Dacia го описва като „изцяло нов”, но по-скоро тук важи поизтърканата фраза „еволюция, а не революция”. От последната няма и нужда, защото не променяш формула, която ти е донесла над 2 млн. продажби. Но все пак този Duster е базиран на същата платформа, която използва и моделът, който замества. В действителност това е платформа, която е на около 18 години, но която ме изуми. В буквалния смисъл, защото имах усещането, че цялото окачване е променено, а извън пътя този Duster е за чудо и приказ. Не съм по офроуд шофирането, а и SUV автомобилите, които стават за такова неща, са прекалено малко. Но Duster ме караше да се усмихвам в продължение на два дни, през които очаквах с нетърпение поредния офроуд участък от маршрута, където ме обземаха тъмни страсти.

РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА ОТ СНИМКИ НА НОВИЯ DUSTER ПОД ЯРКОТО СЛЪНЦЕ В АТИНА

От 2004 г., когато за пръв път бе представена Dacia Logan, изминаха вече 14 години, през което време се промени (макар не изоснови) едно нещо: Dacia вече не подлежи на характерните за нас, българите, предубеждения. Моделите на компанията не спират да се усъвършенстват и обновяват, а поредното доказателство виждам в лицето на Duster. В този модел се открива и българска следа, тъй като дизайнът му е дело на Емануил Клисаров. Запознанството ми с Duster III става по време на европейския тест драйв на модела в Атина.

Няма да крия, че винаги съм харесвал Duster, дори мога да кажа същото за Dacia, тъй като имах кратка „любовна” авантюра с първия Logan, който карах известно време като служебен автомобил преди години.

Не ме разбирайте погрешно, Duster има своите недостатъци, но при новото поколение те са неутрализирани в голяма степен, интериорът е станал много по-добър, външният дизайн също, а цената си остава на същите достъпни нива.

Range Rover Velar се класира директно за финала на най-престижния турнир (тест драйв)

Коктейл парти с Kia (джин) Stonic (тест драйв)

Mercedes GLC Coupe неутрализира биполярните мнения (тест драйв)

Твоят личен космос на борда на Peugeot 5008 (тест драйв)

В Duster няма помпозност, лукс, около него не блести славна история, не е дело на немски производител. Duster привлича с други качества: масивен вид, изпитани в десетки милиони километри двигатели, доказано 4х4 задвижване от Nissan, надеждност, възможност за ползване на данъчен кредит (за някои модификации), забавление извън пътя и всичко това на познатата достъпна цена, като новият модел на практика е поскъпнал с максимум 400 евро само в някои от версиите.

Отвън погледът привлича радиаторната решетка, която стига до фаровете, разположени в самите ъгли на автомобила, като така се придава визуална широчина. Duster се отличава с нов светлинен подпис, включително LED дневни светлини, разделени в три части. Впечатление отзад правят по-широките калници, но най-характерната черта тук са стоповете (четири червени квадрата), които обаче подозрително приличат на Jeep Renegade. По-широките предна и задна защитни скари подсилват визуалното впечатление, но със сигурност би могло да се мине и без фалшивите пластмасови вентилационни отвори зад предните колела. Новите алуминиеви релси на покрива удължават линията на челното стъкло, а новите 17-инчови джанти придават на автомобила по-атрактивно излъчване.

Далеч по-впечатляващ за мен е интериорът, като фокусът тук пада върху напълно променената шофьорска позиция. Арматурното табло е изцяло ново, като на централната конзола вече имаме приятните на допир и визия бутони, наподобяващи клавиши на пиано. Трите въртящи се регулатора за автоматичната климатична система съвпадат с трите аератора, разположено в горната част на арматурното табло. Челното стъкло е изнесено 100 мм по-напред и е по-вертикално разположено, което кара кабината да изглежда по-просторна.

Сред най-силните черти трябва да изтъкна новите седалки, на които, може и да ви се стори странно и неправдоподобно, се дължи в голяма степен новото усещане от возията на автомобила. Сега те са по-меки, по-комфортни и с по-добра опора от преди, шофьорската седалка е с подлакътник, а седалището е с 20 мм по-дълго.

