М ного интернет услуги вече акцентират над абонаментите и се стремят да привлекат възможно най-голям брой потребители, които да плащат редовно. Според мащабен анализ на Международната мрежа за защита на потребителите (ICPEN) и Световната мрежа за защита на личните данни (GPEN) има ръст на нелоялните практики, съобщава Engadget.
Анализирани са 642 интернет страници и мобилни приложения, които предлагат абонамент за използването на услугите им. В 76% от тях е открит поне един елемент на т.нар. "тъмни практики". А 68% използват по два или повече нелоялни метода.
Като тъмни практики анализаторите описват действия, които да затруднят информираността или избора на потребителя, манипулиращи твърдения, насочване на клиента към конкретна част от платформата и др. Най-разпространена е практиката на "укриване". При нея компаниите правят трудна за откриване информация, която може да бъде негативна.
Хакери пуснаха близо 10 млрд. пароли в интернет
Например 81% от услугите с автоматично подновяване на абонамента са направили така, че опцията за премахване на въпросното автоматично обновяване да не е ясно налична още при сключването на абонамента или да е трудно откриваема в менютата след това. Това е част и от втората популярна тъмна практика - действията, които са в полза на услугата, винаги са много лесни за намиране и извършване, а тези, които не са - са "скрити" в неудобен и неефективен интерфейс.
Анализът на GPEN за личните данни обхваща над 1000 сайта и приложения. Той открива, че почти 90% от тях използват сложен и объркващ език, който да описва политиката им за поверителност и управление на личните данни, които събират. Популярни са отново и "заигравките" с интерфейса. В 57% от платформите най-изгодната за тях опция, но и с най-малко защити за личните данни, е най-лесна за намиране и активиране. А 42% от проверените сайтове и приложения използват емоционален език, за да увеличат вероятността потребителя да извърши дадено действие.
Google пусна важна актуализация за Android
Кои са най-честите начини за злоупотреба с AI
Затова експертите призовават хората да са по-внимателни, когато се абонират за нови услуги и да не прибързват, а да отделят време, за да прочетат условията, да разгледат възможностите и тогава да вземат решение.
Смартфонът ще е "прозорецът към AI"
Експерти: Не се адресират рисковете на AI
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!