В последните дни особено интересна тема е желанието на Северозапада да се отдели от България и да се присъедини към Румъния. Това, естествено, е поредната „журналистическа” новина, но тя ме натъжава. Много при това, тъй като аз съм от Видин и добре знам какво е състоянието на града и целия регион. Става ми още по-тягостно при мисълта, че Ford EcoSport, който карам на международния тест драйв в Португалия, е произведен на по-малко от 100 км от родния ми град.

И докато един министър си упражнява дар словото да обяснява, че сме били могли да произвеждаме електромобили, аз завиждам на румънците. Наистина, там не се опъват ластици, а се действа. И докато повечето от вас смятат, че там се произвежда само Dacia (по над 300 000 годишно), то ето ви още един автомобил, който се произвежда в Румъния. С отлично качество, защото именно качеството на досегашния модел, произвеждан в Индия, тежеше на EcoSport. Но този недостатък е неутрализиран.

ВИЖТЕ НОВИЯ FORD ECOSPORT НА ФОНА НА АТЛАНТИКА В ПОРТУГАЛИЯ

Преди около 5 години посетих завода на Ford в Крайова. Още тогава компанията бе вложила към 900 млн. евро в него, а за старта на производството на EcoSport е добавена инвестиция в размер на 200 млн. евро.

Посочвам инвестициите, защото доста се подразних, когато прочетох информация в „24 часа”, че министърът на икономиката Емил Караниколов заявява, че се преговаряло с три водещи автомобилни концерна за построяването на завод за електрически коли у нас. Би ми се искало това да се случи, но не го вярвам. Причината е, че освен сухата пара за инвестиция, в нашата страна трябва да има доставчици. А у нас се правят само електроника, еърбегове и кожени седалки. За разлика от това, заводът в Крайова работи с над 42 доставчика, повечето от които румънски. И освен изцяло обновения EcoSport, там се правят по около 200-ина хиляди двигателя.

Stop&Go;: пътен просвет: 190/160 (бензин/дизел); ъгъл на заход и отход: 21 и 33,3 градуса; обем на багажника: 356 л (макс.); диаметър на завой: 10,6 м.
Stop&Go;: пътен просвет: 190/160 (бензин/дизел); ъгъл на заход и отход: 21 и 33,3 градуса; обем на багажника: 356 л (макс.); диаметър на завой: 10,6 м.

Част от тях задвижват и изцяло обновения EcoSport. В Крайова се набляга на многократно награждавания 1,0 EcoBoost с две мощностни версии, като аз се радвам на тази със 140 к.с. и 6-степенна механична кутия. Базовата версия е с мощност 125 к.с. и може да се поръча и с 6-степенна автоматична трансмисия, но само с предно предаване.

Радвам се, защото по традиция организаторите на теста на Ford се бяха постарали да ни прекарат по много живописен маршрут покрай Атлантика, изобилстващ от завои. Ок, EcoSport не е много спорт, но пък за сметка на това бензиновият 3-цилиндров мотор показа завидна икономичност и гъвкавост, която ми позволява да атакувам завоите доста агресивно. Височината на модела се усеща в завоите, но въпреки това возията му е много стегната и удовлетворяваща. За това спомага и ниското тегло на модела от само 1250 кг.

Също толкова удовлетворяващ е автомобилът, погледнат отвън. EcoSport е фейслифт на модела, появил се през 2014 г., но промените са огромни, на места дори драстични. Това се обяснява с факта, че той претърпя критики при появата си в Европа, свързани предимно с интериора и материалите, но обновеният модел няма нищо общо по тази параметри с досегашния. А дизайнерите са използвали случая, за да го направят още по-атрактивен за окото.

И това наистина е така. От пръв поглед е видна съществената разлика, като отпред модела е тотално променен и вече е в стила на средноразмерния Kuga и големия Edge. Дизайнът е доминиран от нова, голяма, трапецовидна предна решетка и характерни ъгловати фарове, които вече могат да бъдат ксенонови и включват стилни LED дневни светлини. Ъгловати гнезда на фаровете за мъгла допълват предния профил на автомобила.

Dacia Duster прави качествен нов скок (тест драйв)

Range Rover Velar се класира директно за финала на най-престижния турнир (тест драйв)

Мощ, престиж, практичност… И удоволствие. Jaguar F-Pace 25d (тест драйв)

Коктейл парти с Kia (джин) Stonic (тест драйв)

И ако отпред усещаме, че спортистът на Ford е „помпал” анаболи, отзад нещата са по-сдържани и елегантни. Задната броня и светлините са видоизменени, като е запазено характерното странично отваряне на вратата на багажника. От нея обаче е премахната резервната гума. Моделът се предлага с 12 дръзки екстериорни цвята, като има възможност и за избор на контрастиращ покрив, какъвто в този сегмент винаги съм препоръчвал.

