9

И звършват ли се нелегални полети от летището край Белозем. Проверка на NOVA откри атракционни оферти в интернет в момент, когато полетите от малкото летище са временно спрени. 

Преди месец двама души загинаха, след като малък самолет се разби край Оризари, в района на летището. А преди три години край Белозем става друг инцидент, при който петима души, от които четири деца, се разминават само с леки наранявания. Тогава малък самолет пада при опит за излитане.

"Заявено беше, че това не е летище, не е летателна площадка, а просто една нива, която собственикът е решил да поддържа в състояние на ливада. Там не излитат и не кацат самолети”, обясни за терена край Белозем Ивайло Коев – авиационен експерт, който е част от проверката преди три години.

"Ливадата" не е заградена, няма никакви съоръжения, които да подсказват, че там има полоса за излитане и кацане”, обясни още Коев. Тогава представител на собственика на терена му обяснил, че той просто коси тревата на терена.

Коев разказва и за друг факт, установен при инцидента преди 3 години - самолетът, в който са качени децата, е бил бракуван през 2001 година. 

"Установи се, че самолетът е ремонтиран в гаражи на пловдивските села от хора, които нямат никаква авиационна квалификация. Двигателят, който по принцип има ресурс от 12 години, тогава е бил на 25 години ресурс, без да му е правен ремонт. Въпреки това самолетът е имал издадено разрешение за експлоатация от Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация”, посочи Коев.

Установено е, че пилотиращият собственик на самолета няма валидно свидетелство за правоспособност.

"От отчетите за безопасност на "Гражданска въздухоплавателна администрация” за последните 4-5 години става ясно, че основният брой произшествия и катастрофи се случват именно с тези малки самолети, които се експлоатират по неясни технически критерии. Не е ясно как се извършва обучението, не е ясно как се поддържат лицензии на хората, които ги пилотират. Това е основният проблем с тях. Не е броят, а начинът, по който се експлоатират”, обясни Димитър Ставрев– авиационен експерт, списание "Криле”.

Прокуратурата не намира данни за престъпление за случая от 2016 година. Сигналът за инцидента тогава е подаден случайно месеци след произшествието.

"При всеки инцидент в полет или дори на земя "Звеното за разследване на авиационните произшествия” и ГВА трябва да бъдат уведомени в рамките на 72 часа, което не е било направено през 2016 г.”, обясни Ивайло Коев.

Площадката край Белозем съществува повече от 10 години като на нея редовно се организират публични събития.

"На тази летателна площадка се извършват организирани летателни мероприятия, което е недопустимо за несертифициран терен, какъвто е този край Белозем”, обясни Коев.  

Според Димитър Ставрев проверките и контролът не са ефективни и добре организирани.

"Дали е въпрос на административен капацитет или дефицит на административен капацитет, дали на финансов - трябва да кажат колегите от ГВА”, посочи Ставрев.

"Проверки се извършват след подадени сигнали. Информацията обаче явно изтича и хората се предупреждават предварително. Когато отидем на място виждаме, че такова мероприятие всъщност няма", обясни Станимир Лешев, главен директор на ГД ГВА.

Представител на собствениците на терена край Белозем не беше открит за коментар. Информация за това какво представлява теренът представителят е дал на кмета на селото.

"Разрешението им е от 2016 година от компетентните органи, като то е за обучение”, обясни Иван Тачев – кмет на Белозем. "В момента тече процедура на узаконяване и сертифициране на терена”.

Още по темата вижте във видеото по-горе.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин. Безплатно е :-)

@