5

Д опирът до японската култура за мен винаги е бил преживяване. Осъществявам този си контакт основно чрез автомобилите вече 20 години, но нито за момент не съм спрял да се изненадвам и впечатлявам от всеки нов детайл и аспект на японското мислене. А японските автомобилни компании са доказали, че не са склонни да правят резки отклонения от предварително предначертания си път.

Достатъчно е да се видят няколко примера от историята на Toyota или Honda, за да ме разберете правилно. Но сред тази компания аз вписвам и Mazda, към която винаги съм таял особена привързаност заради красивия дизайн на техните продукти, който няма нищо общо с дизайна на всички останали японски марки. Той сякаш е излязъл от четките на италиански дизайнери, но в действителност голяма роля за това имат майсторите такуми.

Зад волана на Mazda3 Skyactiv-X

Mazda ги използва да оформят глинените макети на моделите, следвайки играта със светлосенките. Но това е само част от традициите. Тях ги откривам почти във всеки ред от официалните пресрелийзи за новите Mazda 3 и CX-30. Непознати думи се използват за описание на интериора, който следва философията за изграждане на вътрешното жилищно пространство в Япония. И така стигам до най-важната дума: философия.

Източник: Mazda

За Mazda тя е основополагаща във всеки един аспект от изграждането на автомобила. Философията е била основополагаща и в решението да се създаде един революционен за масовото производство двигател, съчетаващ най-доброто от бензиновата и дизеловото технология. Философия, която се различава от всичко познато ни. Имах възможността да съм единственият българин, който до момента е тествал тази технология и сега ще ви разкажа личните ми впечатления от нея.

Mazda 3 е различният образец за подражание (тест-драйв)

Peugeot 508 SW е най-красивото комби (тест драйв)

В едно съм сигурен: бензиновият двигател няма да умре в близките десетилетия, за дизела не съм сигурен. Eдна от причините ще е именно технологията SPCCI. Тази концептуално нова разработка на двигател с вътрешно горене на практика представлява добре познатата ни бензинова технология, но изгаряща горивото по такъв начин, че да предлага най-доброто от бензиновия и дизеловия мотор, подобрявайки всеки един параметър на настоящото поколение агрегати на Mazda – Skyactiv-G.

Източник: Mazda

Още през миналата година, когато за пръв път тествах Skyactiv-X като прототип, Джеф Гуитон, Президент и Изпълнителен директор на Mazda Motor Europe, заяви, че електромобилите и хибридите все още не са решение на казуса със замърсяването на атмосферата с парникови газове. Такова ще станат, когато производството им стане „зелено”, когато електричеството за зареждането им стане „зелено”. Това не значи, че Mazda са се отказали от електромобилите и хибридите. Те работят по технологията, имат партньорство с Toyota, а тази година трябва да покажат електромобил на батерии. Но е-колите ще станат желани, когато станат евтини, достъпни, леки, когато зарядната мрежа се развие достатъчно. Дотогава Skyactiv-X е решението на компанията за понижаване на разхода на гориво и вредните емисии СО2.

Източник: Mazda

Работата по Skyactiv-X стартира през 2013 г. В основата му лежи принципа Spark-Controlled Compression Ignition (SPCCI). Това означава, че бензинът се възпламенява под високо налягане (16,3:1), процес, характерен за дизеловите двигатели. Тук уловката е, че Mazda използва запалителна свещ, за да контролира този процес. Звучи странно, защото е, но и гениално, защото свещта неутрализира изключително много отрицателни ефекти, които има при т. нар. Homogenous Charge Compression Ignition (HCCI). На практика мини искра служи за катализатор на бързото възпламеняване и изгаряне на горивото под високо налягане.

Тестваме чиста формула за удоволствие от шофирането: Suzuki Swift Sport

Тестваме върха в баварската гама: BMW 750i & M760Li

Когато двигателят е студен или работи на високи обороти, свещите запалват сместа по конвенционалния начин. Когато двигателят работи в оптимален режим, което е в 80% от времето, свещта работи по начин, че да катализира SPCCI.

Източник: Mazda

В реални пътни условия е почти недоловим моментът, при който се преминава между двата процеса (запалване чрез свещ и SPCCI), като това може да се забележи само при лекото видоизменяне на звука на двигателя след стартиране на мотора.

Типично за Mazda, отново следвайки своята философия, двигателят постига своите оптимални параметри при по-високи обороти, нещо, характерно за атмосферния двигател. Любопитното е, че двигателят разчита на компресор, който да „напомпа” възможно най-много въздух в гориво-въздушната смес, за да се постигне т. нар. lean burn. В същото време инженерите на Mazda са се постарали да гарантират усещането, че шофирате атмосферен двигател по начина, по който той реагира и разгръща мощността си. Точно като такъв се усеща този мотор, чийто максимални 180 к.с. се постигат при 6000 об./мин.

