П реди две години софиянци категорично преизбраха на поста й кмета на столицата Йорданка Фандъкова. Тя спечели или задържа одобрението на съгражданите си с програма озаглавена "Видими резултати за София".

Средата на втория пълен мандат на кмета може би е правилното време за равносметка относно вече видяните и обещаните резултати за града при това управление.

Обрат в края: Фандъкова пак иска асфалт на "Дондуков"

"Спаси София" показа снимки: "Ремонтът на "Дондуков" е един от най-лошите в София"

Програмата на Фандъкова съдържаше няколко основни цели. Сред тях са София да бъде Зелен град; по-добър град за живеене и придвижване; град на новите технологии и възможности; град на младите и активните; град, отворен към хората.

Във всеки един от тези конкретни ресори градоначалникът можеше да се похвали с конкретно свършена работа, както и със смели идеи, повече или по-малко конкретни.

Една сфера от градската политика свързва всички тези представи за по-добрата София - транспорта.

В средата на мандата решихме да се поинтересуваме какви са завършените и предстоящи "видими резултати" в начина и възможностите за придвижване на столичани и самата инфраструктура за шофьори, пешеходци, велосипедисти и ползватели на градския транспорт.

Попитахме две институции. Едната е самата община, ръководена от Фандъкова. Другата е гражданската организация "Спаси София".

Отговорите на общината и активистите обрисуват две паралелни реалности, в които изглежда съществува столицата.

Първата тема, за съжаление, е непреходна и никога не спира да е актуална - некачественото изпълнение на скъпи ремонти в София.

Столична община: Всеки ремонт се проверява внимателно и при наличие на дефекти те биват коригирани за сметка на фирмата изпълнител. Както знаете миналия месец беше наложена санкция от 130 хил. лева върху фирмата, ремонтираща бул. „Шипченски проход“. Наскоро бяха прекратени и три договора с две от фирмите изпълнител заради некачествени ремонти на улици в София. Безкомпромисни сме относно допускането на подобно нехайство при изпълнението на ремонти засягащи транспортната инфраструктура на града.

 "Спаси София": Столичната община трябва да разбере и публично да признае, че има проблем. Че този проблем не се решава с прибързани ремонти на поредната изобличена свинщина, а с целенасочени промени в подхода на общината към упражняването на инвеститорският ѝ контрол. До този момент, Столична община безропотно приема лошото качество и механизмите ѝ се задействат единствено и само по казуси, предизвикали възмущението на хората в социалните медии. Последен подобен пример са колчетата в тунела на НДК: ако не бяха публикувани във Фейсбук, общината щеше да ги приеме и в този им ужасяващ вид.

Ремонтите в София, освен с ниско качество на изпълнение, се характеризират с изключително ниско качество още на ниво проект. Липсва амбициозност, липсва способност и желание да се намери добро решение, да се обясни и защити пред обществеността и да се демонтрира, че то може да работи. Вместо това имаме механично пречертаване на съществуващо положение с козметични промени тук-там и преасфалтиране на улици без мисъл, без цел, без изразено желание условията за всичките им ползватели да се променят към по-добро.

Велосипедните трасета в София:

Столична община: Стремим се да развиваме велосипедния транспорт в София, това е една от основните цели върху които сме се съсредоточили. През изминалата година направихме велоалеи по две от централните улици на града – ул. „Г. С. Раковски“ и бул. „Дондуков“. Плановете ни са да продължим вече направената алея по бул. „Дондуков“ до моста Чавдар и след него, също така предстои обособяването на вело трасе и по вече ремонтираните булеварди – бул.“Монтевидео“ и бул. „Овча купел“, като целим да предоставим едни достъпни и безопасни условия за колоездачите.

Процедурата за „Обществен велосипед“ (леснодостъпна обществена услуга за ползване на колело под наем) е приключила и е избран концесионер, но в момента решението на Общински съвет подлежи на обжалване.

"Спаси София": Какви велотрасета? В София има две велотрасета: по бул. Цар Борис III и по бул. Ломско шосе и бул. Мария Луиза. Всичко останало е правено без мисъл, без подходящ анализ. Направеното на бул. България – на тротоара, не е велотрасе; на скоростни булеварди като на бул. Тодор Александров и бул. Никола Мушанов – без подходящо обезопасяване, пак не е велотрасе. Велолентите, като на ул. Г. С. Раковски, които се правят само, за да се каже, че нещо се прави, а не така, че да вършат работа, не са велотрасета, а са аргумент срещу велолентите, който общината подарява опакован и с панделка на всички притеснени от внезапното свиване на платното шофьори.

Източник: Столична община

Модернизацията на градския транспорт:

Столична община: Изграждането на третия лъч на метрото неизменно е най-големият проект за модернизацията на градския транспорт. Паралелно с това планираме ремонт на релсовия път по бул. „Цар Борис III“ и ул. „Каменоделска“. Също така са предвидени и текущи ремонти по важни пътни артерии за града.

