А строноми споделят, че наблюдаваният пулсар J0740+6620 най-вероятно ще се окаже най-масивната неутронна звезда, откривана някога.

Масата на J0740+6620 е 2,17 пъти повече от тази на нашето Слънце и е концентрирана в диаметър от само 20-30км.

Според учените това обуславя горната граница на масивността на една звезда без тя да се е превърнала в черна дупка.

Откритието е направено благодарение на екип от NANOGrav Physics Frontier Centre, който за наблюденията си използва телескопа Green Bank в американския щат Западна Вирджиния.

Източник: iStock/Getty Images

„Тези космически обекти с размерите на един средно голям град представляват едни огромни атомни ядра. Те са толкова масивни, че във вътрешността им протичат много странни процеси”, споделя Тенкфул Кромарти, автор на изследването, публикувано в Nature Astronomy.

„Откриването на подобни обекти с такава маса ще ни помогне изключително много с разбирането на начина, по който функционират неутронните звезди, една от големите въпросителни в сферата на астрофизиката”, добавя той.

Пулсарите излъчват двойни снопове радиовълни от магнитните си полюси, които се разпространяват из космоса. Пулсарите се въртят изключително бързо, до няколко стотин пъти в секунда.

Тъй като пулсарите се движат с изключителна бързина, но и точност на интервалите, те могат да бъдат използвани като точна измервателна система.

Източник: iStock/Getty Images

В случая на тази система от две звезди учените успяват да изчислят масата на изследваните обекти, именно благодарение на разстоянието, скоростта, с която се движат, и радиовълните, които излъчват, използвайки метода, познат в науката с името на ирландския астрофизик Ървин Шапиро.

Гравитацията от звездата бяло джудже изкривява кривата на време-пространството, съдейки по общата теория на относителността на Айнщайн, вследствие на което радиовълните, излъчвани от пулсара, изминават по-дълъг път, отклонявайки се по тези криви край бялото джудже.

Този феномен помага на учените да установят масата на бялото джудже, а в последствие тази на неутронната звезда.

Източник: iStock/Getty Images

Неутронните звезди са вид звезди, които се срещат най-често в края на еволюцията на една звезда. Неутронните звезди са по-масивни от нашето Слънце, но диаметърът им е хиляди пъти по-малък.

Неутронните звезди са изградени изцяло от неутрони, откъдето идва и името им.

Неутронните звезди, които излъчват радиовълни и други видове електромагнитно лъчение, са познати като пулсари.

1 коментар