Всичко това обаче бледнее на фона на тишината, която сега обгръща кабината на Duster. Това е постигнато чрез увеличение на шумопоглъщащите материали в кабината и двигателния отсек с 20 до 50%. Предните прозорци са с 0,35 мм по-дебели, а около вратите има толкова много уплътнение, че трябва да засилите вратата по-силно, за да се затвори плътно. Резултатът е, че бензиновият двигател почти не се чува в купето, нещо, което наистина ме впечатли.

Новости под предния капак липсват. Дизелите са два (с 90 и 110 к.с.), бензиновите двигатели също са два (115 и 125 к.с.). Едната версия е атмосферна, а другата е с принудително пълнене и обем 1,2 литра. Именно нея карах през втория ден от тест драйва, но моето мнение е, че на Duster далеч по-добре му пасва най-изпитаният двигател в гамата на Групата: 1,5 dCi 115. Точно с него се предлага и 6-степенната автоматична трансмисия с двоен съединител EDC, но „проблемът” е, че тази версия е само с предно предаване. Задвижване на четирите колела може да имате с двигатели SCe 115, TCe 125 и dCi 110, но последният само с 6-степенна механична трансмисия. Duster се предлага и със заводска LPG версия, но миризмата на газ никога не ми е допадала.

Stop&Go;:, Просвет: 210 мм; обем на багажника; ъгъл на заход и отход от съответно 30° и 33° за версията (4WD); обем на багажника: 478 литра (версията 2WD) и 467 литра (4WD); обем на резервоара: 50 л; цени: от 21 990 до 37 190.
Stop&Go;: Просвет: 210 мм; обем на багажника; ъгъл на заход и отход от съответно 30° и 33° за версията (4WD); обем на багажника: 478 литра (версията 2WD) и 467 литра (4WD); обем на резервоара: 50 л; цени: от 21 990 до 37 190.

Аз си държа на 260-те нютон метра на дизела, който, макар и с автоматик, показа среден разход от 5,7 л/100 км при стръмен и лакатушещ планински маршрут и няколко офроуд секции, където с колегата ми раздавахме много газ.

Част от теста бе на специално подготвено офроуд трасе в мраморната кариера „Дионисий” край Атина. Тук вече си пролича дългогодишната офроуд експертиза на Nissan. Версията: 1,2-литров TCe със 125 к.с., „ръчка” и 4,4. Късата 1-ва предавка е предназначена именно за шофиране извън пътя, а режимът LOCK разпределя въртящия момент по равно между двете оси. Важното тук за проходимостта са просветът от 210 мм, както и ъгълът на заход и отход от съответно 30° и 33°. Разбира се ще има хора, които ще кажат, че най-добрите офроудъри трябва да са с раздатъчна кутия, понижаващи предавки и т.н. И това е така, безспорно, но контрата е, че Duster няма претенциите да е най-добрият офроудър, но има претенциите да е много добър извън пътя. И те са с покритие.

Цените са разтегливо понятие, но Dacia Duster чупи представите и тук. Най-богато оборудваният Duster (Prestige) може да е ваш срещу 30 992 лв. без ДДС (заводска N1 хомологация), срещу което получавате дизелов 4х4 модел със 110 к.с. и 6-степенна механична кутия. Автоматикът, както вече отбелязах, не може да се поръча с 4х4. Най-евтиният дизелов автоматик пък струва 28 492 лв. без ДДС (N1), но ниво на оборудване Comfort и версия 4х2. Тези цени са обичайни с SUV-B сегмента, но срещу тях получавате Duster, който е в SUV-C сегмента. Тази характеристика отново прави Duster единствен по рода си, поради което вероятно е и третият най-продаван SUV-C модел на частни клиенти до септември 2017 г.

Технически характеристики:

Dacia Duster dCi 110 4x2 Auto

Размери

Дължина, мм: 4341

Широчина, мм: 1804

Височина, мм: 1693

Междуосие, мм: 2674

Собствено тегло, кг: 1304/1366

Двигател

Тип: редови, 4-цилиндров, турбо

Работен обем, куб. см: 1463

Макс. мощност, к.с. при об/мин: 110 при 4000

Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 260 при 1750

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 171

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 11,9

Среден разход, л/100 км: 4,5

Вредни емисии СО2, г/км: 116

Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 34 190

Базова цена, лв. с ДДС: 21 190 (за 1,6 SCe 115 4x2)

