С двоен пробег Renault Zoe взима София – Пловдив за 3 лева (тест драйв)
Източник: netinfo
9

Ф акт е, че електрическите автомобили предизвикват биполярни мнения, от пълно отрицание до възхваляване на новото бъдеще пред автомобила. Аз съм абсолютно сигурен във второто. Бъдещето е на електромобила. Преди да получа поредната доза хейт ви призовавам: нека излезем от границите на България, нека не забравяме факта, че, макар токът да идва в голямата си част от възобновяеми източници, до момента никой не си е направил труда да изчисли колко тона вредни газове се отделят при производството на един конвенционален автомобил. Защото шведски учени изчислиха, че един Nissan Leaf, докато излезе на пазара, вече е отделил 7-8000 кг СО2. Но не изчислиха същото за един конвенционален Golf, затова истината има две страни. Едната винаги удобно премълчавана.

OPEC се уплаши, предвижда 266 млн. електромобила през 2040 г.

Шокиращо проучване: Двигателят с вътрешно горене ще изчезне до 8 години

Ще умре ли автомобилната индустрия заради електрическата кола

Проучване казва, че 40% от хората по света искат да купят електромобил

Ново шокиращо проучване: до 2035 г. в Европа ще се продават само електромобили

А истините, свързани с електромобилите, са много. Струват скъпо (за момента), имат малък пробег (за момента, не всички), зареждат се бавно (за момента, Toyota обеща нов тип батерия в свой модел през 2022 г., който ще се зарежда за минути), мрежата от електростанции е неразвита (за момента, в България такава на практика няма), замърсяват (но не в градовете, където се карат), батерията е много скъпа, ако трябва да я смениш и т.н., и т.н.

Всяка една от горните контестации има (или скоро ще получи) своето решение, но аз лично нямам никакво съмнение, че бъдещето принадлежи на електрическите автомобили. Фактите в подкрепа на това твърдение са много. Великобритания ще забрани продажбата на дизелови и бензинови автомобили (без тук да влизат хибридите) през 2040 г., като ще се предложи схема за изкупуване на старите конвенционални коли. Същото ще се случи във Франция. Доста по-рано подобна забрана ще влезе в сила в Норвегия (2025 г.) и Холандия, в Индия също. За Германия се обсъжда 2050 г. Редица градове обявиха, че ще забранят дизеловите коли… А скандалът около евентуалния картел между големите немски авто производители вероятно ще ускори още повече масовото навлизането на електромобилите.

Stop & Go: 300 км: пробег в реални пътни условия (градско и извънградско), 100 000: продадените до момента електромобила Renault; 50 000: продадените Zoe в Европа; 95: патентите, регистрирани при разработката на мотора на Zoe; 8 години: гаранция на батерията; 80 000: броят на зарядните станции в Европа.
Stop & Go: 300 км: пробег в реални пътни условия (градско и извънградско), 100 000: продадените до момента електромобила Renault; 50 000: продадените Zoe в Европа; 95: патентите, регистрирани при разработката на мотора на Zoe; 8 години: гаранция на батерията; 80 000: броят на зарядните станции в Европа.

На фона на всичко това в България вече се продава Renault Zoe с двойно по-голяма батерия. Той е на родния пазар от 2015 г., но сега моделът е оборудван с батерия с капацитет 41 kWh (от 22 kWh преди това). Резултатът е, че Zoe предлага пробег от 400 км според цикъла NEDC, което е два пъти над предходния модел. Пробегът в реални пътни условия е 300 км, казват от компанията, но с определени условности. Те винаги ще важат за електромобилите: климатични и пътни условия, магистрала или град, климатик или без климатик, натоварване…

Въпреки всички тези условия, новата батерия неутрализира досегашната психологическа пречка за закупуването на Zoe, тъй като потребителите на модела вече могат да пътуват по-далеч без да се тревожат за зареждане. Пак с едно условие: тревогата за зареждането в България винаги ще си остане. Първо, защото ние по природа робуваме на стереотипите и трудно приемаме новото. Второ, по-важното, броят на зарядните станции, около и малко над 30-ина в България, си е скандален. Общият им брой в Европа е над 80 000, като 5000 са бързозарядни. Скандално е също, че цената на киловат час на частните зарядни станции в София е 48 стотинки. Скандално е, че, за да влезеш на зарядната станция на НДК, трябва да вдигнеш скандал на гледащи тъпо хора, или да платиш на същите за влизане на частен паркинг. Скандално е също, че, ако колата ти е регистрирана в София и имаш талон за безплатно паркиране в „зоните”, той няма да важи в Пловдив. Скандално е, че никой политик и не си помисля да промени данъчното облагане на таралясниците у нас, но иначе есента и зимата всички се надпреварват да констатират колко мръсен е въздухът в България…

