация са пуснати само 56 от тези самолети.

Макар че по-късните DC-6 и DC-7 били херметизирани, те все още летели много по-ниско от скоро появилите се реактивни самолети - на 20 000 фута в сравнение с 30 000 фута - и често се сблъсквали с турбуленция. Буталните двигатели били обемисти, сложни и трудни за поддръжка, което допринасяло за честите закъснения.

През 30-те и 40-те години на миналия век почти всички летели в първа класа. През 50-те и 60-те години на ХХ век авиокомпаниите насърчават повече хора да летят, като въвеждат автобусни или туристически тарифи, но икономиите са относителни: по-евтини от първа класа, но все още скъпи. През 1955 г. например така наречените "изгодни тарифи" от Ню Йорк до Париж са се равнявали на малко над 3200 долара през 2023 г. Въпреки че появата на самолетите довежда до намаляване на цените на билетите, те все още били недостъпни за повечето американци.

Най-вероятният редовен пътник е бил бял бизнесмен от мъжки пол, който пътува за сметка на компанията си, а през 60-те години на миналия век авиокомпаниите - с млади привлекателни стюардеси в къси поли - очевидно са се грижили за най-редовните си пътници.

.
Източник: Getty images/ iStock

През този период демографските характеристики на пътниците започват да се променят. Все повече жени, млади хора и пенсионери започват да пътуват със самолет; въпреки това пътуването със самолет остава финансово недостъпно за повечето хора.

Ако това са били златни години, то те са били само за малцина.

Хората също така забравят, че през 60-те години на миналия век пътуването със самолет е било много по-опасно, отколкото днес. През 50-те и 60-те години на миналия век американските авиокомпании преживяват поне половин дузина катастрофи годишно - повечето от тях водят до смъртта на всички на борда. Днес хората може да се оплакват от претъпканите самолети и липсата на удобства на борда, но броят на смъртните случаи на милион пропътувани мили е намалял драстично от края на 70-те години на миналия век, особено в сравнение с 60-те години.

.
Източник: Getty images/ iStock

Поне през 70-те години на миналия век на летищата дори са били разположени павилиони за продажба на застраховки при полет.

Не можем да забравим и отвличанията на самолети. Към средата на 60-те години на миналия век са отвлечени толкова много самолети, че "Take me to Cuba" се превръща в сентенция за стендъп комиците. През 1971 г. Д. Б. Купър - похитител, който скача с парашут от Боинг 727, след като изнудва 200 000 долара - може би е успял да постигне статут на народен герой. Но една от причините, поради които днес пътниците на американските авиокомпании търпят пунктовете за проверка, е, че искат да получат някаква гаранция, че самолетът им ще остане в безопасност.

И ако предишните примери не притъпяват блясъка на "златната ера" на въздушния транспорт, не забравяйте, че пушенето по време на полет било разрешено и насърчавано.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
<p>Макрон: Тръмп е изключил възможността Украйна да се присъедини към НАТО</p>

Макрон: Тръмп е изключил категорично възможността Украйна да се присъедини към НАТО

Свят Преди 5 минути

Той заяви, че Тръмп е изразил готовност за предоставяне на гаранции за сигурността на Украйна

Мистерията с мъртвата дизайнерка се заплита

Мистерията с мъртвата дизайнерка се заплита

Свят Преди 8 минути

„Обстоятелствата около това далеч не са типични“

Надеждите за мир в Украйна избледняват, според германци

Надеждите за мир в Украйна избледняват, според германци

Свят Преди 1 час

Само 14 на сто от респондентите смятат, че Путин има искрен интерес от сключването на трайно примирие

Снимката е илюстративна

Авиоексперт коментира инцидента с полета от София, ескортиран от изтребители

България Преди 1 час

Български гражданин сигнализира за пътник със заплаха, Чехия блокира въздушното си пространство, а самолетът е ескортиран от военни изтребители до Лондон

Дете чудо: 10-годишна шахматистка победи гросмайстор и прави рекорд

Дете чудо: 10-годишна шахматистка победи гросмайстор и прави рекорд

Свят Преди 1 час

„Тя е толкова сдържана, скромна и въпреки това невероятно брилянтна в шаха. Лесно би могла да стане световна шампионка за жени"

<p>&quot;Топла прегръдка&quot; между Зеленски и Стармър</p>

Зеленски се срещна със Стармър преди срещата на върха между САЩ и Русия

Свят Преди 2 часа

Очаква се Зеленски и Стармър да обсъдят продължаващата война в Украйна

<p>Какво зодията ви никога няма да признае за грешка</p>

Какво зодията ви никога няма да признае за грешка

Любопитно Преди 2 часа

Всяка зодия има поне едно нещо, за което никога няма да съжалява, вижте кое е вашето

<p>Интерпол продължава да търси&nbsp;&quot;Кокаиновия крал&quot;, докато той лежи в затвор в София&nbsp;</p>

Интерпол продължава да търси Евелин Банев-Брендо, докато той лежи в затвор в София

България Преди 2 часа

Той е осъден на 10 години и 6 месеца затвор при първоначален строг режим

Внимание, туристи! Мечка броди из парк "Къпинчо" в Троян

Внимание, туристи! Мечка броди из парк "Къпинчо" в Троян

България Преди 2 часа

Ще бъдат предприети всички необходими мерки, въпреки ограничените законовите разпоредби, за гарантиране на безопасността на гражданите

<p>Франкенщайн зайци с ужасяващи шипове превземат САЩ</p>

Франкенщайн зайци с ужасяващи шипове по главите им нахлуват в САЩ - експерти предупреждават да стоите далеч

Свят Преди 2 часа

В социалните мрежи зайците се сравняват със зомбитата от The Last of Us и се спекулира за потенциални експерименти или мутации

<p>Трагична развръзка - мъртва е открита изчезнала в Кюстендил жена</p>

Тъжна развръзка - открита е мъртва изчезнала в Кюстендил жена

България Преди 3 часа

Дежурна оперативна група е извършила оглед на място

Русия се опитва да блокира WhatsApp

Русия се опитва да блокира WhatsApp

Свят Преди 3 часа

Русия от няколко години води спор с чуждестранни технологични платформи относно съдържанието и съхранението на данни

Българка загина в Атина след сблъсък с пожарен камион

Българка загина в Атина след сблъсък с пожарен камион

Свят Преди 3 часа

Жената е била транспортирана към болнично заведение в Атина, но е починала скоро след пристигането си там

Смъртоносен пътен инцидент край Видин с две жертви

Смъртоносен пътен инцидент край Видин с две жертви

България Преди 3 часа

Двамата пътници от задната седалка – на 20 и 34 години, са настанени в реанимацията на болницата във Видин

МЗ спира износа на жизненоважен лекарствен продукт

МЗ спира износа на жизненоважен лекарствен продукт

България Преди 3 часа

Целта на тази мярка е всяка налична опаковка да остане за българските пациенти и терапията им да не бъде прекъсвана