478 жертви. 9054 ранени. Това не е равносметка от военен конфликт, а статистиката за загиналите и пострадалите при тежки пътнотранспортни произшествия (ПТП) в България през 2024 г.

Данните са на Главна дирекция "Национална полиция". 

(Във видеото: Може ли да се промени системата, за да се сложи край на войната на пътя)

Смъртта на 12-годишната Сияна превърна в гореща тема състоянието на пътищата на България и човешкия фактор - шофьорът зад волана. 

Данни, които не утешават

На пръв поглед може да изглежда, че има напредък – с 9% по-малко жертви спрямо 2023 г. Но анализът е безмилостен: това не е резултат от целенасочени действия, а по-скоро следствие от случайности – по-малко тежки катастрофи с повече от трима загинали, по-добра спешна медицинска помощ и обновяване на автопарка.

Подобна "еволюционна" тенденция, както я наричат експертите, не трябва да заблуждава – тя не може да замести нуждата от спешна, целенасочена и отговорна политика.

В годишния обзор се отчита съществен спад на жертвите през първите пет месеца на годината – с 22%. Но този положителен тренд е рязко прекъснат през юни, когато броят на загиналите скача с 39% спрямо същия месец на 2023 г. През юли-октомври отново се наблюдава спад (24%), но ноември и декември носят нова вълна от трагедии – 39% ръст на жертвите спрямо края на предходната година.

Какво показва това? Липса на предвидимост, липса на контрол, липса на работещи механизми за реакция.

Пътната безопасност – без пилот в самолета

Институтът по пътна безопасност не оставя място за съмнение: българската транспортна система страда от хронична неспособност да предвижда, предотвратява и управлява рисковете. Институциите не функционират като единен механизъм за реакция, а всяко усилие изглежда по-скоро реактивно и емоционално, отколкото систематично и стратегическо. Един от най-ярките примери за това е акцентът върху водачите, употребяващи алкохол и наркотици – безспорно проблем, но илюстрация как общественият натиск изкривява приоритетите, докато други критични аспекти на безопасността остават пренебрегнати.

Най-опасните пътища: черните точки на България

Когато говорим за опасността по българските пътища, не става дума само за човешки фактор или лоша дисциплина зад волана. Географията също има своята мрачна статистика. Макар анализът да не конкретизира пътищата, които са най-рискови, съществуват добре известни участъци с висока концентрация на ПТП:

Път I-1 (София – Видин) – известен с лошата инфраструктура и тежкия трафик, особено в района на Ботевград и Мездра.

АМ "Тракия" – макар да е магистрала, тук често се случват катастрофи, особено около разклона за Пазарджик и Стара Загора.

Проходът на Републиката (Хаинбоаз) – тесен, с остри завои и чести инциденти с камиони.

Път II-19 (Симитли – Гоце Делчев) – планински участък с ограничена видимост и зле поддържани пътни ленти.

Пътищата в Северозападна България – често занемарени, с лоша маркировка и минимална поддръжка.

Необходима е промяна в основата

Анализът стига до недвусмислен извод: време е да спрем да кърпим последствията и да започнем да лекуваме причините. Повишаването на наказанията, колкото и справедливо да изглежда в очите на общественото недоволство, не е панацея. Истинската промяна трябва да започне от законодателна, структурна и институционална реформа – изграждане на реално функционираща система за управление на риска, в която всяка институция има ясно разписана роля и носи отчетлива отговорност.

Последна спирка?

България има шанс да прекрати тази "традиция" на кървави пътища. Но не с кампании "на парче", не с емоционални реакции на парламентарно ниво, а с хладна решителност и дългосрочна визия. Защото зад всяка цифра в тази черна статистика стои човешка трагедия, загубено бъдеще и разбити семейства.

И ако държавата не застане сериозно зад волана на реформите, тази катастрофа ще продължи – с още повече имена, добавени към черната хроника на българските пътища.

География на пътната смърт: Къде се случват най-много и най-малко тежки катастрофи в България?

