На тази екзопланета вали... слънцезащитен крем
Екзопланетата Kepler-13Ab
Източник: NASA, ESA, G. Bacon

В селената е пълна с необичайни места. Учени на НАСА и Европейската космическа агенция (ЕКА) са открили чрез телескопа "Хъбъл" гигантска екзопланета с доста необикновени условия. На нея например вали титаниев оксид, който е една от основните съставки в слънцезащитните кремове и много друга козметика.

А на тази екзопланета човек може да живее 150 000 години

Това се случва на далечната екзопланета Kepler-13Ab. Тя е шест пъти по-масивна от Юпитер, но се намира много по-близо до звездата си Kepler-13A. Всъщност, тя е толкова близо, че е "заключена" към звездата и винаги едната ѝ половина е насочена към нея, а на другата е постоянна нощ.

Европа ще търси екзопланети с 26 космически телескопа

НАСА откри още 10 планети с идеални условия за вода

Именно в тъмната страна на планетата вали слънцезащитният крем. Титаниевият оксид бива пренасян от горещата половина на планетата към студената чрез силни ветрове. Там той кондензира, образува облаци и започва да вали подобно на сняг. Явлението не се наблюдава в светлата половина на гигантската екзопланета, която астрономите описват като "горещ Юпитер".

Юпитер е най-старата планета в Слънчевата система

Те използват това название за подобен тип гигантски газови планети, които са близо до звездите си. Kepler13-Ab е по-необичайна от останалите не само заради специалния дъжд. Тя е и една от най-горещите познати досега екзопланети, като температурата на повърхността ѝ в светлата част достига 2760 градуса по Целзий.

Липсата на титаниев оксид в атмосферата в светлата част води до силното повишаване на температурата на повърхността. Обикновено именно титаниевият оксид спира част от топлината и я задържа в горната част на атмосферата. Затова астрономите се шегуват, че който посети Kepler-13Ab първо трябва да мине през тъмната половина, за да си вземе от слънцезащитния дъжд преди да отиде в светлата част. Това обаче надали ще се случи в обозримо бъдеще, защото планетата се намира на 1730 светлинни години от Земята.

За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК.

1 коментар