1

Д ългите опашки на пунктовете за проверка, малките пластмасови чашки с газирани напитки, малките торбички с кренвирши, пълните самолети, таксите за всяко удобство - всичко това отразява реалностите на търговските въздушни пътувания през 21-ви век. Не е чудно, че много пътници изпитват носталгия по така наречената "златна ера" на въздушния транспорт в САЩ.

През 50-те години на миналия век авиокомпаниите рекламират търговските въздушни пътувания като бляскави: стюардесите сервират пълноценни ястия върху истински порцелан, седалките на авиокомпаниите са големи (и често празни) с достатъчно място за краката, а пътниците винаги се обличат добре.

След въвеждането на самолетите в края на 50-те години на ХХ век пътниците могат да пътуват дори до най-отдалечените места със скорост, немислима само десетилетие преди това. Пътуване със самолет от Ню Йорк до Лондон, което в началото на 50-те години на миналия век може да отнеме до 15 часа, в началото на 60-те години на миналия век може да се осъществи за по-малко от седем часа.

Но носталгията по авиокомпаниите може да бъде нереалистична, а "златните години" рядко са толкова идилични, колкото изглеждат.

До появата на реактивните самолети през 1958 г. повечето от търговските самолети в страната са витлови, като DC-4. Повечето от тези самолети не са били херметизирани и с максимална височина на полета от 10 000 до 12 000 фута не са били в състояние да летят при лошо време. Закъсненията били чести, турбуленцията - обичайна, а торбичките за въздушна болест - често необходими.

Някои самолети били просторни и херметизирани: например Boeing Stratocruiser можеше да събере 50 пътници в първа класа или 81 пътници в автобус в сравнение с 21 пътници в DC-3. Той можел да лети на височина 32 000 фута, което позволява на Stratocruiser да прелита, заобикаляйки повечето лоши метеорологични условия, които срещал. Но в експлоатация са пуснати само 56 от тези самолети.

Макар че по-късните DC-6 и DC-7 били херметизирани, те все още летели много по-ниско от скоро появилите се реактивни самолети - на 20 000 фута в сравнение с 30 000 фута - и често се сблъсквали с турбуленция. Буталните двигатели били обемисти, сложни и трудни за поддръжка, което допринасяло за честите закъснения.

През 30-те и 40-те години на миналия век почти всички летели в първа класа. През 50-те и 60-те години на ХХ век авиокомпаниите насърчават повече хора да летят, като въвеждат автобусни или туристически тарифи, но икономиите са относителни: по-евтини от първа класа, но все още скъпи. През 1955 г. например така наречените "изгодни тарифи" от Ню Йорк до Париж са се равнявали на малко над 3200 долара през 2023 г. Въпреки че появата на самолетите довежда до намаляване на цените на билетите, те все още били недостъпни за повечето американци.

Най-вероятният редовен пътник е бил бял бизнесмен от мъжки пол, който пътува за сметка на компанията си, а през 60-те години на миналия век авиокомпаниите - с млади привлекателни стюардеси в къси поли - очевидно са се грижили за най-редовните си пътници.

.
Източник: Getty images/ iStock

През този период демографските характеристики на пътниците започват да се променят. Все повече жени, млади хора и пенсионери започват да пътуват със самолет; въпреки това пътуването със самолет остава финансово недостъпно за повечето хора.

Ако това са били златни години, то те са били само за малцина.

Хората също така забравят, че през 60-те години на миналия век пътуването със самолет е било много по-опасно, отколкото днес. През 50-те и 60-те години на миналия век американските авиокомпании преживяват поне половин дузина катастрофи годишно - повечето от тях водят до смъртта на всички на борда. Днес хората може да се оплакват от претъпканите самолети и липсата на удобства на борда, но броят на смъртните случаи на милион пропътувани мили е намалял драстично от края на 70-те години на миналия век, особено в сравнение с 60-те години.

.
Източник: Getty images/ iStock

Поне през 70-те години на миналия век на летищата дори са били разположени павилиони за продажба на застраховки при полет.

