Астрономи откриха "планета като никоя друга досега"
Архив
Източник: Jayanne English, University of Manitoba, using data from NRAO/F. Schinzel et al., DRAO/Canadian Galactic Plane Survey and NASA/IRAS

А строноми от обсерваторията Кек обявиха, че са открили уникална екзопланета, каквато досега не е наблюдавана. Планетата, "която е като никоя друга", се откроява с уникална, яйцевидна орбита около своята звезда, съобщава The Astronomical Journal.

57г. от похода на НАСА към огнения Ад на Венера

Хакер в космоса: обвинението срещу астронавтката Ан Макклейн

Планетата е кръстена HR 5183 b, като е около три пъти по-тежка от Юпитер. Въпреки огромните си размери и тегло, планетата има доста необичайна орбита. Тя е нестабилна, като отнема на планетата между 45 г. и 100 години, за да направи една обиколка.

Друг необичаен момент е, че дори в най-близката си точка до своята звезда, планетата пак остава сравнително далеч от нея. Обикновено, при подобни елипсовидни орбити, най-близката точка е много по-близо до звездата.

Заради всичко това, откритието на HR 5183 b е сериозно постижение. Звездата HR 5183 е била наблюдавана в продължение на 20 години с три различни телескопа. В комбинация с огромните разстояния, които планетата изминава и голямото ѝ отдалечаване от звездата, директното ѝ наблюдение е почти невъзможно. Затова учени от Хавай, Тексас и Северна Калифорния са работили заедно, за да наблюдават и анализира звездата и чрез специални изчисления на архивните данни 20 години назад, са успели да локализират планетата.

Ще се потвърди ли единственото доказателство за наличието на тъмна материя

През годините на наблюдения, те са засекли промени, които са помогнали за идентифицирането на планетата и как тя се ускорява и "изстрелва" докато преминава около звездата, започвайки нова обиколка около нея. Учените очакват и нови данни от апарата Gaia на Европейската космическа агенция, който от 2013 г. анализира и измерва звездите в космоса. Надеждите им са, че HR 5183 b също ще е попаднала в данните, които ще са много по-прецизни и ще помогнат на учените занапред да откриват други подобни планети по-лесно.

Древен сблъсък с планета е променил Юпитер