П ротестът на работещите в наземния градски транспорт в София под наслов „Достоен труд – достойно заплащане! Без транспорт няма икономика!“ продължава и в петък, съобщиха от Федерацията на транспортните синдикати към КНСБ и Федерацията на транспортните работници към КТ „Подкрепа“.
Ще има ли училище, метро и наземен транспорт в София утре
Метрото в София ще работи и днес, 16 май, съобщиха от „Метрополитен“ ЕАД в позиция до медиите.
„Метрополитен“ ЕАД няма да преустановява работния си режим и продължава да изпълнява дейността си и да подпомага превоза на пътници във връзка с блокирането на наземния градски транспорт в град София, написаха от дружеството.
Втори ден без наземен градски транспорт в София
Вече трети ден в София има блокада на наземния градски транспорт.
Синдикатите настояват за спешно отпускане на допълнителен финансов ресурс от държавния бюджет в размер на 40,7 млн. лв. Оттам очакват 29 млн. лв. за столичния градски транспорт, 6,5 млн. лв. за градския транспорт във Варна, 0,7 млн. лв. за този в Русе и 4,5 млн. лв. за Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, информираха от КНСБ.
Подготвят се стачни действия и в метрото
След вчерашната среща на синдикатите, която продължи повече от три часа, кметът на София Васил Терзиев посочи, че е отправена покана за продължаване на разговорите в понеделник, 19 май, от 8:00 часа. Но срещата ще се състои, само ако има разбиране и започне да се движи и наземния транспорт, и метрото, за да не се налага софиянци да бъдат заложници на нашите разговори, подчерта Терзиев.
Той каза, че предлагат 100 лв. нетно върху основните заплати в четирите дружества плюс 100% увеличение на бонуса в електротранспорта и автотранспорта, което е около 300 лв.
Терзиев: Когато няма пари – няма пари, не виждам как мога да дам това, което протестиращите искат
Междувременно представителите на синдикатите поднесоха своите извинения към всички софиянци за причиненото неудобство, но подчертаха, че протестът е „висша форма на демокрация”.
Пред NOVA председателят на Федерацията на транспортните синдикати към КНСБ Александър Шопов заяви, че многократно са предупреждавали по време на срещи Столичната община, че ще се стигне до подобно развитие на ситуацията заради натрупаното напрежение сред служителите на градския транспорт.
"Надяваме се още преди обяд да има среща със Столичната община. Няма да чакаме понеделник. От снощи провеждаме разговори и се опиваме да уредим среща. Понеделник е прекалено късно", категоричен беше синдикалистът от КНСБ.
И допълни, че ако срещата с представители на Столичната община е в понеделник – наземен градски транспорт дотогава няма да има.
Председателят на КТ "Подкрепа" в Столичния електротранспорт Георги Панайотов от своя страна обясни, че основната заплата на ватманите, тролейбусните шофьори и на водачите на електробуси е 2105 лева. Той подчерта, че сумите, с които се спекулира в обществото - от порядъка на над 4000 лева в някои случаи, се получават след положен извънреден труд от 80 часа и дълъг "клас прослужено време".
Синдикалистите посочиха, че извънредният труд е много в столичния градски транспорт.
"Над 40% от персонала е в предпенсионна възраст. Нормално е хората да имат по 25-30-35 години трудов стаж", обясни Шопов.