57 13

Сондата на НАСА "Паркър", която ще "докосне" Слънцето и ще изследва неговата корона, тръгна на своя дълъг път.

Тя бе изстреляна днес от космическия център "Кенеди" в Кейп Канаверал, щата Флорида, с ракетата носител "Делта IV Хеви".

Сондата "Паркър" е на стойност 1,5 милиарда долара и е с размерите на автомобил

НАСА ще "докосне Слънцето" с нова сонда

Астероидите в Слънчевата система имат един произход

Нейната мисия е доста дръзка. Тя ще бъде първият космически апарат, който ще се опита да оцелее в пъклените условия на слънчевата корона - част от атмосферата на Слънцето, която е 300 пъти по-нагрята от повърхността на звездата.

Сондата ще трябва да премине на 6,2 милиона километра от повърхността на Слънцето и да прекоси 24 пъти неговата корона по време на 7-годишната си мисия.

Хиляди зрители проследиха изстрелването на космическия апарат от Кейп Канаверал. Сред тях беше и 91-годишният астрофизик Юджийн Паркър, на чието име е кръстена сондата. Той е сред пионерите в изучаването на слънчевия вятър.

Четири инструмента на борда на космическия апарат ще се опитат да разкрият отдавнашни загадки и може би да направят изненадващи открития, отбелязва Франс прес.

Магнитометърът FIELDS ще изследва магнитните и електрическите полета, за да се опита да отговори на въпроса "Какво затопля слънчевата корона", поясни Тиери Дюдок от Френския център за научни изследвания.

Слънчевата корона - най-външната част от слънчевата атмосфера, се простира на милиони километри от светилото, а температурата й надхвърля 1 милион градуса по Целзий, докато температурата на повърхността на Слънцето достига "едва" 6000 градуса Целзий. Става въпрос за несъответствие с природните закони, които гласят, че с отдалечаването от източника на топлина температурите спадат. Възможно е екстремните температури да се дължат на влиянието на електромагнитни полета.

Инструментът SWEAP (Solar Wind Electrons Alphas and Protons Investigation) ще има за цел да разкрие загадка, свързана със слънчевия вятър -, непрестанният поток йонизирани частици, които се движат със скорост 500 км/сек.

Като наблюдават йоните и електроните в слънчевата атмосфера, учените се надяват да определят температурата и плътността на този поток. "Това ще ни помогне да предскажем по-добре кога слънчеви бури ще връхлетят Земята", заяви Джъстин Каспър от Мичиганския университет.

Ново поколение сателити ще наблюдават климата

Инструментът ISIS (Integrated Science Investigation of the Sun) ще се концентрира върху тежките йони, най-високоенергийните частици. "Те се движат към Земята с феноменална скорост, близка до тази на светлината - отбеляза Дюдок. "Те могат да достигнат Земята за между 30 и 60 минути. В деня, когато ще искаме да поемем към Марс, ще трябва да можем да предскажем въпросните изригвания на частици, защото те могат да имат смъртоносен ефект", допълва той.

Камерата WISPR (Wide-Field Imager for Solar Probe Plus), която е с размери на кутия за обувки, ще изследва Слънцето. Астрофизиците се надяват да заснемат изригвания на коронарна маса (изхвърлени с голяма скорост йонизирани частици). Досега камера не е снимала Слънцето от толкова близко разстояние - 6 милиона км при най-близките прелитания.

"Сондата "Паркър" ще осъществи първото посещение на звезда от страна на човечеството - заяви Марк Уайдънблек от Лабораторията за реактивни двигатели в САЩ. - Имаме представа какво ще открием, но най-важните резултати могат да дойдат от съвсем неочаквани наблюдения."

Стартът на сондата беше отложен с един ден. В събота, минути преди изстрелването ѝ, се появи технически проблем, свързан с налягането на хелия в една от системите.

За още актуални новини и любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram