47

Министерство на финансите предлага нова схема за облагане на автомобилите, която предвижда въвеждане на драстично по-високи данъци за собствениците на стари коли. Не е тайна, че

България е сред автоморгите на Европа

и огромна част от колите, които се движат по пътищата ни са над 15-20 години. Регистрираните у нас превозни средства са над 3,6 милиона. От тези до 5 години са едва 168 000, а колите над 20 г. – 1,5 милиона.

Идеята на финансовото министерство е за старите автомобили данъците значително да се повишат, а за новите – да тръгнат надолу. С новите правила данъците ще зависят не само от мощността и възрастта на колите, но и от тяхната екологичната категория. Сметките показват, че

за коли на възраст над 20 години данъкът може да скочи и с над 50 %.

Така за кола с мощност 100 конски сили данъкът да скочи от 110 на 170 лв.

Колкото колата по-малко замърсява, толкова по-голяма отстъпка от данъка ще има. Така за коли с екостандарт Евро 4 – това са коли, произведени след 2006 г., той може да падне с 20 %, а за най-новите – с Евро 6 – с до 60 %.

В София - спират от движение мръсните автомобили

„Асоциация вносители на автомобили в България отдавна алармира, че тази ставка трябва да се обърне. Не е нормално един автомобил над 20 години да се регистрира в България.

Хората са бедни, нямат пари за нови автомобили. Но това ще спомогне за изчистване на предблоковите пространства.

Много от тези стари коли стоят като втора, трета или четвърта и изобщо не се карат, а стоят в КАТ като регистрация и аз мисля, че стаистиката не е правилна и старите коли не са толкова масови. Виждате, че в София и големите градове се карат изключително и само автомобили до 10 години. Автокъщите и Асоциацията смея да твърдя, че внасяме само автомобили до 12 години”, заяви Любомир Доросиев, Асоциация вносители на автомобили в България, за „Здравей, България” по NOVA.

„Аз също подкрепям, че старите автомобили трябва да плащат по-високи данъци. Но когато става въпрос за данък от 14 или 17 лв., дори да го вдигнат 100 пъти, това е няколко кутии цигари, което не е сериозно. Що се отнася до еконормите, това е наистина една добра мярка, защото новите автомобили Евро 4, 5 и 6 изхвърлят по-малко емисии. Хората, които се чудят дали да си купят нов автомобил трябва да знаят, че в дългосрочен план разходите за гориво, техническо обслужване, ремонт, ако се наложи, голяма част от тази инвестиция се възвръща.

Похвално е, че държавата предприема такава мярка да обърне пирамидата и по-новите автомобили да плащат по-малки данъци, а старите – по-високи”, заяви автоекспертът и бивш състезател Румен Дунев.

На въпрос

дали хората ще могат да си позволят нови коли,

той отговори: „В развитите европейски държави доходите на хората са значително по-големи и са стабилни, което дава алтернатива на гражданите да избират средствата, които получават дали да ги хвърлят за данъци или да ги инвестират в нови автомобили“.

Още по темата вижте във видеото горе.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още интересни новини последвайте страницата ни в Instagram.