Н а фона на нарастващия натиск върху руската стратегическа авиация, Ту-160М, модернизираният вариант на свръхзвуковия бомбардировач с променлива геометрия на крилата, се утвърждава като ключов елемент в ядреното и конвенционално възпиране на Москва. След успешни украински удари по бази с Ту-95 и други остарели типове, Кремъл насочва усилия към възстановяване и разширяване на флотилията от “Бели лебеди”, въпреки високите разходи и производствени затруднения. С впечатляваща скорост, обсег и товароносимост, съчетани с модернизирана електроника и въоръжение, Ту-160М се превръща в основна надежда за поддържане на въздушната мощ на Русия в условията на продължаваща война и технологично изоставане спрямо Запада.
- Руският бомбардировач Ту-160М “Бял лебед”
Руският бомбардировач Ту-160М “Бял лебед” – модернизиран свръхзвуков стратегически бомбардировач с променлива геометрия на крилата - в момента е единственият подобен самолет в производство в Русия и се очаква да заеме все по-важна роля, след като украински дронови удари повредиха други типове бомбардировачи, пише National Security Journal (NSJ).
Със скорост от над Мах 2, обсег от 12 300 километра и товароносимост от 40 000 кг (включително ядрени и конвенционални крилати ракети), Ту-160М представлява най-съвременния действащ бомбардировач на Русия.
Макар Русия да планира да произведе 50 нови Ту-160М2 и да модернизира съществуващата малка флотилия (около 13 действащи машини), производството е бавно и скъпо, което означава, че пълното възстановяване на стратегическите ѝ въздушни сили ще отнеме години.
🚨🇷🇺 BREAKING: RUSSIA'S Tu-160M supersonic NUCLEAR BOMBER has been approved for mass production. pic.twitter.com/ghNAWwMiku
— Legitimate Targets (@LegitTargets) April 21, 2025
- След операция “Паяжина” Русия залага все повече на Ту-160М
“Туполев” Ту-160М, известен още като “Бял лебед” (с кодово име на НАТО: Blackjack), в момента е единственият руски стратегически бомбардировач, който остава в серийно производство.
Създаден от Съветския съюз в отговор на американския B-1 Lancer, Ту-160 е свръхзвуков бомбардировач с променлива геометрия на крилата, способен да развива скорост над Мах 2.
След като украинската операция “Паяжина” унищожи редица руски стратегически бомбардировачи, Ту-160 вероятно ще поеме водеща роля в стратегическия авиационен арсенал на Русия, за да компенсира загубите.
- Руският B-1B Lancer
Разработката на Ту-160 започва през 70-те години като отговор на американския B-1B Lancer. Съветският съюз се стреми да създаде свръхзвуков бомбардировач, способен да навлезе дълбоко в територията на врага с висока скорост и на голяма височина, носейки както конвенционално, така и ядрено въоръжение.
Конкурсът за проектиране започва през 1972 г., като в крайна сметка проектът на Конструкторско бюро “Туполев” печели поръчката.
Ту-160 извършва първия си полет на 18 декември 1981 г. и влиза на въоръжение през април 1987 г. Това е последният стратегически бомбардировач, проектиран за съветските ВВС преди разпадането на Съветския съюз. Производството продължава до 1992 г., като са построени общо 36 самолета.
След разпадането на СССР флотилията е разделена между Русия и Украйна. Русия в крайна сметка придобива повечето от украинските машини и унищожава останалите съгласно споразумението "Нън-Лугар" (Nunn–Lugar) за съкращаване на заплахите.
Bombardero Supersónico Ruso Tu-160M White Swan 🦢🇷🇺 pic.twitter.com/XL89sfP9H4
— Señor del caos visual (@Darwin_f1978) April 14, 2025
- Конструкция и технически характеристики
Ту-160М е най-големият и най-тежък боен самолет в света, както и най-бързият действащ бомбардировач. Системата за променлива геометрия на крилата позволява оптимална аеродинамична ефективност при различни скорости и височини.
Екипажът се състои от четирима души:
- пилот,
- втори пилот,
- навигатор и
- офицер по радиоелектронна борба.
Дължината на самолета е 54,1 м, размахът на крилата е 54,7 м при напълно разгънати крила и 35,6 м при прибрани. Височината е 12,8 м, а максималното излетно тегло достига 275 тона.
