В продължение на повече от 11 години един амбициозен проект на НАСА и Германския аерокосмически център помага на астрономите по цял свят да провеждат различни изследвания. Става въпрос за Стратосферната обсерватория за инфрачервена астрономия, известна със съкращението SOFIA. Тя разполага с внушителен телескоп с диаметър 2,5 м., който тежи цели 19 тона и инфрачервен спектрометър, монтирани в специално модифициран самолет „Боинг“ 747SP.

Тъй като може да достига височина от 14 км., с нейна помощ учените извършват проучвания, които няма как да бъдат осъществени с наземни телескопи.

Ето и част от откритията, направени с помощта на SOFIA:

Първите молекули в историята на Вселената

Учените смятат, че около 100 000 години след Големия взрив, атоми хелий и водород се свързали и образували молекула, наречена хелиев хидрид. Откриването ѝ обаче се оказало сложна задача. Хелиевият хидрид бил възпроизведен в лабораторни условия още преди близо век, но се оказало, че е почти неуловим в космоса – въпреки прогнозите, че трябва да присъства както в газовите облаци, в които се раждат звезди, така и в изхвърляната от умиращи звезди материя.

С помощта на SOFIA, хелиевият хидрид най-после бил засечен, а откритието на практика потвърдило някои ключови елементи от предположенията на учените за развитието на ранната Вселена.

Космически сблъсък

Едно от най-интересните открития, направени от SOFIA, е свързано със звездната система BD+20307. Тя се намира на повече от 300 светлинни години от Земята и е на възраст от около 1 млрд. години. Около нея обикалят голямо количество прах и отломки, които са изненадващо горещи за толкова стара система. Причината е, че това са останките от титаничен сблъсък между две планети.

Астрономите отбелязват, че нашият естествен спътник Луната вероятно се е образувал в резултат на подобно събитие в Слънчевата система.

Двойник на Слънчевата система

През 2017 г. SOFIA приключи детайлно изследване на планетарната система около звездата Епсилон Еридани, намираща се на около 10 светлинни години от Земята. В много отношения тя прилича на нашата Слънчева система. Проучването показа, че звездата на практика е по-млада и не толкова ярка версия на Слънцето.

Освен това, с помощта на обсерваторията беше установено, че около Епсилон Еридани има два отделни пояса, съставени от газ и прах, които се намират на относително същото разстояние от звездата, на което са астероидния пояс между Марс и Юпитер и орбитата на Уран от Слънцето.

Тихата черна дупка в сърцето на Млечния път

В центъра на повечето галактики има по една супермасивна черна дупка и Млечният път не прави изключение. Докато поглъщат материя, те излъчват големи количества радиация, но тази, намираща се в нашата галактика, е относително „тиха“. На какво се дължи това?

Отговор на този въпрос дава изследване, проведено с помощта на SOFIA, което разкри неизвестни до този момент подробности от историята на Млечния път. Получените резултати сочат, че причината най-вероятно е магнитното поле на черната дупка. То насочва големи количества газ не към вътрешността ѝ (какъвто е случаят с редица други свръхмасивни черни дупки, намиращи се в центъра на галактики), а около нея.

В резултат въпросният газ обикаля около черната дупка, но без да бъде погълнат от нея, което обяснява защо масивният обект е така „тих“ и не излъчва огромни количества радиация.

Градивните частици на живота

Мъглявината NGC 7023, известна и с името Ирис, стои в основата на едно от най-важните открития, направени от SOFIA. С помощта на стратосферната обсерватория, международен екип от учени наблюдава как определен вид органични молекули, които са сред основните градивни частици на живота, се развиват в космоса.

Става въпрос за полицикличните ароматни въглеводороди (ПАВ), които се отделят при изгарянето на органична материя или някои естествени процеси – като вулканичните изригвания, например. Изследователите установили, че когато ПАВ от мъглявината Ирис биват изложени на ултравиолетово лъчение, те се превръщат в по-големи и сложни молекули. Това кара учените да смятат, че подобни трансформации са били важен етап от появата на живота на нашата планета.

Космически магистрали

Какво причинява изхвърлянето на големи количества газ и прах от галактиката М82, известна и с името Цигара? Изследване, проведено с помощта на стратосферната обсерватория, дава отговор на този въпрос. Намираща се в съзвездието Голяма мечка, на около 12 млн. светлинни години от Земята, галактиката преминава през период на интензивно образуване на звезди. В резултат се формира мощен вятър, който изхвърля материя, богата на въглерод и кислород, извън нейните предели.

Данните, получени с помощта на SOFIA, показват, че в този процес важна роля играят магнитните полета. Въпросният вятър ги разтегля значително и те започват да изпълняват функцията на своеобразни „магистрали“, по които се движи материята. Това обяснява защо газ и прах от М82 са били засечени на цели 20 000 светлинни години от галактиката.

Умиращи звезди, раждащи се планети

През 2015 г. международен екип учени доказа с помощта на SOFIA, че съществува връзка между свръхновите (огромни експлозии, бележещи края на жизнения цикъл на една звезда) и формирането на планетите. Експертите изследвали облак от космически прах, наречен Стрелец А Изток, който се намира близо до центъра на Млечния път.

„Нашите наблюдения на този облак, образуван в резултат на свръхнова преди около 10 000 години, показаха, че в него има достатъчно количество прах за създаването на 7000 планети като нашата“, отбелязва Райън Лау от университета „Корнел“ в Итака, Ню Йорк, който е сред авторите на изследването.

Вижте още:

Какво не знаем за звездата, около която обикаля нашата планета?

Проект за 10 млрд. долара – какво да очакваме от наследника на „Хъбъл“

Какво представляват квазарите – едни от най-древните и далечни обекти, познати на астрономите?

Малките сиви извънземни – историята на един културен феномен

Шест загадки около Нептун, които „измъчват“ астрономите

Задържаха двама пътни полицаи заради подкуп от 20 лева

Служители на СДВР са действали по подаден анонимен сигнал

Петков: Яз. Огоста е опасен, трябва да вземем мерки

Наследяваме ужасен пъзел от не добре управлявани обекти, които представляват реален риск за населените места, каза премиерът

Режим на тока за уличното осветление в две общини

До това решение се е стигнало заради многократно повишените цени на тока и увеличените разходи

Нинова: Готови сме с проектозакон за колекторските фирми

Тя се срещна с представители на организации в защита на потребителите

Жена счупи дрегера на полицай, за да не тестват мъжа ѝ

Водачът и пътничката били без обезопасителни колани, за което са им съставени актове

Комисията по корупция в НС поиска изслушване на Цацаров и шефа на ДАНС

Народните представители очакват той да ги информира по вече отправените от парламентарната комисия въпроси към ръководената от него институция

<p>Цветан Петков и Евгени Генчев влизат в ръководството на &quot;Автомагистрали&quot;</p>

Цветан Петков и Евгени Генчев стават членове на Съвета на директорите на "Автомагистрали"

Предстои промените да бъдат вписани в Търговския регистър

Кирил Петков успокои за цените на тока и газа

Сложили сме таван до 250 лв., в зависимост от пазарните цени, уточни премиерът

.

Над 1,2 милиона души са починали от устойчиви на лекарства инфекции през 2019 г.

Броят на жертвите на болести, предизвикани от резистентни на антибиотици бактерии, е по-висок от починалите от ХИВ/СПИН или малария