С аами, единственото признато коренно население в Европа, живее в Лапландия - регион, разположен между Норвегия, Швеция, Финландия и Русия. 

От незапомнени времена саамите населяват и използват големи територии от Северна Феноскандия (физикогеографска област в Северна Европа) за риболов, лов и отглеждане на северни елени, ресурси, които са съществена част от тяхната идентичност.

Гледката, която не се е променила от 4000 години

След създаването на шведската държава през Средновековието, те започват да плащат данъци за земята, която притежават. 

Ситуацията се променя през 1673 година, когато шведската корона издава декрет, за да окуражи земеделците да се установят в северната част на страната, смятана за див и необитаем район. От този момент саамите постепенно изгубват правата си върху земята. 

Дворецът Пена - големият жест на Фердинанд II към Португалия

Ничия земя

За политиците и туристическата индустрия Лапландия продължава да е див район. Всички се научиха да говорят по този начин, вместо да я смятат за територия на един народ и културата му, обяснява Мей-Брит Йоман, изследователка на саами в Центъра за мултидисциплинарни проучвания върху расизма на университета в Упсала. 

Тези убеждения са резултат от биологичния расизъм от началото 20-и век, според който народът саами е твърде примитивен, за да се грижи за земята си. Оттук и идеята, че територията трябва да бъде използвана от този, който знае как да я управлява по най-добрия начин, според изследователката. 

Къде се намира най-голямата ледена пързалка в Европа

Колонизацията на север продължава, твърдят саамите и поддръжниците им, само че днес е придобила различен "зелен" оттенък. 

Националните и чуждестранните компании правят като шведските власти в миналото: присвояват си земя с претекста за "зелен" или енергиен преход, пише "Воксюръп". Логиката обаче остава същата: Северът е див, никой не живее там, тоест лесно могат да се развиват нови проекти, обяснява 43-годишният политик саами от шведската Партия на зелените Хенрик Блинд. През последните години той се бори срещу отварянето на мина за добив на желязна руда в района на Калак, на 40 километра от Йокмок, където живее и работи. На 22 март обаче шведското правителство даде зелена светлина за проекта на британската компания "Беоулф майнинг" (Beowulf mining ) въпреки протестите. 

Саами и животните, на които разчитат, за да оцелеят

В търсене на суровини от критично значение 

Темата за правата върху земята на саамите продължава да е много обсъждана в Швеция. Комисията за установяване на истината, която през ноември 2021 година започна разследване за злоупотреби, извършени от шведското правителство към коренното население, ще се заеме и с тази тема.

Шведският Север е богат на така наречените суровини от критично значение, които са много важни за енергийния преход. Редкоземните метали - литий, кобалт, никел, графит, са необходими за производството на батерии (най-вече за електрически превозни средства) и вятърни турбини.

Въпреки сериозните протести срещу нови проекти за извличане на минерали, Швеция остава вярна на програмата си и се стреми да премине изцяло към възобновяеми източници на енергия до 2045 година. Така тя ще стане една от първите в света страни, изцяло отказали се от изкопаемите горива (Финландия обаче разчита да постигне същото до 2035 година).

Приказни кътчета, които не знаете, че се намират в Европа

През 2015 година правителството стартира инициативата "Швеция без изкопаеми горива", чиято цел е да "идентифицира пречките и възможностите за ускоряване на развитието" и да подготвя политически предложения за правителството.

Устойчивото извличане на минерали, базирано върху електрифицирането на мините и употребата на биогорива, е част от стратегията, както и вятърните централи. В момента вятърната енергия задоволява 18 на сто от търсенето на електричество в Швеция, останалата част се произвежда от ядрена енергия (40 на сто) и хидроелектрически централи (45 на сто). 

Увеличеното производство от вятър ще позволи да се изнася енергия за останалата част от Европа и ще спомогне да се намалят вредните емисии на континента.

Хотелът, който всяка година изчезва и се появява отново

По-голямата част от предвидените паркове за вятърна енергия ще се строят в северната част на страната до 2023 година. Защо? Позицията е перфектна, духа много вятър и никой не живее там  твърди Томас Риклунд, говорител на компанията "Свевинд" (Svevind), подсилвайки мита за необитаемия север. Понастоящем "Свевинд" строи "Маркбюгден 1101" (Markbygden 1101), най-големия вятърен парк в Европа. 

Клауза за мълчание

Преди 12 години, когато шведското правителство възложи концесията за този огромен вятърен парк, който се разпростира на 450 квадратни километра, представителят на общината Йонас Лундмарк използва същата аргументация в интервю по радиото. "През последните 50 години населението намаля постепенно и ничии интереси не се нарушават", заяви той тогава, пропускайки да спомене саамите.

Вижте най-цветните улици в Европа

Според Риклунд в момента има слабо противопоставяне на строителството на вятърен парк, тъй като компанията е изплатила компенсации.

Еленовъдите от своя страна потвърдиха официално, че не могат да говорят за евентуални проблеми заради клауза в договорите, които са подписали, която налага мълчание.

