2

И зминалата 2020 бе трудна година. Пандемията Covid-19 изправи милиони хора по света пред скръб, стрес, финансови затруднения, загуба на работа и изолация. Новогодишните празници вече са зад нас и предстоят дълги зимни месеци, които дори без пандемия могат да доведат всеки до депресия и униние.

Водещи британски експерти по психично здраве обаче твърдят, че има много неща, които можем да правим, за да избегнем подобни състояния. Ето някои от тях, представени от Би Би Си:

Движете се

През зимата често не ви се излиза навън за разходка или спорт. Лекарите и експертите обаче са единодушни, че това е чудесен начин да повдигнете настроението си. Умовете и телата ни са неразривно свързани, казва Брандън Стъбс от Кралския колеж в Лондон. Физическата активност задейства освобождаването на ендорфини, хормони на щастието, в кръвта, като по този начин облекчава болката и създава усещане за цялостно удовлетворение и благополучие. Изследванията на Стъбс също показват, че упражненията увеличават електрическата активност в областите на мозъка, отговорни за емоциите. Активният начин на живот е от съществено значение за подобряване на психичното здраве, обяснява той.

Когато игнорираме физическите упражнения, се увеличава риска от тревожност и депресия. Движението помага да се синтезират протеини от групата на невротрофините, свързани с активността на невроните, което е от ключово значение за нормалната функция на мозъка.

„Те (невротрофините) могат да се сравнят с тор за мозъка, който помага да се регенерира“, обяснява Брандън Стъбс. Не е нужно да прекарвате часове в джогинг или да тренирате до изтощение - дори десет минути са достатъчни, за да усетите разликата. „Всяка дейност, която води до ускоряване на пулса и дишането, е подходяща, например бързо ходене, градинарство или каране на колело“, добавя ученият.

Избягвайте да мислите за неприятни неща

Според професора по психология в Оксфордския университет Дженифър Уайлд едно от най-полезните житейски умения, което трябва да развием, е способността да не зацикляме върху проблемите. Негативните мисли просто трябва да бъдат изхвърлени от главата.

Хората често са склонни да се фиксират върху негативното, превъртайки неблагоприятни обстоятелства в главите си. Професор Уайлд има няколко прости съвета. „Ако мислите за неприятна ситуация повече от 30 минути, тогава сте в омагьосан кръг и е време да спрете“, казва тя.

Вместо да мислите колко сте зле, трябва да преминете към намиране на конкретно решение. Така че спрете и се запитайте какво точно можете да направите, за да разрешите този проблем. Никой не казва, че е лесно. Насочването на мислите в различна посока не е лесно и изисква определени умения. Някои препоръчват физическата активност за „превключване“, но във всички случаи се изисква упоритост, за да усвоите това умение.

Да се вълнуваме и да се притесняваме е нормално, но трябва да помним, че повечето от притесненията ни никога не се реализират. Едно проучване на пациенти с тревожни разстройства показа, че реалните проблеми представляват около една десета от списъка с опасения на пациентите. Чувството на безпокойство е продукт на еволюцията. Настроени сме така, че да предвидим опасности, които иначе биха могли да доведат до сериозни наранявания или дори смърт. "Ще се почувствате много по-спокойни, ако осъзнаете, че прекалявате с негативното мисленето, спрете и се съсредоточете върху фактите."

Източник: iStock/Getty Images

Поставете си нова цел

„Поставете си нова цел, това наистина може да помогне да преживеете тежък период в живота“, казва невробиологът Дин Барнет. Това може да е овладяване на чужд език или просто да пробвате нова кулинарна рецепта, може да започнете с нещо малко. Ако съзнателно излезете извън зоната на вашия личен комфорт, това ще позволи да преместите фокуса и да почувствате, че имате контрол върху ситуацията, а не тя контролира вас. При много хора това подобрява психичното здраве.

"Новото винаги е радост, самочувствието ни се повишава всеки път, когато правим нещо ново или придобиваме ново умение. Поведението, ориентирано към целите, е един от основните начини за нашето личностно развитие", казва д-р Барнет.

Хайде да поговорим

Пандемията Covid-19 направи общуването с другите хора трудно, а фактът, че сега е зима, студено и се стъмва рано затруднява контактите още повече. За много хора липсата на комуникация се превърна в проблем, а за някои води дори до проблеми с психичното здраве. Затова се опитайте да извлечете максимума от малкото възможности за общуване, които имате.

"Природата не ни е създала да бъдем сами. Ние сме социални същества. Чувстваме се по-добре, когато можем да общуваме", казва професор Емерита Елизабет Кайперс от Кингс Колидж в Лондон. Но е важно не просто да обсъдите проблемите си с някого, а да го направите конструктивно. "Ако в разговора само повтаряте отново и отново колко сте зле, не се надявайте на положителни резултати. Много по-полезно е да говорите с някой, който може да ви помогне да разгледате проблема от различен ъгъл или да предложите начини за решаването му ".

Професор Кайперс вярва, че хората в изолация са склонни да се фиксират върху себе си, което допълнително влошава ситуацията. Затова се опитайте да общувате, когато е възможно и, ако поради пандемията не можете да уредите среща, тогава се обадете по телефона или разговаряйте в интернет, казва тя.