Доклад на Министерството на вътрешните работи за тежките пътнотранспортни произшествия (ПТП) до февруари 2025 година показва тревожна картина относно пътната безопасност в България. Данните разкриват ясно неравномерността на инцидентите по страната, като в някои региони се наблюдава висока концентрация на катастрофи с тежки последици, докато в други областите успяват да поддържат сравнително ниски нива на инциденти и жертви.

Национални данни до февруари 2025 г.

През първите два месеца на 2025 година, общият брой на тежките ПТП в България възлиза на 803, като 757 души са загинали, а 989 са ранени. Средно това означава, че над 12 души умират всеки ден вследствие на катастрофи, което е шокиращо число за такъв кратък период.

Области с най-висок риск

По традиция, най-натоварените транспортни коридори и големите градски центрове водят в списъка с най-много ПТП. Най-голям брой произшествия са регистрирани в:

Варна – 98 произшествия, най-много в страната, 3 загинали и 113 ранени.

София-град – 94 произшествия, 8 загинали (най-висок брой в страната), 114 ранени.

Пловдив – 60 произшествия, 4 загинали, 69 ранени.

Особено тревожен е случаят с област Силистра, където при само 7 произшествия загиват 6 души, което сочи към изключително висока смъртност и необходимост от незабавни мерки за подобряване на пътната инфраструктура.

Най-безопасни региони

Противоположно на тези с високи нива на инциденти са някои области, които успяват да поддържат ниски нива на ПТП и дори да избегнат фатални случаи. Това включва:

Перник – 5 ПТП, 0 загинали, 5 ранени.

Търговище – 7 ПТП, 0 загинали, 7 ранени.

Кюстендил – 7 ПТП, 1 загинал, 6 ранени.

Тези региони се открояват с успешни практики в предотвратяването на тежки инциденти, което поставя въпрос за възможността тези мерки да бъдат приложени и в други райони.

Анализ на ПТП за 2024 година

Прегледът на статистиката за цялата 2024 година показва, че въпреки общия брой на произшествията, разпределението на жертвите не е равно. Най-много загинали се отчита в:

Пловдив – 57 загинали при 596 ПТП.

Ловеч – 36 загинали при 284 ПТП.

Област София и Софийска област– 34 загинали при 747 ПТП.

Варна – 30 загинали при 826 ПТП.

Същевременно, области като Габрово, Смолян и Видин отчитат по-малко от 5 загинали през цялата година, което подчертава значителните различия в пътната безопасност.

Данните са от МВР - Главна дирекция "Национална полиция"

Цялата статистика можете да видите тук - 

Критични общини с висок риск

Някои по-малки общини се отличават с изключително висока смъртност при малък брой произшествия. Пример за това са:

Угърчин (Ловеч) – 13 загинали при 30 ПТП.

Тунджа (Ямбол) – 8 загинали при 11 ПТП.

Ловеч (община) – 13 загинали при 99 ПТП.

Садово (Пловдив) – 6 загинали при 15 ПТП.

Тези данни подчертават необходимостта от целенасочени мерки и анализ на пътната инфраструктура в тези райони, които да намалят броя на жертвите.

Смъртта на пътя има география

Неравномерността на пътните инциденти в България е повече от очевидна. Смъртта при пътни инциденти следва конкретни географски модели, които не са случайни, а резултат от повтарящи се проблеми с инфраструктурата, сигнализацията и контрола. За да се намалят жертвите, необходимо е да се инвестира в нова и по-безопасна пътна инфраструктура, както и да се осигури по-строг контрол в рисковите райони.

Една от основните задачи пред институциите трябва да бъде да анализират причините за успеха на по-безопасните региони и да ги приложат като модели за останалите части на страната. Докато не се предприемат тези стъпки, ще продължим да губим животи, които можеха да бъдат спасени.

