Учени искат да се промени дефиницията какво е планета
Източник: Thinkstock/Guliver

С поред учените на НАСА, които участват в проекта "Нови Хоризонти", трябва да се промени дефиницията какво е планета. Те са готови с нова класификация, която, ако бъде приета, ще добави над 100 нови планети в Слънчевата система, съобщава онлайн изданието Science Alert.

В момента като "планета" се обявява единствено космическо тяло, което обикаля около Слънцето и отговаря на определени условия за орбитата си. Според учените това не е коректно. "Спазвайки едновременно разумната научна класификация и интуицията на хората, предлагаме географски базирана дефиниция на "планета", която обръща внимание предимно на физическите ѝ свойства отколкото на орбиталните", пишат учените в своето предложение.

Учени ще направят първата снимка на черна дупка

Астрономи откриха първия пулсар бяло джудже

Едно от условията е планетата да е изчистила орбитата си от други по-малки тела, като комети и астероиди. Тъй като Плутон не е направил това, отново беше "понижен". Според Алън Стърн, който е ръководител на екипа на "Нови Хоризонти", това са "глупости" и през 2015 г. той дори обяви "Защо ще вярвате на астроном за някоя планета?" Той казва, че по този критерий трябва да отпаднат повечето планети в Слънчевата система, защото дори и Земята има подобни обекти в своята орбита.

Астероид изненада учените, преминавайки близо до Земята

Според него какво е планета трябва да се определя от планетарните учени, които изследват и изучават планети, планетарни системи, луни. Астрономите пък изучават космическите тела като цяло и феномените и затова те не трябва да определят кое е планета и кое не.

Учени направиха подробна карта на Млечния път

Вселената може да има 10 пъти повече галактики от очакваното

Новото предложение за класификация на планета е доста по-различно. Според него планета е космическо тяло с маса по-малка от тази на звезда, което не е имало процес на ядрен синтез и има достатъчна собствена гравитация, за да има сферична форма без значение на орбиталните параметри. Ако дефиницията бъде приета, като планета ще бъде класифицирани повечето луни и в Слънчевата система на практика изведнъж ще се появят над 100 планети. Все още предстои обсъждането на предложението, което със сигурност ще отнеме време.

Междувременно НАСА обяви пресконференция за утре вечерта българско време. На нея учените планират да обявят нови резултати от проучванията си за екзопланети. Това са потенциални планети около отдалечени звезди, които може имат потенциални условия за живот. Очаква се учените да обявят новооткрити екзопланети и резултати от проучванията на новите технологични инструменти, които дават повече подробности за отдалечените светове.

<p>Честито!&nbsp;<strong>Деси Цонева</strong> роди</p>