Източник: iStock Photos/Getty Images

Не чакайте подходящия момент, действайте

Оптимистите живеят по-дълго, те имат повече приятели и по-добра имунна система, казва Оливия Римес от Университета в Кеймбридж. Добрата новина за песимистите е, че оптимизмът може да се развива, тоест можете да възпитате чувството че сте в състояние да промените живота си към по-добро и че не всичко е извън вашия контрол. Как? Първият съвет на Римес е „направете го сега, дори да е несъвършено“.

С други думи, не чакайте възможността да направите нещо перфектно в точното време и в точния ден. Този принцип е особено важен през зимата, когато всички сме склонни да помислим два пъти, преди да предприемем действия.

"Често нашият критичен вътрешен глас забавя нашите най-полезни начинания", казва Оливия Римес. "Не се колебайте, започнете да действате веднага. Правете това, което мислите. Между другото, като правило ще видите, че ще се получи доста добре. И почти винаги е по-добре, отколкото да не правите нищо."

Римес съветва също да записвате всеки ден по три неща, за които сте благодарни на съдбата и хората. Това ще ви помогне да обърнете внимание на това, което е било правилно и добро. Това ще бъде и допълнителен стимул за лявото полукълбо на мозъка ви, асоцииран с позитивност.

„Емоциите са заразни", заключава Оливия Римес „Така че, ако е възможно, опитайте се да стоите настрана от мрачни и негативни индивиди, които непрекъснато се оплакват, защото има голяма вероятност вие самите да се превърнете в нещо подобно."

Учени доказаха - стресът е заразен

COVID-19: Как да сме по-щастливи, работейки от вкъщи

Коментари 2
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

2 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Румъния няма да влиза в никакъв въоръжен конфликт

Румъния няма да влиза в никакъв въоръжен конфликт

Свят Преди 2 часа

Динку: Не можем да сведем до минимум възможността за военен конфликт на границата с Украйна

Ето как Русия печели от милиарди от заплахите срещу Украйна

Ето как Русия печели от милиарди от заплахите срещу Украйна

Свят Преди 3 часа

S&P: Според нашия основен сценарий руската икономика и финансова система ще продължат да издържат на шоковете

САЩ преговарят с Катар да замести Русия при война

САЩ преговарят с Катар да замести Русия при война

Свят Преди 7 часа

Байдън планира да покани в САЩ емира на Катар шейх Тамим бин Хамад Ал Тани

Арктически студ в Турция, сняг в Гърция

Арктически студ в Турция, сняг в Гърция

Свят Преди 8 часа

Сняг в следващите дни се очаква да падне и в Егейска Гърция и Източен Пелопонес и дори на Крит и Додеканезите

Река потече червена и замириса на кръв

Река потече червена и замириса на кръв

Свят Преди 9 часа

Местната полиция е изпратила патрул в района

Доц. Кунчев за доц. Мангъров: Говори глупости, говори неистини

Доц. Кунчев за доц. Мангъров: Говори глупости, говори неистини

Теми в развитие Преди 9 часа

През последната седмица възрастовата група с най-голяма заболеваемост от COVID-19 са учениците

Бойко Борисов

Борисов за Бюджет 2022: Ще платим горчиво за това, което сторихме

България Преди 12 часа

"Дълговете ще станат толкова големи, че Еврозоната въобще няма в следващите години да е приоритет, а с този ръст на заемите само лихвите на година ще бъдат над 1 млрд. лв.", каза Борисов

Кирил Петков: Аз не вярвам в зони на влияние

Кирил Петков: Аз не вярвам в зони на влияние

България Преди 13 часа

Стефан Янев потвърди, че самолети от Испания и Нидерландия ще изпълняват задачи по охрана на българското небе по т.нар. съвместна задача air policing

"Българи на изчезване" в "Темата на NOVA"

"Българи на изчезване" в "Темата на NOVA"

Любопитно Преди 14 часа

Какви са причините за тревожните демографски статистики – тази неделя след централната емисия новини на NOVA

Румен Радев и Илияна Йотова

Румен Радев: В идните години ще бдя страната да не се отклони от пътя

България Преди 14 часа

С 21 артилерийски салюта президентът Румен Радев и вицепрезидентът Илияна Йотова встъпиха в длъжност за втория си мандат на церемония на площад "Св. Александър Невски"

Арнолд Шварценегер

Арнолд Шварценегер катастрофира в Лос Анджелис

Свят Преди 15 часа

При инцидента е била ранена жена

<p>Променят движението в центъра на София днес</p>

Променят движението в центъра на София заради встъпването в длъжност на президента

България Преди 17 часа

Въвежда се временна организация на движението в центъра на София

Автобус с работници се преобърна близо до Русе

Автобус с работници се преобърна близо до Русе

България Преди 17 часа

Деветима са пострадалите

<p>Семейно купе за напреднали (тест драйв)</p>

BMW M440i Gran Coupe е семейно купе за напреднали (тест драйв)

Технологии Преди 18 часа

CLS отвори ниша, която германските премием марки експлоатират супер успешно. Доказателство за това е този автомобил, а буквено-цифреното обозначение M440i значи, че семейният автомобил може да е много бърз и забавен.

<p>Петков:&nbsp;Напрежението около Украйна застрашава газовите доставки</p>

Петков предупреди: Напрежението около Украйна застрашава газовите доставки за България и Европа

България Преди 1 ден

Аз наистина продължавам да се надявам, че такъв конфликт няма да има, отбеляза премиерът

Нинова: Готови сме с промените в Закона за водите

Нинова: Готови сме с промените в Закона за водите

България Преди 1 ден

Министърът бе изслушан в парламента