7

П реди 14 години, когато Dacia заживя своя втори живот с Logan, свързвах румънската марка с всичко друго, но не и с ценностите, с които я свързвам днес: отлично съотношение качество-цена, здравина, ергономия, огромен вътрешен обем. Но за мен Dacia е нещо повече от това. А новият Duster е доказателството, защото към традиционните си ценности той добавя още няколко неща, с които не спира да ме изненадва.

РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА ОТ СНИМКИ НА НОВИЯ DACIA DUSTER

На първо място това е фактът, че този автомобил държи изключително висока остатъчна стойност. Един бърз преглед на най-популярния сайт за автомобили втора ръка ми показва, че Duster от 2015 г. се продава между 22 и 26 000 лв. при пробег от между 6000 и 80 000 км. Говоря за 1,5-литров дизел с 4х4, който нов в момента струва 33 900 лв. с ДДС (Essential).

Истинската изненада и тръпка Duster ми остави в планината Осогово над Кюстендил. Да, тръпка, колкото и това да е несъвместимо по подразбиране с марката Dacia, но не и когато ти бъдат осигурени условията да почувстваш тръпката от шофиране на Duster.

Първият ми контакт с новия Duster се случи преди около два месеца, когато тествах автомобила по време на европейския тест драйв в Атина. Стандартна процедура с много добро офроуд трасе. Но тръпката липсваше. Не и на снега и леда в Осогово, където полицейски патрулки бяха отцепили отсечка, за да ми бъдат демонстрирани качества, които никога не съм подозирал, че Duster притежава.

Е, никога е силно казано, защото преди около 2 години Димитър Илиев ми показа за пръв път какво може Duster. В надпревара с времето, в преследване на състезателния екип на Duster, участващ тогава в офроуд маратона „Балкан Трофи“, трябваше да настигнем екипа между отсечките. Държах се за дръжката над врата, а от пръстите ми капеше пот.

Същият ме вози отново, този път по обезопасена с полиция отсечка. Пътят бе заледен и заснежен, а преспи отстрани гарантираха, че няма на къде много да ходим при евентуално изпускане на ситуацията. Но с Митко Илиев зад волана такова нещо не може да стане. Возих се общо 3 пъти (по 2 минавания на няколкокилометровото трасе) и ви гарантирам следното: въобще не може да си представите на какво е способен Duster с подходящото задкормилно устройство. Убедих се в нещо, в което нямаше да повярвам, ако друг ми го беше казал: Dacia Duster може да изкара широка усмивка на лицето ти. Знам, че може да не ми вярвате в момента, но това е самата истина.

Естественият подбор тласка Skoda Karoq напред (тест драйв)

Ford EcoSport: Как ще ги стигнем... румънците? (тест драйв)

BMW 530d Touring xDrive: Ефективна динамика (тест драйв)

BMW X3 е във върхова форма (тест драйв)

След показното имах възможно и аз да направя две минавания. Получих похвала, че усещам много добре колата, но нямах много време да вирна носа си. На прибиране към хижата тръгнах след Митко. Два завоя по-късно го загубих от поглед. Получих добър урок: автомобилът може повече, отколкото аз съм си мислел.

За другите нещата изненади нямаше. Dacia Duster е уникален сам по себе си. Първо, той е позициониран между два класа, предлагайки обема на моделите от клас SUV-C, но на цената на моделите от клас SUV-B. Но дали бихте могли да излезете офроуд с Kia Stonic например? Не, не бихте го направили с почти никой кросоувър (а те са десетки) и това е нещо, което винаги отбелязвам, когато представям автомобил от този сегмент. При Duster това е точно обратното. Той не само може, но и задължително трябва да го изкарате извън пътя, за да се позабавлявате. За това се грижат просветът от 210 мм и ъглите на заход и отход от съответно 30° и 33°.

Другата изненада се крие във факта, че пътното поведение на новия модел е много по-различно от това на предшественика му. Изненада, защото платформата на този автомобил гони 20 години, а спрямо предходното поколение няма нито един нов механичен компонент, като изключа новото електрическо сервоусилване на волана. Но Duster се усеща като коренно различна кола на пътя.

Не смятам да се спирам на дизайна. Ще отбележа само, че в него има българска следа, тъй като той е дело на Емануил Клисаров.

Не мога така да подмина интериора, тъй като тук нещата са много промени. Арматурното табло е ново, централната конзола е с приятните на допир и визия бутони, наподобяващи клавиши на пиано. Челното стъкло е изнесено 100 мм по-напред и е по-вертикално разположено, което кара кабината да изглежда по-просторна.

Сред най-силните черти могат да се изтъкнат седалки, на които, може и да ви се стори странно и неправдоподобно, се дължи в голяма степен новото усещане от возията на автомобила. Сега те са по-меки, по-комфортни и с по-добра опора от преди, шофьорската седалка е с подлакътник, а седалището е с 20 мм по-дълго.

И всичко това получавате със силно подобрена шумоизолация, като инженерите са увеличи шумопоглъщащите материали в кабината и двигателния отсек с 20 до 50%.

