А мерикански учени откриха как действат на наноравнище сребърните йони върху бактериите, включително и върху устойчивите на антибиотици. Резултатите от изследването са публикувани в списание „Applied and Environmental Microbiology“.

Антимикробното действие на среброто е познато от векове, въпреки че досега оставаше до голяма степен загадка как точно среброто унищожава бактериите.

Обикновено изследванията на антибактериалния ефект на среброто се ограничаваха до сравняване свойствата на организмите, обработени със съдържащи сребро препарати, с контролните данни. Този подход позволява да се направи само количествена оценка, без да може да се разбере същността на физическото въздействие на метала върху микроорганизмите.

Учени от университета в Арканзас изследвали процеса на действие на сребърните йони върху протеините на живите бактерии на молекулярно ниво.

За целта използвали усъвършенствана техника за визуализация - фотоактивирана микроскопия за локализация с проследяване на единични частици.

По този начин те успели да наблюдават във времето динамиката на някои протеини в ешерихия коли, които са моделен организъм за микробиологични изследвания.

Учените очаквали, че сребърните йони ще забавят активността на бактериите, но установили, че ефектът е точно обратен – дифузната динамика на протеините била ускорена. При по-внимателно наблюдение те забелязали, че сребърните йони предизвикват разделяне на двойките нишки на ДНК в бактериите и отслабват връзките между протеините и ДНК. При третиране със сребро протеините се отделят от ДНК, започват да се движат самостоятелно и по-бързо.

Откритието ще помогне на учените да разработят по-ефективни антибиотици на основата на сребърни наночастици за борба с бактерии, устойчиви на обикновени антибиотици, които през последните години се превърнаха в реална заплаха за общественото здраве в глобален мащаб.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуално съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

С какво време посрещаме юни