7

П реди 14 години, когато Dacia заживя своя втори живот с Logan, свързвах румънската марка с всичко друго, но не и с ценностите, с които я свързвам днес: отлично съотношение качество-цена, здравина, ергономия, огромен вътрешен обем. Но за мен Dacia е нещо повече от това. А новият Duster е доказателството, защото към традиционните си ценности той добавя още няколко неща, с които не спира да ме изненадва.

РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА ОТ СНИМКИ НА НОВИЯ DACIA DUSTER

На първо място това е фактът, че този автомобил държи изключително висока остатъчна стойност. Един бърз преглед на най-популярния сайт за автомобили втора ръка ми показва, че Duster от 2015 г. се продава между 22 и 26 000 лв. при пробег от между 6000 и 80 000 км. Говоря за 1,5-литров дизел с 4х4, който нов в момента струва 33 900 лв. с ДДС (Essential).

Истинската изненада и тръпка Duster ми остави в планината Осогово над Кюстендил. Да, тръпка, колкото и това да е несъвместимо по подразбиране с марката Dacia, но не и когато ти бъдат осигурени условията да почувстваш тръпката от шофиране на Duster.

Първият ми контакт с новия Duster се случи преди около два месеца, когато тествах автомобила по време на европейския тест драйв в Атина. Стандартна процедура с много добро офроуд трасе. Но тръпката липсваше. Не и на снега и леда в Осогово, където полицейски патрулки бяха отцепили отсечка, за да ми бъдат демонстрирани качества, които никога не съм подозирал, че Duster притежава.

Е, никога е силно казано, защото преди около 2 години Димитър Илиев ми показа за пръв път какво може Duster. В надпревара с времето, в преследване на състезателния екип на Duster, участващ тогава в офроуд маратона „Балкан Трофи“, трябваше да настигнем екипа между отсечките. Държах се за дръжката над врата, а от пръстите ми капеше пот.

Същият ме вози отново, този път по обезопасена с полиция отсечка. Пътят бе заледен и заснежен, а преспи отстрани гарантираха, че няма на къде много да ходим при евентуално изпускане на ситуацията. Но с Митко Илиев зад волана такова нещо не може да стане. Возих се общо 3 пъти (по 2 минавания на няколкокилометровото трасе) и ви гарантирам следното: въобще не може да си представите на какво е способен Duster с подходящото задкормилно устройство. Убедих се в нещо, в което нямаше да повярвам, ако друг ми го беше казал: Dacia Duster може да изкара широка усмивка на лицето ти. Знам, че може да не ми вярвате в момента, но това е самата истина.

Естественият подбор тласка Skoda Karoq напред (тест драйв)

Ford EcoSport: Как ще ги стигнем... румънците? (тест драйв)

BMW 530d Touring xDrive: Ефективна динамика (тест драйв)

BMW X3 е във върхова форма (тест драйв)

След показното имах възможно и аз да направя две минавания. Получих похвала, че усещам много добре колата, но нямах много време да вирна носа си. На прибиране към хижата тръгнах след Митко. Два завоя по-късно го загубих от поглед. Получих добър урок: автомобилът може повече, отколкото аз съм си мислел.

За другите нещата изненади нямаше. Dacia Duster е уникален сам по себе си. Първо, той е позициониран между два класа, предлагайки обема на моделите от клас SUV-C, но на цената на моделите от клас SUV-B. Но дали бихте могли да излезете офроуд с Kia Stonic например? Не, не бихте го направили с почти никой кросоувър (а те са десетки) и това е нещо, което винаги отбелязвам, когато представям автомобил от този сегмент. При Duster това е точно обратното. Той не само може, но и задължително трябва да го изкарате извън пътя, за да се позабавлявате. За това се грижат просветът от 210 мм и ъглите на заход и отход от съответно 30° и 33°.

Другата изненада се крие във факта, че пътното поведение на новия модел е много по-различно от това на предшественика му. Изненада, защото платформата на този автомобил гони 20 години, а спрямо предходното поколение няма нито един нов механичен компонент, като изключа новото електрическо сервоусилване на волана. Но Duster се усеща като коренно различна кола на пътя.

Не смятам да се спирам на дизайна. Ще отбележа само, че в него има българска следа, тъй като той е дело на Емануил Клисаров.

Не мога така да подмина интериора, тъй като тук нещата са много промени. Арматурното табло е ново, централната конзола е с приятните на допир и визия бутони, наподобяващи клавиши на пиано. Челното стъкло е изнесено 100 мм по-напред и е по-вертикално разположено, което кара кабината да изглежда по-просторна.

Сред най-силните черти могат да се изтъкнат седалки, на които, може и да ви се стори странно и неправдоподобно, се дължи в голяма степен новото усещане от возията на автомобила. Сега те са по-меки, по-комфортни и с по-добра опора от преди, шофьорската седалка е с подлакътник, а седалището е с 20 мм по-дълго.

И всичко това получавате със силно подобрена шумоизолация, като инженерите са увеличи шумопоглъщащите материали в кабината и двигателния отсек с 20 до 50%.

За задвижването се грижат два дизелови (90 и 110 к.с.) двигателя, бензиновите също са два (115 и 125 к.с.). Едната версия е атмосферна, а другата е с принудително пълнене и обем 1,2 литра. И тъй като ние сме далеч от дизеловия упадък, то идеалната версия за Duster е с добре познатия 1,5 dCi (115) и 4х4. Той, освен готини емоции, ако те вози Митко Илиев, може да ви отвърне с разход и под 5,0 л/100 км.

Dacia Duster не е перфектната кола, но тук е използван доказаният метод на изглеждане на всички пропуски и забележки от предходния автомобил, с което новият модел е станал още по-желан продукт. Потвърждение на последното получавам с информацията, че Duster се продава предимно в най-богатото оборудване (Prestige), с 4х4 и дизел. Това ще рече над 37 000 лв. с ДДС, т.е. нищо от имиджа, че Duster е евтин автомобил за 22 000 лв. Не, клиентите му искат да имат абсолютно всичко, което той предлага. А бонусът за тях е, че най-скъпият Duster се предлага във версия N1.

Технически характеристики:

Dacia Duster dCi 110 4x4

Размери

Дължина, мм: 4341

Широчина, мм: 1804

Височина, мм: 1693

Междуосие, мм: 2674

Собствено тегло, кг: 1320

Двигател

Тип: редови, 4-цилиндров, турбо

Работен обем, куб. см: 1461

Макс. мощност, к.с. при об/мин: 110 при 4000

Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 260 при 1750

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 169

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 12,4

Среден разход, л/100 км: 4,7

Вредни емисии СО2, г/км: 123

Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 33 190

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.

Коментари 7
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

7 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Принц Филип

Великобритания ще се сбогува със своя принц Филип

Свят Преди 15 минути

Ето какво да очакваме

Най-полезните мазнини за готвене

Най-полезните мазнини за готвене

Любопитно Преди 1 час

За да бъде изборът здравословен, е важно какво се случва с мазнината след термична обработка

<p>Спортист осъди РЗИ-Пазарджик заради неправомерна карантина</p>

Спортист осъди РЗИ-Пазарджик заради неправомерна карантина

Теми в развитие Преди 2 часа

Какво разказва джудистът Борислав Владов

Дяволското гърло

Сериал на NOVA със световна премиера на три континента

България Преди 3 часа

„Дяволското гърло” е първата българска кинопродукия, която ще се разпространява едновременно в целия англоезичен свят

Apple Mac Pro и мониторът Pro Display XDR

Как да открием скритите файлове в macOS

Технологии Преди 4 часа

Това може да е полезно при решаването на проблеми с платформата

<p>Поройни дъждове: има ли опасност за язовирите</p>

Поройни дъждове: има ли опасност за язовирите

България Преди 4 часа

При половината язовири се налага контролирано изпускане

<p>Дъждовен уикенд, кога ще спре да вали</p>

Дъждовен уикенд, кога ще спре да вали

България Преди 5 часа

Вижте прогнозата за времето за следващите дни

Брад Пит

Кой е бил секссимволът в годината ви на раждане

Любопитно Преди 5 часа

Вижте отговора в галерията ни

Volkswagen Golf GTI I

Мечтата на половин Перник: осем поколения Golf GTI

Технологии Преди 5 часа

Всичко започва през 1974 г., когато неколцина служители на Volkswagen поставят началото на таен проект за разработка на спортна версия на Golf.

<p>Ивермектинът блокира нахлуването на COVID в клетката</p>

Ивермектинът блокира нахлуването на COVID в клетката

Теми в развитие Преди 5 часа

Най-голям ефект има, когато се прилага в първите дни от появата на симптомите. Две страни от ЕС – Чехия и Словакия, вече въведоха препарата за лечение на коронавирус

Хелън Макрори

Почина британската актриса Хелън Макрори

Свят Преди 16 часа

Последно я гледахме в хитовия сериал "Остри козирки" ("Peaky Blinders")

<p>Русия отвърна на САЩ за санкциите&nbsp;</p>

Русия забрани на 8 американски представители да влизат в страната, обяви кои са

Свят Преди 16 часа

Москва заяви също, че ще поиска от 10 дипломати на САЩ да напуснат страната

70-годишната жена остана без дом, нуждае се от помощ

70-годишната жена остана без дом, нуждае се от помощ

България Преди 17 часа

Пожар унищожи апартамента й

Кабул, Афганистан

Завръщането на талибаните на власт в Афганистан е напълно вероятно

Свят Преди 17 часа

Експертите определяха Афганистан като една от най-важните и трудни външнополитически теми за новия американски президент. Очакванията се потвърдиха, пише в анализ за Vesti.bg Руслан Трад