Откриха черна дупка, която не трябва да съществува
Източник: iStock/Guliver Images

У чени от Италия, Испания и САЩ обявиха, че са открили необикновена свърхмасивна черна дупка. Тя е толкова необикновена, че не отговаря на нито една от теориите до момента и не би трябвало да съществува, съобщава онлайн изданието CNET. Учените са публикували резултатите от проучването си и в месечния бюлетин на Кралското астрономическо общество.

Учени заснеха въртящи се черни дупки

Те са използвали снимки и данни от телескопа "Хъбъл", чрез който е засечена необичайната черна дупка. Тя се намира на 130 млн. светлинни години разстояние и е с масата на 250 млн. звезди като Слънцето.

Учени засякоха радиосигнал от другата страна на Вселената

Какво откри най-мащабното търсене на извънземни

Черната дупка е в центъра на спираловидната галактика NGC 3147. Около нея има т.нар. акреционен диск - струпване на газ и отломки, които се въртят много бързо около ръба на черната дупка. Според сегашните разбирания на астрономите обаче, такъв акреционен диск обикновено се образува около звезди и пулсари, но не и около черни дупки с такива размери и маса.

"Това е същият тип диск, който виждаме около обекти, които са 1000 и дори 100 000 пъти по-ярки. Предвижданията на сегашните модели за газовите динамики в много бледи, активни глактики, видимо се провалиха", коментира Стефано Бианчи, ръководител на екипа.

Оказва се, че около въпросната черна дупка има акреционен диск, който обикаля около нея с със скорост 10% от скоростта на светлината. Това е около 30 000 км/ч, което е доста бавно за космическите мащаби.

Въпреки голямата си маса, черната дупка не може да привлече достатъчно материя. Затова материята остава в акреционен диск около черната дупка, а самата тя "гладува".

Революционно: снимаха черна дупка

Откритието все пак потвърждава някои от теориите на Айнщайн и показва какви са процесите, които протичат близо до самата черна дупка. "Той е толкова близо, че гравитацията на черната дупка влияе как виждаме фотоните на светлината", казва Бианчи.

За сега учените нямат обяснение защо съществува черната дупка в такъв вид. Те я определят като нов тип, като ще използват "Хъбъл" за проучвания на още галактики в търсене на други подобни явления.

Как са се родили гравитационните вълни, за които Айнщайн е знаел 100 г. по-рано