Много неща и събития във Вселената се смятат за изяснени с конкретна последователност. Винаги обаче има изключения, които поставят под въпрос познатото досега. Такъв е случаят и със суперновата iPTF14hls, която астрономите вече шеговито наричат звезда-зомби, съобщава онлайн изданието CNET.

Хокинг: След 600 г. Земята може да е кълбо от огън

Теорията за смъртта на звездите може да е грешна

Тя е открита за пръв път през 1954 г. по време на експлодирането си. Според досегашните разбирания, това е краят на звездата и тя трябва да се превърне в бяло джудже или черна дупка. Във всеки случай активността ѝ трябва да спре.

На тази екзопланета вали... слънцезащитен крем

НАСА отбелязва Хелоуин с най-странните звуци от Вселената

Но iPTF14hls излгежда продължава да експлодира. Това се е случило през 2014 г., като тогава е изглеждало като поредната супернова в региона. След експлозията обаче, суперновата отново започнала да става все по-ярка. През следващите две години звездата повторила процеса на отслабване и засилване на яркостта си пет пъти. Тогава астрономите проучили историческите данни и открили, че това е същата супернова от 1954 г.

Според данните на астрономите, това е звезда, която е поне 50 пъти по-голяма от слънцето. Това я прави и най-голямата наблюдавана досега супернова от учените. Остава въпросът как тя оцелява толкова пъти и продължава да експлодира. "Тази супернова "чупи" всичко, което сме мислили, че знаем за тях. Това е най-сложният пъзел, с който съм се срещал за десетилетието, откакто изучавам звездни експлозии", коментира Яйр Аркави от НАСА, ръководител на екипа направил откритието.

В Млечния път вероятно има 100 млн. черни дупки

Учени искат да се промени дефиницията какво е планета

Според учените суперновата може да се сравни с това днес да се открие жив динозавър. Те са разработили нов модел и теория, според който много големите и тежки звезди се нуждаят от няколко експлозии, за да могат да изхвърлят достатъчно маса преди последната експлозия да сложи нейния край. Подобни процеси е имало в ранните години на Вселената и се смятаха за несъществуващи сега.

С каква скорост точно се разширява Вселената

Новият модел все пак не дава цялостен отговор. Остава неясно откъде идва необходимата енергия за поредицата от експлозии. По-подробното изучаване на явлението и евентуалното откритие на още такива може да помогне за разбирането не само на суперновите, но и на черните дупки. Всичко това обаче изисква още много информация и работа.

За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК