1

В края на 50-те години на миналия век, в разгара на разработването на обещаващата ядрена технология, Форд Мотор Къмпани представя своя последен гениален ход: Ford Nucleon.

(Във видеото може да научите повече за: Ретро автомобили: Новата мода сред колекционерите)

Автомобилът със сигурност е насочен към бъдещето. А по онова време кой е знаел какво е бъдещето? Идеята за Nucleon е за автомобил с ядрено задвижване, символ на една епоха на иновации и амбиции, разширяваща границите на това, което се е смятало за възможно в автомобилостроенето.

В крайна сметка Форд решава да не го пуска в производство. Но въпреки крайната си съдба на концепция и нищо повече, Nucleon остава напомняне за смелите стремежи и творческото мислене на своето време. Отдавна забравен, това е всичко, което знаем за един от най-вълнуващите проекти в автомобилната история.

Идеята

През 50-те години на миналия век много хора смятали, че бъдещето е не просто светло, но и с ядрена енергия. Подобно на днешната мания по изкуствения интелект, компаниите бързо засилвали интереса си.

Форд Мотор Къмпани е една от тези фирми, която признава предимствата (и спокойно пренебрегва недостатъците) на ядрената енергия, и нейните далновидни инженери и конструктори разработват Nucleon.

Концептуален автомобил, който ще направи революция в транспорта, като използва огромната сила и привидно неограничения потенциал на ядрената енергия. Подобна концепция, на върха на инженерното и научното мислене, наистина е изглеждала като възможно бъдеще, а компанията компанията стигнала първа до него.

Концепцията е представена за първи път пред обществеността през 1958 г., когато ядрената енергия се изследва за широк спектър от приложения - от захранване на градове до задвижване на космически кораби. Изборът на ядрената енергия обаче не е просто маркетингов трик.

На първо място, ядрената енергия предлага потенциал за почти неограничена енергия, без да са необходими традиционните изкопаеми горива като бензин или дизел. През 50-те години на миналия век учените за пръв път започнали да се отнасят сериозно към нарастващите нива на CO2, като учени като Чарлз Дейвид Килинг започнали да наблюдават и да се тревожат за нивата в атмосферата.

Това е време, когато започнали да се появяват опасения относно енергийната сигурност и въздействието върху околната среда, а ядрената енергия решавала и двата проблема. Наред с това ядрената енергия се разглеждала като символ на технологичния прогрес и модерността, което съответствало на оптимистичния дух на следвоенната епоха.

За съжаление Ford Nucleon така и не преминава през чертожната дъска, но това не означавало, че конструкторите му не са мислили как ще работи. Сърцевината на автомобила е трябвало да бъде компактен ядрен реактор, разположен в задната част на автомобила.

Този реактор е щял да използва деленето на урана за производство на топлина, която след това трябвало да се превърне в пара. Тази пара била предвидена да задвижва турбинен двигател, осигурявайки механичната енергия, необходима за задвижване на автомобила. Това по нищо не се различава от съвременните ядрени реактори, които използват задвижвани от пара турбини за производство на електроенергия.

Автомобилите от 50-те години обикновено са с малки резервоари за гориво и жадни двигатели, докато Nucleon е можел да измине много по-голямо разстояние с едно зареждане на ядрено гориво. Предполага се, че пробегът с едно зареждане може да достигне 5000 мили (8000 км).

Освен това ядрената енергия се е разглеждала като по-чиста и по-ефективна алтернатива на изкопаемите горива, без вредни емисии по време на работа. Това се харесвало на потребителите, които били все по-загрижени за замърсяването на въздуха и влошаването на околната среда.

Какво се е случило?

Но, както беше споменато (и може би за добро), Ford Nucleon така и не преминава чертожната дъска. Въпреки че концепцията за ядрени превозни средства е многообещаваща на теория, тя също така представлява значителни технически и практически предизвикателства. Като например факта, че това е невъзможно.

На първо място, съществували очевидни опасения за безопасността, особено в случай на аварии или неизправности. Ядрената енергия може и да е била любима на 50-те години, но хората са били наясно какво може да се случи, ако нещо се обърка.

В най-добрия случай авария или неизправност може да доведе до сериозен риск за водача и всички в близост да бъдат изложени на радиационно отравяне. В най-лошия случай катастрофата може да доведе до миниатюрна ядрена експлозия, което повечето хора искат да избегнат.

Освен тези опасения за безопасността е имало и логистични проблеми. Очевидно е, че не е имало инфраструктура, която да поддържа зареждането с гориво на превозните средства с ядрен двигател, нито съоръжения за обезвреждане на произведените ядрени отпадъци.

Изграждането и поддръжката на съоръжения за зареждане с гориво или обслужване на автомобили с ядрени двигатели би изисквало сериозни инвестиции и регулаторни одобрения, които по онова време не са били осъществими. Вижте само колко време е отнело на различните правителства да изградят мрежите за зареждане, необходими за съвременните електрически превозни средства, което в сравнение с тях е съвсем малка задача.

