Б локадите остават, заяви пред журналисти вицепрезидентът на Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) Тодор Капитанов след срещата с кмета на София Васил Терзиев. Влизаме в процедура на безсрочни стачни действия, така че в рамките на днешния ден ще бъдат предоставени исканията и влизаме в процедура, каза още Капитанов.
Три часа водихме разговори, но не и преговори. Това е причината, поради която няма нещо ново, което да се предложи от мениджмънта на Столична община, каза Тодор Капитанов.
Позицията е същата, с която влязохме. Двете страни са на абсолютно същите позиции, добави той.
След малко ще тръгнем по звената и дружествата, за да разговаряме със синдикалните членове, работниците, служителите, които протестират, за да решим следващите си крачки, допълни Капитанов.
По думите му синдикатите са имали голямото желание днес да приключат всички тези действия, но кметът и неговият екип са твърдо убедени, че решение на въпроса няма. Нашите изчисления сочат, че това има как да се направи, но въпросът тук е не какво искаме, а каква е политическата воля, добави Капитанов.
Що се отнася до метрото - там също има подписка и в зависимост от волята на хората, те ще преценят дали ще има метро, или не, уточни вицепрезидентът на КНСБ. Колегите от "Метрополитен" също участват всеки ден в блокадите на депата и гаражите, но в много от случите, те искат да се блокира и метрото, за да се даде сигнал, че това няма как да продължи, добави Капитанов.
Той обясни, че синдикатите днес ще се срещнат за разговор с министъра на образованието Красимир Вълчев. Капитанов изрази позицията, че са готови да съдействат, но не може да каже дали с отваряне на линиите в наземния градския транспорт. Може би по-късно днес ще обявим една солидарна акация - с лични автомобили да предвижваме учениците, които нямат друга алтернатива да отидат на държавен зрелостен изпит, добави Капитанов.
Готови сме за срещи с кмета по всяко време, за да продължаваме да разговаряме. Вярваме, че в диалога е решението, каза още Капитанов.
Позиция на Столичната община:
Проведохме разговор. Препотвърдихме позициите, каза кметът на София Васил Терзиев след срещата с представители на протестиращите в градския транспорт. Отново изложих моята теза защо предложението, което съм отправил, е по-правилното и как то решава проблемите, които седят пред нас, каза Терзиев.
Той допълни, че това не са били преговори - просто имахме възможност всеки един отново да разкаже откъде тръгва, защо. Изложих логиката ни за пореден път и споделих моите опасения, защо друг тип решение би довело до неустойчив модел в транспорта, добави кметът.
За матурите кметът каза, че вече е направена необходимата организация. Няма да останат деца, които да имат затруднения с извозването, заяви той. Синдикатите отново потвърдиха, че няма да има наземен градски транспорт през тези дни, добави Терзиев.
Синдикатите са склонни на преговори, но не са склонни да направят компромис, какви преговори са това тогава, попита Терзиев. Аз мога да отстъпя, ако видя нещо от другата страна, което да отговаря на въпросите, добави той. За мен основния принцип е да се инвестират парите там, където има най-голям проблем.
Това ще си бъде решение на дружествата дали работниците, които протестират, ще получат заплати, но това, което ние ще направим, е да проучим всички възможности да не изплатим субсидията за тези дни, в които не е била осигурена транспортната услуга, с изключение на първия ден. На въпрос към Терзиев ще се обърне ли към държавата за помощ при евентуално спиране на метрото, той отговори "Да, защото това е обект от Националната сигурност".
Терзиев каза, че все още се търси вариант за компенсация на хората, който притежават карти за градския транспорт, а не могат да ги използват. Относно отпадането на синята и зелената зона кметът каза, че тя ще продължи да работи, защото освен финансовия аспект, опасението на Центъра за градска мобилност е, че може да се създаде още по-голям хаос с паркирането в София. Терзиев каза, че няма вариант, в който да бъде позволено на колите да се движат в бус лентите.
"Метрополитен - София" е официално признат за стратегически обект за националната сигурност на Република България. Това е потвърдено с Постановление № 3 на Министерския съвет от 10 януари 2013 г., което изменя Постановление № 181 от 20 юли 2009 г. Съгласно тези нормативни актове, софийското метро попада в категорията на стратегическите обекти в сектор "Транспорт" .
Тази класификация налага специални изисквания за сигурност и контрол на достъпа, както и задължения за ръководството на "Метрополитен" ЕАД. Например, лица, които ще извършват дейности в обектите на метрото, трябва да получат разрешение за работа в стратегически зони, съгласно чл. 40, ал. 1, т. 2 от Правилника за прилагане на Закона за ДАНС .
Тази информация е потвърдена и от Столичния общински съвет, който в доклад от 26 юли 2023 г. посочва, че "Метрополитен - София" е обявен за стратегически обект от значение за националната сигурност и че на ръководството на дружеството са вменени специални отговорности .
Следователно, въпреки че софийското метро не е включено в официалния списък на стратегическите обекти, публикуван от Министерския съвет, нормативната база и официалните документи потвърждават неговия статут като такъв.
Не пропускайте още от Vesti.bg:
Вениамин е големият победител в „Като две капки вода“ – Сезона на стадиона