Най-откачените теории за черните дупки
Илюстрация на черна дупка и нейната корона
Източник: NASA’s Goddard Space Flight Center

Ч ерните дупки са впечатляващ космически феномен, който озадачава учените вече десетилетия. И макар днес науката да знае доста повече за черните дупки, те все още имат повече въпроси отколкото отговори.

Астрономи засякоха най-масивната неутронна звезда, откривана някога

Всичко това провокира въображението на учените и те създават доста теории за черните дупки. Някои от тях звучат като идеи на холивудски блокбъстъри. Те обаче са идеи на учени, които се проверяват съвсем сериозно.

Безбройните миниатюрни черни дупки

Една от най-дръжките теории е за микро черните дупки. Тя гласи, че в ранните години на Вселената са се образували огромен брой минатюрни черни дупки заради неравномерното разпределение на материята. Сред привържениците на тази теория беше и Стивън Хокинг.

Черната дупка на Млечния път става все "по-гладна"

Според теорията на Аарън Ван Девендер тези микро черни дупки са наистина малки. Техният "хоризонт на събитията", т.е. границата между материята и самите черни дупки, е много малък - по-малък дори от атом.

Това означава, че такава черна дупка е твръде слаба, за да започне да поглъща атоми и материя. Тя дори може да премине през цяла планета (или човешко тяло) и да продължи по пътя си.

На теория дори е възможно подобна черна дупка да се обраузва от експериментите на Големия адронен колайдер на ЦЕРН. Очакванията на учените са, че дори и това да се случи, тя ще се разпадне в рамките на секунди.

Всяка черна дупка има нова Вселена

Друга дръзка теория гласи, че черните дупки всъщност съдържат собствени вселени. Цялата материя, която те поглъщат от тази Вселена, се използва за създаването на нова вселена вътре в самата черна дупка. Тя се разширява с разширяването на черната дупка и по този начин Вселената се репродуцира.

Сателит засече мистериозна зелена светлина в Космоса

НАСА и ЕКА ще отклоняват опасни астероиди

В този смисъл черните дупки осъществяват своеобразен естествен подбор, смята физикът Лий Смолин, цитиран от Space.com. Идеята е, че черните дупки създават нови Вселени и в някои от тях ще има повече черни дупки, а в други - по-малко. Така едните вселени ще имат по-кратък живот, докато другите ще са по-устойчиви.

Рециклиране на материя

Основната теория на черните дупки гласи, че веднъж попаднала в тях, материята повече не може да излезе. Според други теории обаче е възможно черните дупки да помагат за баланса на Вселената и да "рециклират" материята и енергията с течение на времето.

Ярка светлина от центъра на Млечния път озадачи учените

Стивън Хокинг пръв открива ефекта, който в последствие е наречен Радиация на Хокинг. Според него на квантово ниво около "Хоризонта на събитията" на черната дупка частиците постоянно "мигат" от фаза на съществуване във фаза на несъществуване. Рано или късно условията съвпадат и когато една частица попадне в черната дупка, нейният партньор бива изстрелян в обратната посока - далеч от нея с много висока скорост, с която отнема и част от енергията на черната дупка. При достатъчно дълъг период от време, това води до постепенното смаляване на черната дупка и нейното разграждане.

Пътуване във времето

Черните дупки са любимо обяснение във филмите за използвнето им като "тунели" за пътуване на дълги разстояния във Вселената и дори за пътуване във времето. Според учените черната дупка всъщност просто привлича материя с голямата си гравитация и я натрупва колкото се може по-плътно една в друга. Голямата плътност и силната гравитация не позволяват на атомите да се отделят и затова всичко е черно, тъй като и самата светлина не може да "избяга".

Учени заснеха въртящи се черни дупки

Според теорията на относителността, това води и до спиране на времето на квантово ниво, тъй като всичко се смачква с безкрайна плътност. Но тъй като заради феномена на квантовата неопределеност, това може да се възприеме и обратно - безкрайната плътност всъщност достига определена точка и след това започва да се разширява.

Друга теория е, че гравитацията черната дупка е толкова силна, че времето и пространството се изкривяват много силно близо до центъра ѝ. Това означава, че част от материята всъщност пътува напред в бъдещето.

Някои черни дупки са от други вселени

Теорията за съществуването на паралелни вселени не е нова, както и че черните дупки може да са своеобразни портали за връзка между тях. Според математици от Оксфорд обаче, някои черни дупки във Вселената в момента, не са породени от нейните процеси. Техен математически модел анализира космическата радиация от Големия взрив и смята, че някои черни дупки може да се окажат по-стари от самата Вселена.

Учени създадоха "мини Слънце" на Земята

А това означава, че не са от нея и най-малкото са остатъци от неин предшественик. Повечето астрономи обаче не възприемат тази идея и смятат, че става дума просто за "шум" в данните.

Откриха черна дупка, която не трябва да съществува