През изминалата година бяха доставени 28 нископодови трамвайни мотриси от Базел, които значително обновиха електротранспорта на София. Предстои да бъдат закупени и 13 нови трамвайни мотриси, които ще се движат по трасето на Цар Борис III. Автобусният парк на столицата също се подобри значително със закупуването на 60 нископодови газови автобуса, а в момента тече процедура за доставяне на още 120 газови автобуса от най-висок екологичен стандарт. По този начин средната възраст на автобусите ще бъде между 6 и 8 години, което е един много добър европейски стандарт. Паралелно с това се работи и по доставката на 20 електробуса. По този начин до 2 години автопаркът ще бъде драстично подменен.

"Спаси София": Модернизация на градския транспорт в София практически няма. За пътника няма значение дали ще виси в задръстването и ще пилее времето си в нов, или стар трамвай. Модернизация на градския транспорт означава да го направиш конкурентоспособен на останалия трафик: да удобен, бърз, редовен и приятен за пътуване.

От всичко това, „приятен“ е най-лесната мярка и може би затова Столичната община се преструва, че изпълнявайки само нея е постигнала някакви завидни успехи. През 1990 г. в София има над 400 трамвая. В момента целият трамваен парк е от около 270. Така ли се модернизира градският транспорт? Спад в броя превозни средства има в Столичен автотранспорт, където още не сме видяли поръчка на нови автобуси, която да не е с цел заместване на чакащи за брак.

Източник: Столична община

Кога трябва да заработи единната система за таксуване във всички превозни средства на градския транспорт, която да позволи заплащане на билет на цена, съобразена с времетраенето/дължината на пътуването?

Столична община: Предвидено е системата да заработи до 2020г. (този мандат на Йорданка Фандъкова е до края на 2019 - б.р.) Тя ще позволява пътуване с един билет в повече от едно превозно средство с таксуване по време или/и по разстояние. Освен това зареждането на картите и закупуването на единния превозен документ ще може да става през компютър, смартфон или банкова карта, които ще служат и като носител на е-билета. 

"Спаси София": Единната система за таксуване я чакаме вече над десетилетие. Няколко седмици преди ЦГМ да предложат увеличението в цената на билета (от 1 лв. на 1,60 лв през 2016 - б.р.), нашата организация предложи билетните автомати в трамваите и тролейбусите, единствените останки от започналия и безславно умрял опит за въвеждане на единна система, да продават билети, струващи 1,50 лв и важащи 90 минути за всички превозни средства. От ЦГМ отговориха, че такъв билет, какъвто съществува във всички европейски градове, бил икономически неефективен и дискриминационен. (в близкото минало билет на база времетраене съществуваше в софийския градски транспорт - б.р.)

Източник: Спаси София

Кога ще заработи интелигентната система за управление на трафика? (т.нар. "умни светофари")

Столична община: Интелигентната система за управление на трафика работи за 190 кръстовища, където светофарните уредби са модернизирани. Нашият план е единствено нейния обхват да се разширява. Системата за управление на трафика ни помага изключително много за приоритизиране движението на градския транспорт и спазването на неговите разписания.

"Спаси София":  От както започна поставянето на тези "умни" светофари, Столичната община настоява, че те щели да дават приоритет на градския транспорт, но никой - нито кмета Фандъкова, нито бившият (вече) зам.-кмет по транспорта Любомир Христов, който инициира поръчката им, не можа да обясни как.

Пресичане на Петте Кьошета
Пресичане на Петте Кьошета Източник: Константин Мравов, Vesti.bg

Парите за поставянето им бяха усвоени, но още не сме видяли резултати: светофарите все още хващат колите на градския транспорт, а пешеходците дори на натоварени кръстовища като Лъвов мост, Петте кюшета и пл. Македония трябва да заявяват желание да пресичат.

Фактът, че общината очаква пешеходците да "молят" светофара да пресекат, показва, че за общината са по-важни автомобилите, вместо пешеходците.

Съмняваме се, че въпреки това ще получим признание, че "умните" светофари не бяха умна инвестиция.

Зимно задръстване на "Орлов мост"
Зимно задръстване на "Орлов мост" Източник: Константин Мравов, Vesti.bg

Постигна ли се намаляване и облекчаване на автомобилния трафик в София?

Столична община: Значително е облекчено движението по софийските улици. По данни от дирекция „Управление и анализ на трафика“ с до 30% се е намалило времето за придвижване от първоначалната до крайната точка на пътуване за територията на София. Все пак е важно да припомним, че се стремим да превърнем София в град за хората, като се намали общият автомобилен трафик и се осигурят повече успокоени зони или такива, които са изцяло пешеходни.

Спаси София": Според официални данни на Центъра за градска мобилност, между 2011 и 2014 г. градският транспорт в София е загубил 45 милиона пътници. Тези хора не са изчезнали. Те още пътуват всеки ден, но не в градския транспорт, а в личните си автомобили. През 2012 г. се пусна в движение цяла нова линия на метрото, привлякла 30 милиона пътници. И въпреки това, имаме загуба от 45.