Новата батерия е разработена в тясно сътрудничество с LG Chem. Интересното е, че инженерите са успели да увеличат двойна капацитета без да правят батерията по-голяма или много по-тежка. Тя е оптимизирана чрез работа по химията на клетките, за да се увеличи тяхната енергийна плътност, а не да се добавят допълнителни модули, техника, която се използва най-често.

Обновеният Peugeot 308 предлага скандинавска изисканост (тест драйв)

Volvo XC60 е новото мерило в класа (тест драйв)

Suzuki Baleno е идеалната алтернатива на Марешки (тест драйв)

Баварският трансформър BMW 440i Cabriolet (тест-драйв)

Електронната система за контрол на батерията оптимизира използването на електроенергия от Zoe по време на движение, докато новата система за рециркулация на въздуха поддържа температурата на батерията на Zoe на постоянно ниво. Така се повишава икономичността на автомобила в много топло или много студено време.

Първото нещо, което правя, сядайки зад волана на Zoe, е да погледна приборното табло. Между другото, когато карала е-кола, гледането на таблото е основното нещо, което правите. Защото страхът от изчерпване на батерията винаги е тук. А самото табло е изключително опростено. Там виждам заряд на батерията на 98% и възможен пробег 264 км. Трима човека сме и тръгваме посока Самоков. На изкачване стигаме разход от 22 kWh. Ако вземем отправни цени на електроенергията в Западна България от 21 ст. дневна тарифа и 12 ст. нощна, то за въпросните 22 киловатчаса на 100 км ще се платят между 3 и 5 лева. При такава сметка няма как да ми излезе калкулацията, че пробегът до Стара Загора ще струва 5 лв. Да, но на спускане разходът падна на 18 kWh, а при спокойно шофиране в града можеш да докараш Zoe и до разход от 12-13 kWh. Затова средните изчисления казват, че до Пловдив ще ви струва към 3 лева, а до Стара Загора излиза от 5 до 10 лв. Друг е въпросът ще тръгнете ли с такъв автомобил до Стара Загора.

Тъй като от самото си създаване Zoe е разработван като чист електромобил, инженерите са монтирали батериите под пода. Това означава, че 305 кг от теглото са ниско долу, което помага за снижаване на центъра на тежестта на този доста висок за градски автомобил модел. От друга страна, не можем да подминем факта, че това са си 305 кг, с което общото тегло гони почти 1500, повече от бензинов Qashqai с предно предаване. Затова е истинско чудо, че може да направи 0-100 км/ч за 13,2 секунди. Но тъй като въртящият момент на Zoe е на разположение от 0 об/мин (като при всички е-коли), той на практика се чувства по-бърз. За странното чувство спомага и липсата на звук от двигател. Такъв се появява, изкуствен, все едно каца извънземен кораб, когато скоростта падне под 30 км/ч, за да предупреди пешеходците за наличие на нещо около тях, за да не ги стреснете, ако натиснете клаксона.

С возията има два проблема. Първият, усеща се сериозно накланяне в завой, което, въпреки ниският център на тежестта, е резултат от високото тегло и височина на автомобила. Стегнатите пружини правят малки вибрации, които се прехвърлят в купето. Това няма да ви натърти задника, но тъй като е електрическо и почти безшумно, тези слабости се набиват на „очи” по-осезаемо. От друга страна, Zoe е доста по-практично от очакването. Отново благодарение на мястото, където са  монтирани батериите, багажникът е с приличен размер, а голямата височина позволява отзад да седят доста високи хора. Проблемът тук е, че облегалките са много изправени, а това не е комфортно.

