М еждузвездният обект „Оумуамуа“, странно, оформено като пура тяло, идващо отнякъде далеч извън Слънчевата система, вероятно не е извънземен космически кораб. Това показват резултатите от нова изследване.

Учените признават, че няма как напълно да отхвърлят теорията за кораба, ако не получат достъп до самия обект, а той се намира отвъд възможностите на човечеството да бъде достигнат.

Миналата година харвардският професор по астрофизика Ави Льоб предложи възможността „Оумуамуа“ (вестоносец от далеч, който пристига много бързо – от хавайски), да е извънземна сонда. Тази теория направо подпали фитила на световната научна общност. Огън, който редица учени се опитват да потушат оттогава.

„Никога не сме виждали нещо подобно на „Оумуамуа“ в нашата слънчева система. Той наистина е загадка“, признава астрономът Матю Найт от университета в Мериленд.

„Но предпочитаме да се придържаме към аналозите, които познаваме, освен ако не открием нещо уникално. Хипотезата за извънземния космически кораб е забавна идея, но нашият анализ показва, че има природни феномени, които биха могли да обяснят този обект“.

„Оумуамуа“ е забелязан за първи път през октомври 2017 г., около 40 дни след като достига най-близката до Слънцето точка от движението си и започва да излиза от Слънчевата система.

Обектът е странен в много отношения. Никой не знае със сигурност откъде идва и накъде отива. Предполага се, че е пътувал стотици милиони години.

Единственото общо с другите обекти в Слънчевата система, е предполагаемо червеникавото му оцветяване, което е показателно за твърда, богата на метал повърхност, изпечена от космическата радиация.

Всичко останало е странно. Обектът вероятно има формата на пура с дължина между 100 и 1000 метра. Никоя друга комета или астероид няма подобна форма.

Освен това по „Оумуамуа“ вероятно няма лед. Траекторията му не може да се обясни само с гравитацията. За разлика от повечето астероиди „Оумуамуа“ се преобръща докато се върти. Това е единственият междузвезден обект, засичан в Слънчевата система. Всъщност е възможно дори да идва от друга галактика.

След разглеждане на изображенията, друг международен изследователски екип открива, че „Оумуамуа” е увеличил скоростта си до близо 140 000 км/ч, вместо да се забавя, както би трябвало с оглед на гравитационната сила на Слънцето.

Първоначалното обяснение на феномена е, че при близкото преминаване край звездата – на около една четвърт от разстоянието между Слънцето и Земята, обектът е започнал да губи ледената си обвивка. Изпаряващият се лед е създал тяга, която е придала на „Оумуамуа” постоянно ускорение. Подобни процеси са наблюдавани при комети.

Само че това обяснение има сериозни недостатъци - скоростта на въртене на обекта не се увеличава, както би трябвало, а след „Оумуамуа” няма газова следа от изпаряващия се лед. Ето защо е предложена нова теория. Според нея обектът е тласкан от слънчевата радиация.

Учените не вярват да става въпрос за космически кораб. Според тях вероятно „Оумуамуа“ е планетазимален фрагмент – част от планета, която се е намирала в процес на формиране, обикаляйки около далечна звезда. Обектът вероятно е бил изхвърлен с голяма скорост от облака материя, представляващ зараждаща се нова планета. Възможно е да има много подобни тела около Слънчевата система, които няма как да бъдат засечени от телескопите, тъй като са твърде далеч и недостатъчно големи.

„Можем да започнем да виждаме такива обекти всяка година“, посочва Найт, визирайки новите модерни телескопи, изграждани в момента. „Тогава ще започнем да разбираме дали „Оумуамуа“ е странен или обикновен. Ако открием 10-20 от тези неща и „Оумуамуа“ все още изглежда необичаен, ще трябва да преразгледаме нашите обяснения“.

Кадрите с обекта са създадени с компютър и представляват предположение как би трябвало да изглежда той. С оглед на размерите и скоростта му е невъзможно „Оумуамуа“ да бъде детайлно заснет от земните телескопи. Реално на снимките се вижда обект с големина един пиксел. Допълнитените данни учените добиват, наблюдавайки промените в отражението на светлината от „Оумуамуа“.

Оумуамуа
Оумуамуа Източник: ESO/K. Meech et al.

За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК