С лед като стана ясно, че най-големите производители на автомобили в Германия са си направили ценови картел, критиките срещу гигантите от Волфсбург, Щутгарт и Мюнхен не спират. Което е напълно разбираемо, след като аферата с манипулираните дизелови двигатели подкопа сериозно доверието в сектора. 

Самите автомобилни фирми мълчат и чакат бурята да отмине. Което също е разбираемо, тъй като разследването срещу тях още е в самото начало и все пак важи презумпцията, че са невинни до доказване на противното. Освен това всяка грешна дума може да причини щети за милиони, пише Хенрик Бьоме в "Дойче веле" (Deutsche Welle).

Учени твърдят, че са близо до революция при батериите за електромобили

Най-мощната Tesla Model S измина над 900 км с едно зареждане

Ново шокиращо проучване: до 2035 г. в Европа ще се продават само електромобили

На този фон приближава друга буря, която заплашва да промени изцяло автомобилния сектор. Противниците на двигателите с вътрешно горене празнуват, те предусещат края на своя враг - бълващата отрови в атмосферата горивна система, задвижвана с токсични фосилни отпадъци.

Всичко това много напомня за един друг енергиен обрат в Германия, която реши да се откаже от въглищата и урана и да ги замени с възобновяеми източници на енергия. Обрат, който също струва милиарди и не може да бъде осъществен без щедри държавни субсидии.

Това обаче не пречи на германските производители на слънчеви панели да фалират един след друг. Никое домакинство не желае в двора си ветрогенератори, нито пък е склонно близо до имота му да минава магистрален електропровод за високо напрежение. По подобен начин стоят нещата и с двигателя с вътрешно горене - въпросът е същият, откъде ще дойде необходимото електричество, след като бъдат закрити всички конвенционални електроцентрали?

С какво ще се придвижваме, ако бъдат забранени двигателите с вътрешно горене? Разбира се, че с електроавтомобили, гласи прибързаният отговор. Но никой засега не знае, дали електрическите автомобили ще се окажат годни да изпълнят тази мисия. Защото екологичните ползи от тях са много спорни.

Например можете да карате Е-класа на "Мерцедес" цели 8 години, преди да достигнете нивата на замърсяване на околната среда необходими за производството на електрическа "Тесла". Една от причините за това е тежащата около тон батерия на електроавтомобилите.

Милиони електрически автомобили означава също и милиони батерии. Това от своя страна означава, че ще са ни необходими редки суровини като литий и най-вече кобалт, които се вграждат в батериите. А откъде идва кобалтът? Основно от Конго - разтърсвана от гражданска война и проядена от корупцията страна. Още по-лошо, в добива на кобалт в Конго са заети основно деца. А без кобалт няма да излезе нищо от прекрасните планове за електромобилност. 

При производството на батерии се отделят отровни вещества и фини прахови частици, както и тонове въглероден двуокис. А когато свърши животът на всички тези милиони батерии, те трябва да бъдат адекватно съхранявани или рециклирани, иначе се превръщат в токсичен отпадък.

Може би електрическите автомобили представляват само временно решение. Нищо чудно технологията на бъдещето да се нарича горивна клетка. Може би. Само че никой не знае - нито един автомобилен корифей, нито някой шеф на автомобилен концерн може да гарантира това. Никой все още не знае отговора.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Русия не иска ЕС в преговорите за Украйна

Русия не иска ЕС в преговорите за Украйна

Свят Преди 1 час

Песков също така каза, че Кремъл все още не е бил информиран за резултатите от последните преговори

ЕК ще отмени забраната за коли с вътрешно горене от 2035 г.

ЕК ще отмени забраната за коли с вътрешно горене от 2035 г.

Свят Преди 3 часа

Съгласно ревизираните планове производителите на автомобили ще трябва да постигнат намаление на емисиите с 90 на сто

Главният прокурор на РС Македония подаде оставка

Главният прокурор на РС Македония подаде оставка

Свят Преди 5 часа

Според него причината за отстраняването му е, че е говорил открито и публично

Желязков: Заявяваме решимост да бъде повишена готовността за отбрана

Желязков: Заявяваме решимост да бъде повишена готовността за отбрана

Свят Преди 6 часа

Росен Желязков заяви подкрепа за Пътната карта за европейска отбранителна готовност 2030 г.

Унгария подписа договор за доставка на газ от САЩ

Унгария подписа договор за доставка на газ от САЩ

Свят Преди 6 часа

Сиярто заяви по-рано, че до края на ноември в Унгария са пристигнали 7 милиарда кубически метра руски газ

Дженифър Анистън разкри своето „върховно“ средство против стареене на 56 години

Дженифър Анистън разкри своето „върховно“ средство против стареене на 56 години

Любопитно Преди 7 часа

На 56 години Дженифър Анистън разкрива, че тайната на стегнатото ѝ тяло и младежкия ѝ вид са редовните силови тренировки, тъй като мускулите дават енергия, увереност, по-добро здраве и по-дълъг живот

Дилън Броснан – новото лице на киното с ДНК на Джеймс Бонд

Дилън Броснан – новото лице на киното с ДНК на Джеймс Бонд

Любопитно Преди 7 часа

Дилън Броснан, най-големият син на Пиърс Броснан, уверено излиза от сянката на известния си баща, утвърждавайки се като модел с характерен ретро стил, музикант и актьор с участия в киното и телевизията, докато редовно привлича внимание и с публичните си появи редом до холивудската звезда

Оцеляла от стрелбата на плаж Бонди е критикувана за молба за дарения

Оцеляла от стрелбата на плаж Бонди е критикувана за молба за дарения

Свят Преди 7 часа

Самотна майка създаде кампания за дарения за нова чанта и телефон, след като изгуби своите по време на стрелбата на плажа Бонди

БСП се обяви против концесия или приватизация на "Топлофикация София"

БСП се обяви против концесия или приватизация на "Топлофикация София"

България Преди 7 часа

Според Таков, решението днес минава през диалог с държавата

Мбапе осъди „Пари Сен Жермен“ за 60 милиона евро

Мбапе осъди „Пари Сен Жермен“ за 60 милиона евро

Свят Преди 7 часа

Откакто пристигна в испанската столица Килиан Мбапе има 70 гола в 81 мача

Оставиха за постоянно в ареста Росен Кръстев - Стъкларя

Оставиха за постоянно в ареста Росен Кръстев - Стъкларя

България Преди 7 часа

Сред задържаните е и оперативният полицай Юлиян Бързашки, както и разследващата служителка на МВР Луковит Милена Ботева

Русия забрани „Дойче веле”

Русия забрани „Дойче веле”

Свят Преди 7 часа

Телевизионният оператор вече беше обявен за „чуждестранен агент“

Иззеха нотариални актове, злато, долари и 400 000 евро в София

Иззеха нотариални актове, злато, долари и 400 000 евро в София

България Преди 7 часа

СГП, МВР и ДАНС удариха организирана престъпна група за изпиране на пари от трафик на наркотици

<p>ВВС ще се защитава по дело за 5 млрд. долара от Тръмп</p>

ВВС ще се защитава по дело за 5 млрд. долара от Доналд Тръмп

Свят Преди 8 часа

Медията се извини на Тръмп през ноември, но отхвърли исканията му за обезщетение и не се съгласи, че има „основание за иск за клевета“.