Източник: Mazda

Skyactiv-X може да работи с механична и автоматична трансмисия, с предно и 4х4 задвижване. Моят тестови автомобил бе с предно и механична кутия, която е чудесна. Работата със скоростния лост е удоволствие, предавките са къси, а качването на по-висока предавка става много плавно. Като цяло двигателят работи много тихо, а на централния дисплей може да следите кога той работи в режим SPCCI (почти през цялото време, като изключим моментът на стартиране и подгоняне на червената зона на оборотите).

Тестваме най-продавания модел на Renault

Модерната версия на Ibiza: тестваме Seat Arona

Маршрутът бе с дължина 100-ина километра, като аз карах половината, а сръбски колега – останалата част. В Германия е добре да се спазват ограниченията, тъй като за тези 100-ина километра минахме покрай 7 камери, Но имаше и 3 магистрални участъка без ограничение на скоростта. И двамата сме карали на ръба, за да видим най-високия пробег. Средният след тези 100 км бе 6,2 л/100 км. За този параметър способства и новата M Hybrid система, която се предлага стандартно с новия двигател. Тази мека хибридна система се състои от електромотор, подпомагащ двигателя, и 24V 600kJ литиево-йонна батерия, монтирана между колелата. Кинетичната енергия при спиране се преобразува в електричество, което след това се преобразува в съответното напрежение, с което се захранват бордовите системи.

Интересното е, че инженерите на Mazda твърдят, че двигателят е толкова добър, че дори при понижаване от 6-а на 5-а предавка и увеличаване на оборотите, разходът не се увеличава. Официалните цифри казват, че този мотор понижава разхода на гориво с 20% спрямо Skyactiv-G, а въртящият момент е увеличен с 10-30% в зависимост от оборотите.

Източник: Mazda

Накрая ще обърна малко внимание на интериора, тъй като той просто е страхотен. Цялата конфигурация е супер изчистена, а седалките са поредното доказателство за различното мислене на японците. Те отделят 20-ина минути по време на презентацията на начина, по който ходи човек. Всичко в пътното поведение на колата и позицията на седене зад волана е свързано с походката, защото водачът трябва да усеща всичко това по възможно най-естествения начин. Затова е седалките са основополагаща част в изграждането на салона: те са дълбоки, с висока странична опора, дори изглеждат красиво. А качеството на материалите и изработката са на отлично ниво. Воланът е спортен, както и абсолютно целият облик на интериора. А шумоизолацията е на нивото на Mercedes A-Class и другите германски конкуренти от класа.

Източник: Mazda

За финал оставям въпроса ми към инженерите на Mazda, свързан с разходите за техническо обслужване. Отговорът им бе, че те няма да се повишат спрямо един нормален двигател. Мотивът: „Този двигател не е революционен, просто комбинирахме по много иновативен начин две технологии, без да внедряваме нови такива.” Затова и обслужването на Skyactiv-X не би излязло по-скъпо спрямо един конвенционален двигател (макар стартовата цена да е с 2000 лв. над дизеловата модификация), въпреки че в цилиндрите той да има допълнителни датчици, които не подлежат на обслужване през целия жизнен цикъл на модела.

Източник: Mazda

Технически характеристики:

Mazda3 Skyactiv-X

Размери

Дължина, мм: 4460

Широчина, мм: 1795

Височина, мм: 1435

Междуосие, мм: 2725

Двигател

Тип: редови, 4-цилиндров

Работен обем, куб. см: 1998

Макс. мощност, к.с. при об./мин: 180 при 6000

Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 224 при 3000

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 216

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 8,2

Среден разход, л/100 км: 5,5 - 5,8

Вредни емисии СО2, г/км: 125 - 131

Базова цена, лв. с ДДС: 47 980 (51 980 за версията с 4х4)

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин. Безплатно е :-)

@
Коментирай
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

5 коментара
 
<p>Спецакция в Несебър, кого разследват</p>
Ексклузивно

Спецакция в Несебър, кого разследват

Преди 35 минути
<p>Ще продължи ли октомврийското лято</p>
Ексклузивно

Ще продължи ли октомврийското лято

Преди 4 часа
Дмитрий Медведев
Ексклузивно

Медведев: Европа е уморена от САЩ

Преди 7 часа
<p>Голям празник е днес</p>
Ексклузивно

Голям празник е днес

Преди 8 часа
Изоставиха бебе в поликлиника
Ексклузивно

Изоставиха бебе в поликлиника

Преди 15 часа
Джонсън: Няма по-добър изход
Ексклузивно

Джонсън: Няма по-добър изход

Преди 16 часа
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Водещи новини