Така, въпросът със зареждането. Renault са го решили със зарядната система тип хамелеон, адаптираща се към зарядната станция и напрежението. Има 6 различни възможности за зареждане, които ще видите ТУК (заедно с цените и техническите параметри). Важното е, че на бързозярадна станция за час може да заредите за изминаване на 120 км. Малко е, ще кажете, знам, но европейците, към които ние още не сме част, изминават дневно до 60.

Скъпите батерии, не съм ги забравил. Гаранцията им при Zoe е 8 години, при Kangoo – 7. Съмнявам се, че след 8 години ще решите да си купите нова батерия, тъй като ще си купите направо нов е-автомобил. Що касае сервизирането, нещата стоят така: на 30 000 км има само преглед. На 120 000 км има смяна на антифриз. На 4 г. се сменя спирачна течност. Май е това. Е, първоначалната цена си е много висока: 63 990 лв. с ДДС. За нас това си е много скъпо, но на запад хората мислят по друг начин, стандартът им е друг, а и имат възможността да си позволят втори автомобил. Като такъв, електромобилът безспорно е оптималният вариант. За момента. Остава да видим кога той ще се превърне в такъв за основен автомобил.

Технически характеристики:

Renault Zoe R90 Long Range

Размери

Дължина, мм: 4084

Широчина, мм: 1730

Височина, мм: 1562

Междуосие, мм: 2588

Маса, кг: 1480

Мотор

Тип: трифазен синхронен електромотор

Макс. мощност, к.с. (kW): 90 (68)

Макс. въртящ момент, Нм: 220

Батерия

Тип: литиево-йонна

Капацитет, kWh: 41

Тегло, кг: 305

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 135

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 13,2

Вредни емисии СО2, г/км: 0

Базова цена, лв. с ДДС: 63 990

Получавай безплатно най-горещите новини от Vesti.bg

Коментари 9
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

9 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Защо клиенти на мол останаха блокирани с часове в колите си

Защо клиенти на мол останаха блокирани с часове в колите си

България Преди 27 минути

Наложи се намесата на пътни полицаи

Евгени Иванов е новият член на Прокурорската колегия на ВСС

Евгени Иванов е новият член на Прокурорската колегия на ВСС

България Преди 1 час

Евгени Иванов ще замени на поста Даниела Машева

Караянчева: Цветанов рязко смени отношението си към президента

Караянчева: Цветанов рязко смени отношението си към президента

България Преди 4 часа

По думите й оставката е най-лесното, но и най-безотговорното решение

Обявиха кой е най-опасният ден за пътуване у нас

Обявиха кой е най-опасният ден за пътуване у нас

България Преди 4 часа

Кога настъпват най-много тежки пътни инциденти в България

Защо се изчервяваме и как да спрем да го правим

Защо се изчервяваме и как да спрем да го правим

Любопитно Преди 5 часа

От Националната здравна служба на Великобритания дават съвети как да спрете да се изчервявате

Малкият Мехмед е изписан от болницата, отива си вкъщи

Малкият Мехмед е изписан от болницата, отива си вкъщи

България Преди 7 часа

Семейството на детето от Якоруда отказа да даде подробности пред журналистите

Ден на траур в Украйна след самолетната катастрофа

Ден на траур в Украйна след самолетната катастрофа

Свят Преди 8 часа

Откриха черните кутии на разбилия се Ан-26

Двама 17-годишни младежи загинаха при катастрофа край Айтос

Двама 17-годишни младежи загинаха при катастрофа край Айтос

България Преди 9 часа

Пострадал е 18-годишен от с. Чукарка

Бойко Борисов

Борисов: Силата на нашето правителство е връзката с хората

България Преди 9 часа

Коментар на премиера по време на посещение в завод в Бургаско

Мъж загина при катастрофа на пътя Ловеч - Плевен

Мъж загина при катастрофа на пътя Ловеч - Плевен

България Преди 10 часа

Насрещно движещи се лек и товарен автомобил са се ударили

<p>Нинова: Ще работим за превръщането на БСП в първа политическа сила</p>

БСП провежда 50-ти юбилеен конгрес

България Преди 11 часа

Корнелия Нинова: Ще работим за превръщането на БСП в първа политическа сила

Храбрин Иванчев

Поскъпнаха колите втора ръка

България Преди 12 часа

Търговци: Увеличение от близо 10%