Самолетът се задвижва от четири турбовентилаторни двигателя с форсаж (компонент, вид допълнително оборудване, присъстващ в някои реактивни двигатели, най-вече в тези, използвани във военни и свръхзвукови самолети - бел.ред.) Kuznetsov NK-32, които му позволяват да развива максимална скорост от Мах 2.05 (2 220 км/ч). Максималният му обсег е 12 300 км, а таванът на полета: 16 000 м. Въоръжението му може да достигне 40 тона и включва ядрени и конвенционални бомби, както и крилати ракети.
Командващият армията на НАТО: Русия се въоръжава, загубите ѝ вдъхват страхопочитание
- Модернизация и подобрения
Програмата за модернизация на Ту-160М започва в началото на 2000-те години и се фокусира върху подобрения в авиониката, навигационните системи и радиоелектронната защита. Първият модернизиран Ту-160М е доставен през декември 2014 г. Включени са нови двигатели - усъвършенствани NK-32-02, които предлагат по-добра горивна ефективност и производителност.
Авиониката е значително подобрена с нови радари, навигационни и комуникационни системи. Увеличена е способността за оцеляване в среда с враждебни средства за ПВО чрез модерни средства за радиоелектронна борба. Освен това оръжейната система е обновена, за да може да използва съвременни управляеми боеприпаси и крилати ракети.
През януари 2022 г. новопостроен Ту-160М2 (допълнително усъвършенстван вариант) извърши първия си изпитателен полет, с което бе подновено серийното производство. Русия планира да произведе 50 нови Ту-160М2 и да модернизира 16 съществуващи самолета. През 2024 г. Въздушно-космическите сили на Русия получиха първите четири новопроизведени бомбардировача Ту-160М, с което оперативната флотилия достига около 13 машини.
#Russia has offered #India the Tu-160M strategic bomber, also known as the "White Swan". This offer is being considered by the Indian Air Force (IAF).
— Sukhoi Su-57 "Felon"👑ZOV (@75Sukhoi) February 24, 2025
The Tu-160M's range of 12,000km & ability to carry nuclear & conventional weapons could enhance India's long-range strike reach. pic.twitter.com/DUTnRtBAZH
- Защо Русия иска още Ту-160
Способностите на Ту-160М не бива да се подценяват. Променливата геометрия на крилата му позволява да постига отлична аеродинамична ефективност при различни условия на полета. Четирите мощни двигателя NK-32 осигуряват необходимата тяга, за да развива скорост над Мах 2, като така той може да изпревари повечето съвременни изтребители и зенитни ракети.
Обхватът от 12 300 км позволява провеждането на междуконтинентални мисии без дозареждане във въздуха. Допълнително предимство е възможността да носи до 40 тона боеприпаси, включително ядрени и конвенционални, както и различни видове крилати ракети.
Модернизацията значително е повишила ефективността на системите за радиолокационно разузнаване и радиоелектронна борба. Новите радари подобряват откриването и проследяването на цели, а навигационните системи осигуряват прецизно планиране и изпълнение на мисии. Подобрената електронна защита увеличава шансовете за оцеляване при противодействие от страна на ПВО.
Украйна има огромен проблем с американските F-16
- Какво предстои за “Белия лебед”?
Към 2025 г. Ту-160М остава ключов елемент от стратегическата бомбардировъчна авиация на Русия. Въпреки възрастта и някои технически предизвикателства, комбинацията от скорост, обсег и товароносимост го прави сериозен противник. Самолетът многократно е използван във войната срещу Украйна за нанасяне на удари с крилати ракети по електроенергийната инфраструктура.
Въпреки това, с нарастващата роля на стелит бомбардировачите, както Ту-160, така и B-1 Lancer, рано или късно ще се превърнат в остарели системи.
Ту-160 е най-модерният, но и най-скъпият и сложен за производство бомбардировач в руската авиация. Това означава, че производството ще върви бавно, а доставките ще бъдат ограничени през следващите години. Въпреки поръчката за 50 нови машини, от които първите четири вече са доставени, необходимостта от още бомбардировачи нараства, след като украинските атаки все по-често ги поставят на прицел. Дори производството да се изпълни по график (което е малко вероятно, предвид руската практика), Русия ще остане с недостиг в бомбардировъчната си авиация.
Не пропускайте още от Vesti.bg:
Бизнесмен е разкъсан от лъв в луксозен сафари лагер в Намибия
Киселини - нетипичният симптом на новия COVID-19 щам, който вече обикаля света
Телевизионната водеща Съни Хостин: Решенията на Илон Мъск доведоха до смъртта на 300 000 души