Няма как да се облекчи автомобилният трафик, ако не се прави нищо за създаване на нови, скоростни и автономни трасета за градския транспорт, а напротив – за последните 10 години в София са закрити или демонтирани близо 25 км трамваен релсов път, а са построени едва 5. Друг пример е бул. Тодор Каблешков – след като близо десетилетие не се направи нищо, за да се отчужди трасето му, сега ще се строи само автомобилен път, вместо да се прокара трамвайното трасе. А, на въпросите: какви промени в градския транспорт ще последват от построяването му, никой в общината не може да отговори.

Въпреки нуждата и въпреки смешно ниската им цена, Столичната община отказва да слага трамвайни ограничители, пречещи на автомобилите да задръстват трасетата на трамаите. Как ще се намали автомобилния трафик, ако той е върховен приоритет за возещата се в Мерцедеса на НСО г-жа Фандъкова?

- Толкова години сте женени, а колкото пъти ви срещна, винаги се държите за ръка. Възхищавам се на любовта ви! - Ако я пусна, веднага…
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Зеленски е "готов да продължи напред" с плана на САЩ за прекратяване на войната

Зеленски е "готов да продължи напред" с плана на САЩ за прекратяване на войната

Свят Преди 4 часа

По думите му, Русия действа "цинично", нанасяйки удари по Украйна по време на мирните преговори

Ердоган предлага Истанбул за мирни преговори между Русия и Украйна

Ердоган предлага Истанбул за мирни преговори между Русия и Украйна

Свят Преди 5 часа

Той взе участие по видеоконферентна връзка в среща с лидерите от „Коалицията на желаещите“

<p>Доналд Тръмп: Съвсем близо сме</p>

Доналд Тръмп за края на войната в Украйна: Съвсем близо сме

Свят Преди 6 часа

Той присъства на събитие в Белия дом

Съоснователят на "Лукойл" е продал своя дял в компанията

Съоснователят на "Лукойл" е продал своя дял в компанията

Свят Преди 7 часа

69-годишният Федун стана един от най-богатите хора в Русия по време на хаотичната приватизация през 90-те години на миналия век

<p>Радев: Нарушаването на върховенството на правото подкопава устоите на демокрацията</p>

Румен Радев: Нарушаването на върховенството на правото подкопава устоите на демокрацията

Свят Преди 7 часа

Радев се срещна с председателя на Федералния конституционен съд на Федерална република Германия

Беларуският опозиционер Николай Статкевич е върнат в затвора

Беларуският опозиционер Николай Статкевич е върнат в затвора

Свят Преди 7 часа

Статкевич беше част от група от 52 политически затворници, освободени на 11 септември след преговори с Вашингтон

<p>Папамобилът на Франциск става мобилен здравен център&nbsp;</p>

Папамобилът на Франциск става мобилен здравен център за Газа

Свят Преди 7 часа

Мобилната клиника ще влезе в Газа веднага щом е възможно, каза на пресконференция генералният секретар на "Каритас" Алистър Дътън

Приключи протестът срещу насилието над жени в София

Приключи протестът срещу насилието над жени в София

България Преди 8 часа

Протестът беше организиран от колектив "Феминистки мобилизации" по повод Международния ден за елиминиране на насилието над жени

Макрон: Най-сетне има шанс за постигане на реален напредък към мир в Украйна

Макрон: Най-сетне има шанс за постигане на реален напредък към мир в Украйна

Свят Преди 8 часа

"Украйна имаше своя опит с неспазени обещания при поредицата руски агресии, затова солидните гаранции са необходимост", подчерта Макрон

Двама загинаха в тежка катастрофа край Шуменско

Двама загинаха в тежка катастрофа край Шуменско

Свят Преди 8 часа

Над 70 хил. са установените нарушения от началото на годината до края на октомври по пътищата в област Шумен

<p>Бюджет 2026: ЕК вижда риск за България</p>

ЕК предупреди за риск от несъответствие на бюджетните планове на България за 2026 г. с фискалните изисквания на ЕС

Свят Преди 8 часа

От 2024 г. всяка страна трябва да подготвя многогодишен фискален план с определена траектория на разходите

<p>Нови арести за&nbsp;обира на века в Лувъра</p>

Нови арести за обира на века в Лувъра, още четирима са задържани

Свят Преди 8 часа

Всички задържани са от парижкия регион

Коментар на Русия за мирния план в Украйна: "Твърде много непонятни неща" - Лавров

Коментар на Русия за мирния план в Украйна: "Твърде много непонятни неща" - Лавров

Свят Преди 9 часа

Стремежът Тръмп да спре бързо кръвопролитието заслужава поощрение, но във всички "спрени" от него конфликти до момента не са засегнати техните основни причини, каза Лавров

Свободата да получиш пратката си, когато искаш

Свободата да получиш пратката си, когато искаш

Преди 9 часа

Как автоматизираните доставки променят ежедневието ни – повече време, по-малко стрес

Почина младежът, наръган с нож в София

Почина младежът, наръган с нож в София

България Преди 10 часа

По случая са арестувани трима украински граждани

<p>Кога ще чуем първите коментари на ЕС за мирните усилия в Украйна</p>

Първи реакции от външните министри на ЕС за усилията за мир в Украйна - кога да ги очакваме

Свят Преди 10 часа

Министрите ще разговарят за последните положителни развития след консултациите между страните от Г-20