За задвижването се грижат два дизелови (90 и 110 к.с.) двигателя, бензиновите също са два (115 и 125 к.с.). Едната версия е атмосферна, а другата е с принудително пълнене и обем 1,2 литра. И тъй като ние сме далеч от дизеловия упадък, то идеалната версия за Duster е с добре познатия 1,5 dCi (115) и 4х4. Той, освен готини емоции, ако те вози Митко Илиев, може да ви отвърне с разход и под 5,0 л/100 км.

Dacia Duster не е перфектната кола, но тук е използван доказаният метод на изглеждане на всички пропуски и забележки от предходния автомобил, с което новият модел е станал още по-желан продукт. Потвърждение на последното получавам с информацията, че Duster се продава предимно в най-богатото оборудване (Prestige), с 4х4 и дизел. Това ще рече над 37 000 лв. с ДДС, т.е. нищо от имиджа, че Duster е евтин автомобил за 22 000 лв. Не, клиентите му искат да имат абсолютно всичко, което той предлага. А бонусът за тях е, че най-скъпият Duster се предлага във версия N1.

Технически характеристики:

Dacia Duster dCi 110 4x4

Размери

Дължина, мм: 4341

Широчина, мм: 1804

Височина, мм: 1693

Междуосие, мм: 2674

Собствено тегло, кг: 1320

Двигател

Тип: редови, 4-цилиндров, турбо

Работен обем, куб. см: 1461

Макс. мощност, к.с. при об/мин: 110 при 4000

Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 260 при 1750

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 169

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 12,4

Среден разход, л/100 км: 4,7

Вредни емисии СО2, г/км: 123

Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 33 190

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.

Коментари 7
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

7 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Василев: Стана ясно, че е имало договорка с президента

Василев: Стана ясно, че е имало договорка с президента

България Преди 2 часа

Василев: Договорът с „Боташ“ носи по 1 милион лева на ден щета за българската държава

Главчев се отказа от смяната на външния министър

Главчев се отказа от смяната на външния министър

България Преди 3 часа

Това научи NOVA неофициално от свои източници

Сблъсък между ГЕРБ и ПП-ДБ по казуса с "Боташ"

Сблъсък между ГЕРБ и ПП-ДБ по казуса с "Боташ"

България Преди 4 часа

Мартин Димитров от ПП-ДБ посочи, че Денков не е подписвал договора, нито неговият енергиен министър

Електроенергийна компания отвори първия си клиентски център в Пловдив

Електроенергийна компания отвори първия си клиентски център в Пловдив

България Преди 5 часа

С него групата стартира разширяването на търговската си мрежа в цялата страна

Освободиха от длъжност областния управител на Бургас

Освободиха от длъжност областния управител на Бургас

България Преди 5 часа

Пламен Янев беше назначен за областен управител на Бургас на 28 юли 2023 година

Стоянов: Янев е имал контакт с Мартин Божанов

Стоянов: Янев е имал контакт с Мартин Божанов

България Преди 5 часа

Това става известно от писмен отговор на служебния министър на вътрешните работи

<p>Първа доставка на шведско ядрено гориво за АЕЦ &quot;Козлодуй&quot;&nbsp;</p>

В АЕЦ "Козлодуй" пристига първата доставка на ядрено гориво от Уестингхаус

България Преди 5 часа

Горивото от "Уестингхаус" е предназначено за 5-ти блок на централата

Мъж заплаши да се самовзриви до консулството на Иран в Париж

Мъж заплаши да се самовзриви до консулството на Иран в Париж

Свят Преди 5 часа

Полицията съобщи, че е разположила сили на терен и е помолила гражданите да избягват района

Стефан Димитров: Оставам министър до указ на президента

Стефан Димитров: Оставам министър до указ на президента

България Преди 6 часа

Стефан Димитров: Аз не съм политик, аз съм дипломат

д

Уникалните вина, родени от черни вулканични кратери

Любопитно Преди 6 часа

Вино се произвежда на архипелага от 15-и век, когато пристигат първите испански колонисти

Русия постави условията си за преговори за Украйна

Русия постави условията си за преговори за Украйна

Свят Преди 6 часа

Лавров иска да се говори за Украйна, "която е изконно руска"

Петков: Тайна координация между Борисов, Радев и Пеевски

Петков: Тайна координация между Борисов, Радев и Пеевски

България Преди 7 часа

Петков: Стефан Димитров „явно не е с евроатлантически поглед“

Колко често българинът поръчва храна за вкъщи

Колко често българинът поръчва храна за вкъщи

Любопитно Преди 7 часа

Food quiz със Стефани от Hell’s Kitchen

България няма да „паркира“ МиГ-29 до 2028 г.

България няма да „паркира“ МиГ-29 до 2028 г.

България Преди 7 часа

Вдигат заплатите в армията

а

Пукане и бръмчене: Мистериозният свят на комуникацията между рибите

Любопитно Преди 7 часа

Повече за мистериозния свят на рибите четете в следващите редове

Древни скелети, открити във Франция, разкриват убийства в мафиотски стил

Древни скелети, открити във Франция, разкриват убийства в мафиотски стил

Любопитно Преди 8 часа

Повече за мистерията около скелетите четете в следващите редове