П реживяванията близо до смъртта, за които хората разказват, винаги са много любопитна тема. Някои съобщават за светлина в края на тунел, а други твърдят, че са се носели над тялото си и са гледали как медиците се борят за живота им.

Сега учените откриха, че съзнанието на човека продължава да работи и след като тялото престане да дава признаци на живот, което означава, че хората осъзнават собствената си смърт.

Учени направиха първи намек за живот след смъртта

Какво преживяваме при клинична смърт?

Има и доказателства, които предполагат, че починал човек може дори да чуе как собствената му смърт се обявява от лекарите.

Откритието на учените отразява случващото се в култовия филм от 1990 г. „Линия на смъртта“, чийто римейк излиза тази година по кината. В лентата група млади учени предприемат опасен експеримент и се редуват по химически път да спират сърцето си, за да разберат какво се случва в задгробния живот.

Екип от медицинския факултет на университета в Ню Йорк разследва същия въпрос в реалността чрез идентични проучвания в Европа и САЩ на хора, чието сърце е спирало, а след това са върнати към живота. Това е най-мащабното изследване от този род.

Авторът на проучването д-р Сам Парниа споделя пред сайта „Лайв Сайънс“ (Live Science): “Хората описват наблюдението си над лекарите и сестрите, които се борят за живота им, описват разговорите им и подробности, които няма как да знаят“.  Той уточнява, че разказите на хората са проверени, след като е била потърсена гледната точка и не медиците, които са спасили живота им.

Смъртта на мозъчните клетки може да отнеме часове.

Кардиопулмонална реанимация
Кардиопулмонална реанимация Източник: Thinkstock/Guliver

От медицинска гледна точка, лекарите определят смъртта въз основа на това, кога сърцето вече не бие, което веднага прекъсва кръвоснабдяването на мозъка. „Технически, това начинът, по който се определя време на смъртта, всичко се основава на момента, в който сърцето спира“, обясни д-р Сам Парниа. „Тогава губите всичките рефлекси на мозъчните стебла“, добавя той.

Мозъчната кора, която е отговорна за мисленето и обработката на информация от петте сетива, също незабавно се извива, уточнява изследователят и обяснява: „Това означава, че в рамките на 2 до 20 сек. няма да бъдат открити мозъчни вълни на електрически монитор“. Това предизвиква верижна реакция на клетъчните процеси, които ще доведат до смъртта на мозъчните клетки. Този процес обаче може да отнеме няколко часа след спиране на сърцето.

Извършването на кардиопулмонална реанимация, което не успее да съживи пациента, все още може да доведе до изпращане на някаква кръв към мозъка – около 15% от необходимото за нормалното му функциониране. Това обаче не спира смъртта на мозъчните клетки, а само я забавя.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Не пропускай