Тук трябва да отбележа наличието на варианта ST-Line, чийто дизайн е и най-атрактивен при EcoSport. Това се дължи на стандартните брони и странични протектори, рейки на покрива и рамки на предните фарове с покритие в черен цвят, 17-инчови алуминиеви джанти.

Но най-кардиналната промяна е в интериора. Оборудването на ST-Line се отличава с няколко характерни добавки (скосен волан, седалки с частична кожена тапицерия и вложки от екологичен велур, направен от рециклиран полиестер, облицовани с кожа лост на ръчната спирачка и топка на скоростния лост, спортни педали от неръждаема стомана), но за мен важно е общото усещане. А то е на много по-качествен като изработка и материали интериор от преди.

EcoSport вече предлага много по-улеснено управление на контролните уреди, меки на допир материали, нова централна конзола, която е по-ергономична от преди. Над нея е разположен 8-инчов сензорен дисплей (в горните нива на обзавеждане), като общата конфигурация на таблото следва оформлението на интериора във Fiesta. Седалките са с нов дизайн с цел подобряване на комфорта, но в завоите им липсва достатъчна странична опора.

Мястото за краката на задните седалки не е от най-добрите в класа. Обемът на багажника (334 л) също не е огромен, но пък чрез регулируемия във височина под на багажника, който може да бъде повдигнат за скрито съхранение или снижен, може да го конфигурирате според различните си нужди.

От компанията изтъкват качествата и на усъвършенстваната си инфоразвлекателна система SYNC 3, която е съвместима с Apple CarPlay и Android Auto. Нова е и аудиосистема B&O PLAY, предлагана с 10 високоговорителя.

Сред новостите задължително трябва да изтъква изцяло новия 4-цилиндров EcoBlue дизел с обем 1,5 литра. Той работи с нискоинерционен турбокомпресор за по-бързи и по-контролируеми реакции, изработен от материали, използвани в ракетните двигатели, предназначени за приложения при високи температури. Агрегатът генерира мощност от 125 к.с. и 300 Нм въртящ момент, а по заводски параметри харчи средно 4,5 л/100 км. Моторът върви в комплект със задвижване на 4-те колела, но не може да се поръча с автоматик. Трансмисията е 6-степенна механична. Интелигентното задвижване 4х4 следи сцеплението на колелата с пътната настилка и може да регулира подаването на въртящ момент към предните и задните колела в съотношение до 50/50 за по-малко от 20 милисекунди. Системата се справя много добре на хлъзгави настилки и щеше да е добре, ако беше на разположение и в пясъка. А по атлантическото крайбрежие пясък много. За проблемите в пясъка „помогна” и вертикалната пластмаса под предната броня, сложена там да снижава шума, но неподходяща, ако решиш да правиш снимки на океанския бряг.

Що касае цената, EcoSport заема задоволителни позиции, но все пак е с 1000 лв. по-скъп от законодателя Captur. С бензинов двигател със 120 к.с. и автоматик френският модел струва 39 890 лв. с ДДС, докато аналогичната версия на EcoSport излиза 40 900 лв. Повече, но пък Ford винаги може да контрира, че предлага версия с 4х4 задвижване.

Технически характеристики:

Ford EcoSport 1,0 EcoBoost 140

Размери

Дължина, мм: 4096

Широчина, мм: 1816

Височина, мм: 1653

Междуосие, мм: 2519

Собствено тегло, кг: 1250

Двигател

Тип: редови, 3-цилиндров, турбо

Работен обем, куб. см: 998

Макс. мощност, к.с. при об/мин: 140 при 6000

Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 1800 при 1500-5000

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 188

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 11,8

Среден разход, л/100 км: 5,2

Вредни емисии СО2, г/км: 119

Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 39 000 (Titanium)

Тя: - Като Пепеляшка съм - чистя, готвя, пера... Той: - Нали ти обещах, че ще живееш като в приказките!
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Германската полиция получи правомощия да прихваща и сваля дронове

Германската полиция получи правомощия да прихваща и сваля дронове

Свят Преди 16 минути

Германия се учи на съвременни методи за защита от дронове от своите съюзници Израел и Украйна