Не можем да забравим и отвличанията на самолети. Към средата на 60-те години на миналия век са отвлечени толкова много самолети, че "Take me to Cuba" се превръща в сентенция за стендъп комиците. През 1971 г. Д. Б. Купър - похитител, който скача с парашут от Боинг 727, след като изнудва 200 000 долара - може би е успял да постигне статут на народен герой. Но една от причините, поради които днес пътниците на американските авиокомпании търпят пунктовете за проверка, е, че искат да получат някаква гаранция, че самолетът им ще остане в безопасност.

И ако предишните примери не притъпяват блясъка на "златната ера" на въздушния транспорт, не забравяйте, че пушенето по време на полет било разрешено и насърчавано.

Коментари 1
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

1 коментар
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Гърция съди "Газпром" за цените на газа

Гърция съди "Газпром" за цените на газа

Свят Преди 25 минути

DEPA е подала молба за арбитраж

Поне 45 души загинаха при падането на автобус от мост Република Южна Африка

Поне 45 души загинаха при падането на автобус от мост Република Южна Африка

Свят Преди 1 час

Автобусът е паднал от височина от петдесет метра

Полша разкри руска шпионска мрежа

Полша разкри руска шпионска мрежа

България Преди 3 часа

Обиски в столицата Варшава и южния град Тихи

МВР: Сигналите за бомби в София са подадени от държава извън ЕС

МВР: Сигналите за бомби в София са подадени от държава извън ЕС

България Преди 4 часа

Сигналите са фалшиви и екипите не са открити съмнителни предмети

Археолози откриха древно пристанище на дъното на Черно море

Археолози откриха древно пристанище на дъното на Черно море

Свят Преди 4 часа

Разкопките са извършени в района на град Кандира в Турция

Европейската прокуратура с обиски в два български хотела в ски курорт

Европейската прокуратура с обиски в два български хотела в ски курорт

България Преди 5 часа

Разследват измама със субсидия, свързана а с пандемията от COVID-19

Студент е починал от птичи грип във Виетнам

Студент е починал от птичи грип във Виетнам

Свят Преди 5 часа

Известно е, че този щам на птичия грип предизвиква смъртоносни епидемии сред дивите и домашните птици и понякога заразява хора

Кремъл предупреди руски мултимилиардер да внимава

Кремъл предупреди руски мултимилиардер да внимава

Свят Преди 5 часа

Песков: Бихме очаквали повече внимание от Павел Дуров

Разбиха нелегален арсенал с оръжия в Ямбол

Разбиха нелегален арсенал с оръжия в Ямбол

България Преди 6 часа

В помещението са установени картечен пистолет, две пушки, 6 револвера, 2 пистолета, противотанков снаряд

Възможност да гледаш всички UFC Fight Nights, всички бойни галавечери, и още любопитно съдържание

Възможност да гледаш всички UFC Fight Nights, всички бойни галавечери, и още любопитно съдържание

Любопитно Преди 6 часа

UFC и A1 България продължават правата за излъчване за следващите години

<p>Кремъл затяга хватката си над Русия</p>

Арести и насилие над независими журналисти в Русия

Свят Преди 6 часа

Задържан журналист: Ритаха ме, слагаха си краката на главата ми, кълчиха ми пръстите

Трогателният жест на Кейт Мидълтън към болни от рак деца

Трогателният жест на Кейт Мидълтън към болни от рак деца

Свят Преди 7 часа

Принцесата отдавна е поддръжник на различни благотворителни организации за борба с рака

10 000 лв. глоба за търговия с фалшиви зелени COVID сертификати

10 000 лв. глоба за търговия с фалшиви зелени COVID сертификати

България Преди 7 часа

50-годишният обвиняем от Хасково се призна за виновен и подписа споразумение с прокуратурата

Това са приоритетите на САЩ за България

Това са приоритетите на САЩ за България

България Преди 7 часа

Според Кенет Мертен ефективният преглед на инвестициите е полезен за всички страни

"Ужасна трагедия": Стивън Сегал посети пострадали от терористичната атака в Москва (СНИМКИ)

"Ужасна трагедия": Стивън Сегал посети пострадали от терористичната атака в Москва (СНИМКИ)

Свят Преди 7 часа

71-годишният актьор е посетил Националния медико-хирургически център, където се е срещнал с трима пострадали

И шефът на БНБ не иска да е премиер

И шефът на БНБ не иска да е премиер

България Преди 7 часа

Димитър Радев: С идеята да решим конюнктурен проблем ще създадем дългосрочни проблеми