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

Още новини може да откриете на нашата Facebook страница ТУК

– Скъпи, защо не ми говориш вече трети ден? – Не искам да те прекъсвам...
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Нидерландската принцеса влезе в армията

Нидерландската принцеса влезе в армията

Свят Преди 13 минути

Едновременно с това тя продължава и обучението си в университета в Амстердам

Земетресение разтърси крайбрежието на Филипините

Земетресение разтърси крайбрежието на Филипините

Свят Преди 1 час

Беше издадено предупреждение за цунами

България с черна статистика: Всеки втори е с наднормено тегло

България с черна статистика: Всеки втори е с наднормено тегло

България Преди 3 часа

35 милиона деца под пет години в света са с наднормено тегло

Откриха най-високия мост в света, предлага кафе и бънджи

Откриха най-високия мост в света, предлага кафе и бънджи

Свят Преди 3 часа

Рекордният мост съкращава времето за преминаване през каньона от два часа на две минути

Съдбоносна капитанска битка определя бъдещето на племената в “Игри на волята”

Съдбоносна капитанска битка определя бъдещето на племената в “Игри на волята”

Любопитно Преди 3 часа

Още един изгнаник от Блатото влиза в голямата игра

Мистерия със смъртта на висш дипломат насред Париж

Мистерия със смъртта на висш дипломат насред Париж

Свят Преди 4 часа

Посланикът на Южна Африка вероятно е скочил от 22-рия етаж на хотел

Мишел Пфайфър

Мишел Пфайфър разкри, че вече е баба

Свят Преди 4 часа

„Бях много тиха за това и е... рай е. Просто е невероятно,“ сподели Пфайфър

<p>В битка с жилищната криза: Гърция активира &bdquo;призрачни&ldquo; имоти</p>

В битка с жилищната криза: Гърция активира „призрачни“ имоти

Свят Преди 4 часа

Според Асоциацията на брокерите на недвижими имоти в Атина и Атика, около 5000 жилища в столицата стоят затворени, голяма част от които са част от завещания, управлявани от различни фондации

Русия печели милиарди от втечнен газ за ЕС

Русия печели милиарди от втечнен газ за ЕС

Свят Преди 4 часа

Компаниите от ЕС са сред най-големите клиенти на Yamal LNG

<p>Ако сте почитател на кето диетата - имаме лоши новини</p>

Проучване: Кето диетата носи скрити рискове за здравето

Свят Преди 4 часа

„Въпреки че кетогенната диета може да предотврати и лекува затлъстяването, тя причинява хиперлипидемия, хепатична стеатоза и глюкозна непоносимост"

КЗП и НАП: Край на спекулата с цените при еврото

КЗП и НАП: Край на спекулата с цените при еврото

България Преди 4 часа

Проверяващите ще извършват контролни покупки, за да установят нарушенията

„Аз ще бъда баща на децата ти“: Истинската история на любовта между Катрин Зита-Джоунс и Майкъл Дъглас

„Аз ще бъда баща на децата ти“: Истинската история на любовта между Катрин Зита-Джоунс и Майкъл Дъглас

Любопитно Преди 4 часа

Любов, скандали, болести и триумфи – вижте истинската история на 25-годишния брак между Катрин Зита-Джоунс и Майкъл Дъглас

КЕВР утвърди нова цена на природния газ

КЕВР утвърди нова цена на природния газ

България Преди 4 часа

Утвърдената цена е по-ниска от месечния индекс на международните газови борси

.

Селища, кръв и блокади: Защо Западният бряг е в центъра на конфликта

Свят Преди 5 часа

Западният бряг неминуемо ще играе важна роля за всяко бъдещо решение на израелско-палестинския конфликт

Бивш военен осъди прокуратурата за 50 000 лева

Бивш военен осъди прокуратурата за 50 000 лева

България Преди 5 часа

Петров е сред тримата висши офицери, които бяха съдени и оправдани за взривовете в поделението в Челопечене

Смъртта на Джеймс Дийн: Истината за катастрофата, която отне живота на идола преди 70 години

Смъртта на Джеймс Дийн: Истината за катастрофата, която отне живота на идола преди 70 години

Любопитно Преди 5 часа

Джеймс Дийн умира на 30 септември 1955 г. на 24-годишна възраст