Разбира се, най-големият фактор за неуспеха на Nucleon е фактът, че той е бил напълно неосъществима мечта. През 50-те години на миналия век технологията, необходима за безопасно и ефективно захранване на автомобил с ядрен реактор, не е била достатъчно напреднала. Конструктивните и инженерните предизвикателства, включително миниатюризацията на реактора и разработването на надеждни защитни механизми, били значителни пречки за реализирането на концепцията.

Реално погледнато, Ford Nucleon не е нищо повече от рекламен трик. Автомобилът представляват макет, идея, както повечето концептуални автомобили, показвани на автомобилни изложения днес.

От Форд Мотор Къмпани не са имали причина да инвестират в изследователска и развойна дейност, необходима за създаването на такъв проект. Дори и да го бяха направили, миниатюрният реактор на Nucleon е бил повече научна фантастика, отколкото факт.

Истината е, че в много отношения автомобилните технологии са в застой в продължение на десетилетия. Едва през последните години индустрията най-накрая получила така необходимото раздвижване с появата на електрическите превозни средства. Nucleon никога не е имал шанс.

Наследството му остава като напомняне за смелостта, която се изисква, за да се разширят технологичните граници. Въпреки че Nucleon така и не се превърнал в реалност, неговият дух на изследване и творчество продължава да вдъхновява напредъка в автомобилостроенето.

Но това не означава, че такъв автомобил не би могъл да се случи. Много от характеристиките на съвременните автомобили, а и на съвременните технологии като цяло, са започнали като "какво ли не". Ако светът беше застанал зад Ford Nucleon, днес той щеше да изглежда съвсем различно.

Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase

Коментари 1
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

1 коментар
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Протест пред Съдебната палата след убийството на жена в София

Протест пред Съдебната палата след убийството на жена в София

България Преди 1 час

Поводът е поредната новината за убийство на жена

Протест на прохода „Петрохан”

Протест на прохода „Петрохан”

България Преди 1 час

Тировете бяха пуснати там преди ден

Загинал и ранени след страшна катастрофа край Сливен

Загинал и ранени след страшна катастрофа край Сливен

България Преди 4 часа

По случая е образувано досъдебно производство

Украйна започна преговори за членство с ЕС

Украйна започна преговори за членство с ЕС

Свят Преди 4 часа

Стартът на преговорите в Люксембург бележи само началото на един продължителен процес

<p>102-годишна еврейка, преживяла Холокоста, на корицата на Vogue (СНИМКИ/ВИДЕО)</p>

102-годишна еврейка, преживяла Холокоста, на корицата на германския Vogue (СНИМКИ/ ВИДЕО)

Свят Преди 4 часа

Това със сигурност е сред най-трогателните броеве в историята на изданието

България отговори на премиера на РС Македония Християн Мицкоски

България отговори на премиера на РС Македония Християн Мицкоски

България Преди 4 часа

МВнР: Подобно отношение е несъвместимо с напредък по европейския път

<p>Кризата на принцеса Даяна в 5 сутринта</p>

Бивш говорител на Даяна разказа за кризата ѝ в 5 сутринта след издаването на мемоарите ѝ

Свят Преди 4 часа

83-годишният Дики Арбитър е работил за кралското семейство от 1988 до 2000 г.

Украйна осъди Русия в Европейския съд в Страсбург

Украйна осъди Русия в Европейския съд в Страсбург

Свят Преди 5 часа

Делото е по обвиненията на Украйна в преследване на украинци

Тревожна тенденция: Епидемия от рак сред по-младите хора

Тревожна тенденция: Епидемия от рак сред по-младите хора

Свят Преди 5 часа

Повече от 375 000 случая на рак се откриват всяка година във Великобритания

Обвиниха бившите шефове на болницата в Раднево

Обвиниха бившите шефове на болницата в Раднево

България Преди 5 часа

Районната прокуратура в Стара Загора e внесла документа в съда

Осъдиха на 12 години затвор мъжа, който отвлече дъщеря си в Хамбург

Осъдиха на 12 години затвор мъжа, който отвлече дъщеря си в Хамбург

Свят Преди 6 часа

Обвиняемият в голяма степен е признал за престъпленията

Споразумение за номинация на Фон дер Лайен начело на ЕС

Споразумение за номинация на Фон дер Лайен начело на ЕС

Свят Преди 6 часа

Антонио Коща да бъде следващият председател на Европейския съвет

Ще летим със самолет от София до Бургас

Ще летим със самолет от София до Бургас

България Преди 6 часа

Полетът между двата града ще се осъществява за по-малко от един астрономически час

.

Атлетка разбра от телевизията, че съпругът ѝ изневерява (ВИДЕО)

Свят Преди 6 часа

Повече подробности прочетете в следващите редове

Депутат от ДПС подаде оставка

Депутат от ДПС подаде оставка

България Преди 6 часа

Филиз Хюсменова: Уведомявам ви, че поемам отговорността и подавам оставка

ЕК е готова да работи с новото правителство в Скопие за реформи

ЕК е готова да работи с новото правителство в Скопие за реформи

Свят Преди 6 часа

Това заяви днес говорител на Европейската комисия на пресконференция