Открихме вода на Марс – отново. Сателитни данни показват, че има голямо езеро с вода в течно състояние, скрито под дебел слой повърхностен лед на южния полюс на планетата, пише авторитетното научно издание „Ню Сайънтист“ (New Scientist).

Въпреки, че Марс е твърде студен, за да има вода в чисто течно състояние,

Червената планета е богата на калциеви, магнезиеви и натриеви соли, които понижават точката на замръзване.

Най-големите опасности за човека на Марс

Те биха могли да поддържат водата в течно състояние и при температура до -74 градуса по Целзий.

За разлика от предишните открития за вода на Марс, при които тя беше в замразено състояние или съществуването ѝ беше силно сезонно, в новооткрития воден басейн водата изглежда постоянно е в течно състояние. „Това е единственото място, на което водата се задържа дълго време“, казва Роберто Оросей от Националния институт по астрофизика в Болоня, Италия.

Според Оросей

езерото може да е домакин на живот,

въпреки студенината и солеността, защото микробите оцеляват на Земята при подобни условия. „Това не е място, на което се очаква животът да е лесен, но е възможен, като вземем предвид земните аналози“, казва италианският учен.

Откритието беше направено с помощта на радарни инструменти на борда на Mars Express на Европейската космическа агенция, която стартира през 2003 г.

Инструментът се нарича Mars Advanced Radar for Subsurface и Ionosphere Sounding (MARSIS) и е проектиран да открива подземни води чрез изпращане на радарни импулси, които проникват под повърхността и в ледени шапки.

„MARSIS след това измерва как радиовълните се разпространяват и отразяват обратно към космическия кораб“, обясняват участниците в проучването. Така учените се сдобиват с информация какво има под повърхността. Водещият учен на проучването Роберто Оросей изследвал район, разположен в южната ледена шапка на Марс от май 2012 до декември 2015 г.