15

Г ермания с право е смятана за една от страните с най-високо качество на пътната инфраструктура. В класацията на Световния икономически форум Федералната република изпреварва страни като Швеция, Испания, Великобритания и Канада.

Планирането на пътищата

Строителството на пътищата, както и на всеки друг инженерен обект, започва с планирането. В Германия това е най-важният аспект и по правило - бавна фаза. За пътното планиране на магистрала, например, съществуват специални указания как да бъде трасиран обектът: трябва да се отчетат допустимите наклон и радиуси, ширината на платното, броят и ширината на лентите, банкетът. И обичайно това е продължителен процес, пише "Дойче веле".

"Днес за строителството на магистралите в Германия се използват и асфалт, и бетон. Дискусията по въпроса кой материал е по-добър, продължава и до ден-днешен. Има и ограничения за определени трасета - например по отношение на шума. В този случай се използва т.нар. шумопоглъщащ асфалт - силно порест асфалт, който позволява да се намали шумът от преминаващите автомобили", посочва професор Маркус Фридрих от Щутгартския университет.

В Германия откриха първия „електрически” аутобан

Председателят на Института по пътно дело професор Михаил Вистуба на свой ред казва, че в 75 процента от случаите се използва асфалт. Тази настилка се състои от три слоя с различна смес: базов и свързващ слой от асфалтобетон плюс покритие.

Самовъзстановяващ се асфалт

Пътностроителните фирми в Германия използват няколко метода за полагане на пътната настилка. Изборът им зависи от обекта. "При строежа на аутобани нашата фирма най-често използва технологията за нанасяне на гореща асфалтова смес върху платното и уплътняването ѝ с валяк. На участъците с по-голяма натовареност обичайно се използва технологията на летия асфалт. Сместа се разпределя и се "стяга", за да се получи плоска повърхност. Посипването със ситен чакъл позволява да се създаде такава структура на най-горния слой, че той дълго време да остане грапав", разказва Кристоф Дрьоге от отдел "Пътна инфраструктура" в Северен Рейн-Вестфалия.

Важен елемент от работата по изграждането на пътната инфраструктура в Германия е внедряването на иновативни технологии. В тази сфера се прилага федералната изследователска програма "Пътища в 21 век", сред чийто приоритети са енергоспестяващите, екологичните и трайни пътища. Специално за изпробването на най-новите технологии преди две години в провинция Северен Рейн-Вестфалия е построен специален експериментален участък с дължина от около два километра.

Там, например, са направени тестове на т.нар. "самовъзстановяващ се" асфалт. Тази технология позволява да се увеличи трайността на повърхностния слой на пътната настилка за сметка на индукционната енергия. Към асфалтовата смес се добавят магнитни елементи, които при рязко нагряване със специална машина дават възможност за стягане на цепнатините.

"Основната технология вече е разработена достатъчно добре. Следващите изследвания ще бъдат свързани с индукционната енергия, а по-точно - с машината за генериране на тази енергия", казва говорителят на Федералния институт по пътно строителство Кристофер Герхард. По неговите думи, "самовъзстановяващият се" асфалт е най-целесъобразно да се използва на неголеми участъци - там, където затварянето на магистралата за ремонт може да доведе до огромни задръствания. 

Технологии против задръстванията и "умен" мост

В един участък между Нюрнберг и Мюнхен от 2017-а година насам се тества технологията, наречена "умен" мост. Нейната цел е да се получат данни за състоянието на този вид обект в допълнение към извършваните планови изследвания. На двулентова конструкция на детелината са поставени сензорни устройства, които дават информация за основните ѝ параметри. Функционалната способност на цялата "умна" система и на отделните компоненти ще бъдат анализирани в продължение на пет години.

Но най-важният въпрос, над който работят и пътните инженери и изследователите, си остава възможността за намаляване на неудобствата за шофьорите заради строителни работи и ремонти. Времето за извършването им може да се съкрати, например, чрез т.нар. "компактен асфалт" (едновременно полагане на два слоя) и поставянето на покритие със специална машина, която пръска основата и същевременно полага горния слой.

