134

С лед като стана ясно, че най-големите производители на автомобили в Германия са си направили ценови картел, критиките срещу гигантите от Волфсбург, Щутгарт и Мюнхен не спират. Което е напълно разбираемо, след като аферата с манипулираните дизелови двигатели подкопа сериозно доверието в сектора. 

Самите автомобилни фирми мълчат и чакат бурята да отмине. Което също е разбираемо, тъй като разследването срещу тях още е в самото начало и все пак важи презумпцията, че са невинни до доказване на противното. Освен това всяка грешна дума може да причини щети за милиони, пише Хенрик Бьоме в "Дойче веле" (Deutsche Welle).

Учени твърдят, че са близо до революция при батериите за електромобили

Най-мощната Tesla Model S измина над 900 км с едно зареждане

Ново шокиращо проучване: до 2035 г. в Европа ще се продават само електромобили

На този фон приближава друга буря, която заплашва да промени изцяло автомобилния сектор. Противниците на двигателите с вътрешно горене празнуват, те предусещат края на своя враг - бълващата отрови в атмосферата горивна система, задвижвана с токсични фосилни отпадъци.

Всичко това много напомня за един друг енергиен обрат в Германия, която реши да се откаже от въглищата и урана и да ги замени с възобновяеми източници на енергия. Обрат, който също струва милиарди и не може да бъде осъществен без щедри държавни субсидии.

Това обаче не пречи на германските производители на слънчеви панели да фалират един след друг. Никое домакинство не желае в двора си ветрогенератори, нито пък е склонно близо до имота му да минава магистрален електропровод за високо напрежение. По подобен начин стоят нещата и с двигателя с вътрешно горене - въпросът е същият, откъде ще дойде необходимото електричество, след като бъдат закрити всички конвенционални електроцентрали?

С какво ще се придвижваме, ако бъдат забранени двигателите с вътрешно горене? Разбира се, че с електроавтомобили, гласи прибързаният отговор. Но никой засега не знае, дали електрическите автомобили ще се окажат годни да изпълнят тази мисия. Защото екологичните ползи от тях са много спорни.

Например можете да карате Е-класа на "Мерцедес" цели 8 години, преди да достигнете нивата на замърсяване на околната среда необходими за производството на електрическа "Тесла". Една от причините за това е тежащата около тон батерия на електроавтомобилите.

Милиони електрически автомобили означава също и милиони батерии. Това от своя страна означава, че ще са ни необходими редки суровини като литий и най-вече кобалт, които се вграждат в батериите. А откъде идва кобалтът? Основно от Конго - разтърсвана от гражданска война и проядена от корупцията страна. Още по-лошо, в добива на кобалт в Конго са заети основно деца. А без кобалт няма да излезе нищо от прекрасните планове за електромобилност. 

При производството на батерии се отделят отровни вещества и фини прахови частици, както и тонове въглероден двуокис. А когато свърши животът на всички тези милиони батерии, те трябва да бъдат адекватно съхранявани или рециклирани, иначе се превръщат в токсичен отпадък.

Може би електрическите автомобили представляват само временно решение. Нищо чудно технологията на бъдещето да се нарича горивна клетка. Може би. Само че никой не знае - нито един автомобилен корифей, нито някой шеф на автомобилен концерн може да гарантира това. Никой все още не знае отговора.

Коментари 134
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

134 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Украйна удари комплекс от петролни складове в Русия

Украйна удари комплекс от петролни складове в Русия

Свят Преди 23 минути

Отломки от свалени дронове са изпочупили прозорци на жилища

Силно земетресение разтърси Чили

Силно земетресение разтърси Чили

Свят Преди 32 минути

Трусът е бил с дълбочина 100 километра

.

Двама души са в болница, след като въртележка в Бирмингам се разби

Свят Преди 10 часа

Атракционът е паднал на нивото на земята, докато е бил в експлоатация.

Руският медиен регулатор блокира приложението Viber

Руският медиен регулатор блокира приложението Viber

Свят Преди 11 часа

Това е последната от поредицата социални медийни услуги, забранени от властите в страната

Километрично задръстване на Северната тангента в София

Километрично задръстване на Северната тангента в София

България Преди 11 часа

И трите платна в посока Кулата са блокирани

.

Германия: Дронове прелитат над чувствителни промишлени обкети

Свят Преди 11 часа

Западните политици и експерти смятат, че Русия увеличава действията на „хибридна война“, особено в Северна Европа

влак

Нов график на влаковете от 15 декември

България Преди 13 часа

За подобряване на обслужването са осигурени удобни връзки с възможности за пътуване между повече населени места

,

Правителството на Джо Байдън преподписа договор за научно сътрудничество с Китай

Свят Преди 13 часа

Белият дом заяви, че договорът вече съдържа значително по-строги клаузи

Снимката е илюстративна

Доживотна присъда за единия от убийците на аптекарка в Русе

България Преди 13 часа

Еранухи Пехливанян беше отвлечена, убита и разчленена през 2022 г.

,

МВнР: България и САЩ установяват засилено партньорство в граничната сигурност

България Преди 14 часа

Това стана ясно след среща между посланик Кенет Мертен и външния министър Иван Кондов

Как да стоплим бебето в количката през зимата

Как да стоплим бебето в количката през зимата

Любопитно Преди 14 часа

Ето няколко насоки, които ще ви бъдат от полза

Служебното правителство внесе бюджетните закони в Народното събрание

Служебното правителство внесе бюджетните закони в Народното събрание

България Преди 14 часа

С бизнеса беше постигнато съгласие вместо предлаганият данък за подземните богатства, да бъде внесена еднократна вноска за 2025 г.

д

ЕИБ отпуска 250 млн. евро заем на България за съфинансиране на европроекти

България Преди 14 часа

Финансирането ще укрепи икономиката, ще поощри растежа и конкурентоспособността и ще подобри жизнения стандарт

Снимката е илюстративна

Осем години затвор за подсъдим, прегазил четирима души край Монтана

България Преди 14 часа

Подсъдимият работел като шофьор във фирма за международни превози

Олаф Шолц

Politico: Шолц в Германия е на финала на играта си. Ето какво ще се случи.

Свят Преди 15 часа

Вотът на доверие към канцлера Олаф Шолц в германския парламент в понеделник, който той почти сигурно ще загуби, е само последната стъпка в процеса