- Случва ли се понякога да сте на различни мнения с жена ти? - Да и то много често! - И тя как реагира? -…
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Холивудски продуцент осъден на 146 години за смъртта на модел и нейна приятелка

Холивудски продуцент осъден на 146 години за смъртта на модел и нейна приятелка

Свят Преди 7 минути

42-годишният Дейвид Пиърс беше осъден на 146 години затвор в държавен затвор за смъртта на Кристи Джайлс и Хилда Кабралес-Арзола в резултат на предозиране с фентанил

ИТ секторът вдига наемите в София

ИТ секторът вдига наемите в София

България Преди 13 минути

От началото на годината поне шест офис сгради са сменили собствениците си

Пускат движението в ремонтирания участък от "Тракия" в област Пазарджик

Пускат движението в ремонтирания участък от "Тракия" в област Пазарджик

България Преди 37 минути

На АМ „Тракия“ продължават ремонтите в платното за Бургас в още два участъка в областите Стара Загора и Сливен

Румъния: Изтеглянето на американски войски не застрашава сигурността ни

Румъния: Изтеглянето на американски войски не застрашава сигурността ни

Свят Преди 40 минути

"Възпиращият капацитет на източния фланг на НАТО се компенсира от засилено присъствие на военна техника и европейски части"

„Тренд“: 58% от българите вярват в свръхестествените сили

„Тренд“: 58% от българите вярват в свръхестествените сили

България Преди 42 минути

31% вярват, че човек се преражда, докато 53% посочват, че не вярват

Грубо нарушение изпрати Лечителите на Блатото в “Игри на волята”

Грубо нарушение изпрати Лечителите на Блатото в “Игри на волята”

Любопитно Преди 44 минути

Победа на Феномените гарантира нова среща край огъня за Зелените

Александър Вучич

Нови Сад на фокус: Вучич с контрапротест след годишнината

Свят Преди 44 минути

Митингът ще се проведе десетина дни след възпоменателното събитие на 1 ноември, организирано от антиправителствени протестиращи по повод една година от трагичния инцидент на гарата

Масирана нощна атака в Запорожие, 11 пострадали, сред които и деца

Масирана нощна атака в Запорожие, 11 пострадали, сред които и деца

Свят Преди 48 минути

Град Запорожие и регионът няколко часа бяха под руска масирана атака с ракети и дронове

<p>Търсенето на злато достигна рекордни нива</p>

Търсенето на злато достигна рекордни нива заради геополитическото напрежение

Свят Преди 53 минути

Цената на благородния метал също отбеляза безпрецедентни върхове

Верижна катастрофа на пътя Бургас - Варна, пострадала е жена

Верижна катастрофа на пътя Бургас - Варна, пострадала е жена

България Преди 1 час

Причината за произшествието е неспазване на дистанция

Лидерът на D66 Роб Йетен

D66 триумфира в Нидерландия, Вилдерс губи власт след рязък спад

Свят Преди 1 час

Изборите в Нидерландия бяха разглеждани като тест дали крайнодясното може да разшири влиянието си или вече е достигнало своя връх в части от Европа

Президентът на САЩ Доналд Тръмп с колегата си от Южна Корея Ли Дже Мьон

Тръмп даде разрешение за ядрена подводница на Южна Корея, „твърде зает“ е за среща с Ким

Свят Преди 1 час

Одобрението за подводницата, която ще се строи във Филаделфия, повдига въпроси

<p>Имен ден днес празнуват хората със светлите имена...</p>

Почитаме светите мъченици Зиновий и Зиновия, какво се знае за тях

Любопитно Преди 1 час

Те живели през трети век в град Еге в област Киликия, на югоизточния бряг на Мала Азия

Спряха ферибота Оряхово-Бекет заради ниското ниво на река Дунав

Спряха ферибота Оряхово-Бекет заради ниското ниво на река Дунав

България Преди 2 часа

Трафикът е нормален на другите гранични преходи с Румъния

Мрачната истинска история, която вдъхнови "Питър Пан"

Мрачната истинска история, която вдъхнови "Питър Пан"

Свят Преди 3 часа

Момчето, което не пораства, е магическо и палаво във версията на Disney, но в книгата на Дж. М. Бари е страшен убиец

10 ужасяващи истории на хора, живели в обладани от духове къщи

10 ужасяващи истории на хора, живели в обладани от духове къщи

Любопитно Преди 3 часа

От полтъргайст, който спасява брак, до призрак, който имитира живи хора и бута чаши с вода