"Доброто качество е нужно, за да може да се удължи максимално срокът на експлоатация. Именно така могат да се увеличат интервалите между ремонтните работи. Колкото повече са ремонтите по автомагистралната мрежа, толкова по-голям е рискът от големи задръствания. Затова този фактор е много важен в опитите за предотвратяване на задръствания", обяснява Кристоф Дрьоге.

Както казват специалистите, качеството на германските пътища се гарантира чрез щателния подбор и смесване на строителните материали, чрез системния многостепенен контрол на качеството и стриктното придържане към указанията за планиране и строителство на съоръженията. Наред с това има и ясно разделение на отговорностите: кой отговаря за строителството и кой - за поддръжката на трасето.

Войната на електричките в Германия започна

Още един европейски град забранява бензина и дизела

Няма бягане, тази патрулка взима 0-100 км/ч за 2,8 сек

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.

Коментари 15
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

15 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Захариева: ГЕРБ не може да се коалира с БСП и ДПС

Захариева: ГЕРБ не може да се коалира с БСП и ДПС

България Преди 49 минути

Според Захариева сегашната политическа ситуация в България не вдъхва оптимизъм

Какво трябва да знаем за декоративните прасенца

Какво трябва да знаем за декоративните прасенца

Любопитно Преди 3 часа

Лесно за отглеждане и с темперамент на класически домашен любимец, декоративното прасенце се нарежда сред най-сладките, чаровни и желани домашни любимци.

Бил Гейтс

Възходът на Бил Гейтс – човекът на върха

Любопитно Преди 3 часа

Още като дете изненадва преподавателите си със своите научни и математически познания

Тир се обърна и разсипа торове край Русе

Тир се обърна и разсипа торове край Русе

България Преди 5 часа

Изясняват се обстоятелствата

Викове, заплахи, тежки обвинения в Комисията по ревизия

Викове, заплахи, тежки обвинения в Комисията по ревизия

България Преди 7 часа

Пет часа се оказаха недостатъчни, за да се разгледат част от темите

Лилия Мустакова

„Легенди от подземията“ в „Темата на NOVA“

България Преди 9 часа

За скритите тунели и забравените мини – тази неделя след централната емисия новини

Георги Рачев

Туристическият бранш има предложение за ресорен министър

България Преди 9 часа

Какво коментира председателят на Алианса на туристическата индустрия в България

7-те най-мръсни предметa у дома

7-те най-мръсни предметa у дома

Любопитно Преди 10 часа

Вижте кои са те

проф. Николай Витанов

Проф. Витанов: Третата вълна си отива, COVID-19 се свива

Теми в развитие Преди 10 часа

"Здравната система у нас се разтоварва и активните случаи намаляват", коментира математикът за пандемията у нас

Светла събота е! Какво не се прави днес

Светла събота е! Какво не се прави днес

Любопитно Преди 10 часа

Започва цикълът от недели, които споменават Христовото възкресение

COVID-19: Индия регистрирa повече от 4000 починали

COVID-19: Индия регистрирa повече от 4000 починали

Теми в развитие Преди 11 часа

Страната прехвърли прага от 20 милиона случая на коронавирус от началото на пандемията

Шофьор на автобус загуби съзнание и се вряза в градина в Пловдив

Шофьор на автобус загуби съзнание и се вряза в градина в Пловдив

България Преди 20 часа

Водачът е закаран в болница в тежко състояние

Бойко Борисов

Ето какво каза Борисов пред лидерите на ЕС в Порто

България Преди 21 часа

Един от суперкомпютрите на Европа се намира в България

Лудогорец покани "златните" си треньори

Лудогорец покани "златните" си треньори

Любопитно Преди 22 часа

Ивайло Петев и Георги Дерменджиев изказаха специални благодарности към собствениците