Снимката е илюстративна

Има пет начина да накажем Русия, твърди бивш разузнавач

Свят Преди 24 минути

От дронови атаки до „сенчестия флот“ – Европа трябва да наложи реални разходи на Кремъл, използвайки законни, бързи и видими действия, преди ситуацията да излезе от контрол

Полицаят от Стамболийски, уволнен след убийството в Цалапица, осъди МВР за 7000 лв. обезщетение

Полицаят от Стамболийски, уволнен след убийството в Цалапица, осъди МВР за 7000 лв. обезщетение

България Преди 1 час

След уволнението му заради общественото недоволство и протести, съдът присъди на Дамян Капов 7000 лв. за преживените душевни травми и уронено достойнство

Европейска комисия

България на съд: ЕК стартира 4 наказателни процедури срещу страната ни, иска глоби

България Преди 1 час

Страната ни е изправена пред сериозни обвинения за непълно или неправилно въвеждане на ключови европейски директиви, засягащи правата на труда, обществената сигурност и защитата на най-уязвимите

Посолството на Израел в София отрече Грета Тунберг да е била изтезавана

Посолството на Израел в София отрече Грета Тунберг да е била изтезавана

България Преди 1 час

От дипломатическото представителство уверяват, че всички участници в т.нар. флотилия са били третирани с уважение и в пълно съответствие с международното право

Ще дишаме ли по-чист въздух в България? Националната система за мониторинг се модернизира

Ще дишаме ли по-чист въздух в България? Националната система за мониторинг се модернизира

България Преди 1 час

С нови автоматични станции и мобилно приложение информацията за качеството на въздуха ще се предоставя в реално време на гражданите, властите и научната общност

Катастрофа на АМ "Тракия", движението в посока Бургас е затруднено

Катастрофа на АМ "Тракия", движението в посока Бургас е затруднено

България Преди 1 час

Трафикът е пренасочен и се извършва само в изпреварващата лента

<p>Колко ще струва новата дневна винетка?</p>

Новата дневна винетка влиза сила от 1 януари 2026 г. - ето колко ще струва

България Преди 1 час

Мярката е част от поредица промени в системата за таксуване на пътни такси, целящи да предложат по-гъвкави възможности за шофьорите

Румен Христов предлага президентът да няма право да участва в политиката до две години след мандата си

Румен Христов предлага президентът да няма право да участва в политиката до две години след мандата си

България Преди 1 час

Темата беше коментирана от депутатите в кулоарите на парламента

<p>Русия ускорява подготовката за война с НАТО: &bdquo;Фаза 0&ldquo; в действие</p>

Русия ускорява подготовката за война с НАТО: „Фаза 0“ в действие, твърди ISW

Свят Преди 1 час

Оценката на базирания във Вашингтон мозъчен тръст следва твърденията на руското военно разузнаване (SVR), че Лондон планира нападение над украински или чуждестранен цивилен кораб

"Жабата на ужасите", която чупи костите си за брутална самозащита

"Жабата на ужасите", която чупи костите си за брутална самозащита

Любопитно Преди 1 час

Зловещите животни могат да нанесат ‚дълбоки кървящи рани на човека, който ги държи‘

Еманюел Макрон

Национален дълг дави Франция: Изтича ли времето на Макрон?

Свят Преди 1 час

Макрон многократно е заявявал, че няма да напусне поста си преждевременно, а Франция сега очаква да види дали може да бъде формирано ново правителство или дали президентът ще трябва да разпусне парламента

Трима учени спечелиха Нобеловата награда за химия

Трима учени спечелиха Нобеловата награда за химия

Свят Преди 1 час

Наградата им се присъжда от Кралската шведска академия на науките за "разработването на метало-органични рамки"

<p>Инцидент с учебен самолет край Атина</p>

Учебен самолет катастрофирa край Атина, има ранени

Свят Преди 1 час

Инцидентът е станал по време на излитане на летище "Татои"

Боклукът на София и статията за Борисов в "Уолстрийт джърнъл" скараха депутатите в НС

Боклукът на София и статията за Борисов в "Уолстрийт джърнъл" скараха депутатите в НС

България Преди 2 часа

Лидерът на ГЕРБ обясни, че ще прави всичко възможно от щатските санкции да излезе Владислав Горанов

.

Кола блъсна 27-годишна жена на пешеходна пътека във Видин

България Преди 2 часа

Тестът с дрегер на водача не е отчел наличие на алкохол