Според някои научни изследвания вятърните паркове оказват влияние на миграционните маршрути на дивите елени и влияят на благосъстоянието им, тъй като шумът от турбините ги плаши. Саамите се опитаха неколкократно да спрат строителството на "Маркбюгден" между 2010 и 2013 година, но без успех.

Ентусиазмът за инвестиции във вятърна енергия в Швеция започва да намалява. Неотдавнашно проучване на университета в Гьотеборг показа, че подкрепата за инвестиции във вятърна енергия на национално равнище е намаляла от 80 на сто преди 10 години до 45 на сто през 2020 година.

Саамите имат много поддръжници в борбата срещу така наречения зелен колониализъм: от шведите, които се безпокоят за унищожаването на природата, през шведската църква, до екоактивистите. 

Швеция и Норвегия обаче наложиха брутални режими на саамите, за да ги приобщят към западния модел и да ги модернизират, нанасяйки щети на културата, езика и начина им на живот, включително и посредством енергийни проекти, допълва "Воксюръп".

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Ужасяващата катастрофа между автомобил и автобус в София

Свидетел на ужаса в София: Шофьорът на колата не изглеждаше притеснен

България Преди 2 минути

Разкриха самоличността на загиналия пътник в автобуса

Опашките за хляб в Боливия

Ден преди изборите: Хлябът в Боливия вече не стига за закуска

Свят Преди 19 минути

Политолози правят паралели между кризата в Боливия и Френската революция от XVIII в., причинена от ръста на цените на хляба. Разликата е, че в Боливия хлябът не поскъпва, просто качеството и грамажът му намаляват

Наводнение в Пакистан

Смъртоносни наводнения убиха стотици хора в Пакистан, Кашмир и Непал

Свят Преди 2 часа

Внезапни наводнения, предизвикани от проливни дъждове првърнаха пътища в реки, разрушиха сгради и сееха смърт

Лаймската болест – подценената заплаха, която се разпространява с климата

Лаймската болест – подценената заплаха, която се разпространява с климата

Свят Преди 3 часа

Mного лекари се затрудняват да разпознаят симптомите ѝ

<p>След ужасяващата катастрофа в София: Една смърт и много въпроси</p>

След ужасяващата катастрофа в София: Една смърт и много въпроси

България Преди 3 часа

„Абсолютен опит за убийство. Това не се различава по нищо от това да влезеш с пистолет в автобус и да започнеш да стреляш“, категоричен е автомобилният експерт Филип Лазаров

<p>Sky News: Тръмп режисира среща, но Путин дърпаше конците</p>

Sky News: Тръмп режисира среща, но Путин дърпаше конците

Свят Преди 3 часа

Тръмп аплодира Путин при пристигането му в Аляска – а руският президент вероятно си е тръгнал доволен от себе си.

<p>Почитаме български светец, какви са поверията за днес</p>

Почитаме български светец, какви са поверията за днес

България Преди 5 часа

Православната църква чества паметта на преподобния Йоаким Осоговски

Първата дама на САЩ Мелания Тръмп

Мелания Тръмп e изпратила писмо на Путин по мъжа си

Свят Преди 5 часа

Не е ясно съсдържанието на писмото, но служители в Белия дом са казали, че в него се споменават отвличанията на украински деца от Русия

Елвис Пресли

16 август: „Кралят“ на сцената и човешките слабости – Елвис Пресли

Любопитно Преди 6 часа

Вижте какво се е случило на този ден в историята

Внимание! Силен вятър и жълт код днес, ето къде

Внимание! Силен вятър и жълт код днес, ето къде

България Преди 6 часа

Максималните температури ще бъдат между 30° и 35°

Как да използваме AI, за да бъдем по-умни и успешни

Как да използваме AI, за да бъдем по-умни и успешни

Технологии Преди 6 часа

Умните асистенти могат да бъдат и полезни

Експлозия в завод в Русия, много жертви и ранени

Експлозия в завод в Русия, много жертви и ранени

Свят Преди 12 часа

На мястото е обявено извънредно положение

<p>Експерт коментира езика на тялото на Тръмп и Путин</p>

Експерт по езика на тялото разкри какво показва ръкостискането между Тръмп и Путин

Свят Преди 12 часа

Анализ на жестовете и ръкостисканията, които разкриват динамиката между двамата лидери

Лимузината на президента Доналд Тръмп, известна като „Звярът“, малко преди той да напусне Белия дом в петък, 15 август 2025 г., във Вашингтон. Днес президентът Тръмп пътува за среща с руския президент Владимир Путин в Аляска, на военна база на САЩ.

Лимузината на Путин срещу „Звяра“ на Тръмп

Свят Преди 12 часа

Топли ръкостискания и усмивки: Путин и Тръмп стартират срещата в Аляска с приятелски тон

Министър Караджов засне шофьор с 200 км/ч на АМ "Тракия"

Министър Караджов засне шофьор с 200 км/ч на АМ "Тракия"

България Преди 13 часа

Караджов: И книжки трябва да се взимат!