Б ългарин откри нова близка екзопланета със скалиста повърхност, свръхземята Gliese 486b е разположена само на 26 светлинни години и е подходяща цел за потвърждение и анализ на атмосферата й от бъдещите космически мисии.

Статията за откритието е публикувана в престижното списание Science, а водещ автор е д-р Трифон Трифонов - астроном от Института по астрономия "Макс Планк" в Хайделберг, и възпитаник на Физическия факултет на Софийския университет "Св. Климент Охридски", съобщи пресцентърът на висшето училище.

През последния четвърт век астрономите откриват хиляди екзопланети:

планети, които обикалят по орбита около други звезди. Но едва малка част от тях са доказано скалисти планети, т.е. с твърда повърхност и с маса от порядъка на масата на Земята.

Наскоро учени от консорциума CARMENES, включващ единадесет изследователски институции от Германия и Испания, са представили ново проучване, в което съобщават за откриването на нова скалиста екзопланета в орбита около близката звезда Gliese 486.

Звездата Gliese 486 /Глизе 486/ е разположена само на 26 светлинни години от Земята. Тя е звезда от типа "червено джудже", което означава, че е много по-малка и по-хладна от Слънцето.

Новооткритата планета е наименувана Gliese 486b /Глизе 486б/ и е 2,8 пъти по-масивна и около 30 процента по-голяма по размери от Земята, като обикаля около своята родителска звезда по кръгова орбита за едва 1,5 дни.

Поради екстремалната близост до своята звезда, Gliese 486b е силно нагрята до температури от около 430 градуса по Целзий. Повърхността на Gliese 486b вероятно прилича повече на Венера, отколкото на Земята - с горещ и сух пейзаж, осеян с реки от лава. Макар че Gliese 486b не е годна за живот, какъвто ни е познат на Земята, откритието има изключителна научна стойност, тъй като планетата вероятно е запазила част от първоначалната си атмосфера.

Ето защо системата Gliese 486 е идеалната цел за спектрални наблюдения със следващото поколение космически и наземни телескопи, отбелязва ученият.

Gliese 486b е една от малкото екзопланети, която може да ни помогне да узнаем състава на първичните планетни атмосфери и да се предостави важна информация за произхода и еволюцията на планетите от земен тип, посочва д-р Трифон Трифонов. Той разказва, че "резултатите ще ни помогнат да разберем в каква степен скалистите планети могат да задържат своята атмосферата, от какво са изградени и как влияят върху спектралното разпределение на излъчената от тях енергия".

Съавтор на публикацията е д-р Хосе Кабалеро. Д-р Трифон Трифонов и д-р Хосе Кабалеро са част от екипа на консорциума CARMENES, обединяващ единадесет научни институции в Испания и Германия. Целта на консорциума е да следи около 350 звезди от типа "червени джуджета", в търсене на потвърждения за наличие на маломасивни екзопланети в орбита около тях.

Откритите по този начин обекти ще бъдат най-вероятните първи цели за изследване от космическите телескопи на бъдещето, сред които космическият телескоп "Джеймс Уеб" на НАСА.

Д-р Трифон Трифонов е завършил Физическия факултет на Софийския университет като бакалавър, след което защитава и магистърска степен по астрономия и астрофизика към Катедрата "Астрономия".

Защитава докторската си степен през 2014 г. в Хайделбергския университет, след което е постдокторант в Университета на Хонконг, а от 2016 г. е част от Катедрата "Плането- и звездообразуване" към Института "Макс Планк" в Хайделберг.

В края на 2020 г. е отличен от Гьотингенската академия на науките с Наградата за млади учени в областта на математиката и природните науки за 2020 г. Д-р Трифонов поддържа активно партньорство с екипа на Катедрата "Астрономия" към Физическия факултет на СУ, като участва в изграждането на Студентската астрономическа обсерватория "Плана", а също партнира и в изследванията за галактиката М31, с подкрепата на проект към Фонда "Научни изследвания" на Министерството на образованието и науката.

Д-р Трифонов е и редовен гост на Кръжока по астрономия към Катедрата "Астрономия", а през 2019 г. получава грант към катедрата по Националната научна програма "Млади учени и постдокторанти" на МОН.

Най-мистериозната звезда в нашата галактика

Учените откриха възможни "портали" към отдалечени части на Вселената

Учени откриха екзопланета с необичайна орбита

Нова взривоопасна пратка в Мадрид

Свят Преди 13 минути

Понастоящем полицията все още анализира съдържанието на пратката

<p>Учениците от Френски лицей &quot;Виктор Юго&quot; отбелязват Световния ден за борба със СПИН</p>

Учениците от Френски лицей „Виктор Юго“ в София отбелязват 1-ви декември, Световен ден за борба със СПИН

Любопитно Преди 16 минути

През тази учебна година, учениците от 9-и клас във Френски лицей „Виктор Юго“ в София отбелязват 1-ви декември, Световният ден за борба със СПИН с информационна кампания на територията на училището

Шансон и 200 живи омара: Макрон и Байдън си съперничат в жестовете

Френският президент носи и плоча със саундтрака на филма "Един мъж и една жена"

Ниски заплати

Близо 100 хил. семейства получиха 300 лв. еднократна помощ

Финансовата подкрепа помага на родителите да закупят без затруднения част от основните пособия и дрехи, необходими за учениците

Сюзън Хъси повече от 60 години е била придворна дама на кралица Елизабет Втора

Нов расистки скандал в кралския двор: Придворна дама на Елизабет II подаде оставка

Любопитно Преди 1 час

Придворна дама на кралица Елизабет подаде оставка, след като бе обвинена в расизъм

Започна сглобяването на първия български изтребител F-16

Миналата седмица парламентът одобри придобиването на още осем нови изтребителя F-16

д

В Световния ден за борба със СПИН: Колко са болните у нас?

От началото на 2022 г. досега в България има 299 новорегистрирани носители на ХИВ инфекцията

Захариева: Има възможност заплатите в МВнР да се увеличат с 30%

Депутатът увери, че най-голямата партия в парламента ще направи всичко възможно да бъде създадено редовно правителство

Си Дзинпин

Напрежението в Китай се засилва, идва ли краят на Си?

Протести в такъв мащаб не е имало в Китай от десетилетия

.

Twitter започна да блокира фалшиви акаунти

Мъск също така предупреди, че социалната мрежа "ще прави много глупости" в близко бъдеще

Иран

Застреляха демонстрант в Иран, празнувал отпадането на националния отбор от Световното

Според активисти мъжът бил застрелян в главата, докато надувал клаксона на колата си в град Бандар Азали

Успешното лидерство

В новия брой на списание „Мениджър”: До крайната цел

д

ПП и ДБ внесоха четири законодателни промени

Те са част от гаранциите за съставяне на правителство на малцинството, в случай че се стигне до втори мандат

Във Великобритания няколко от големите фирми за хранителни стоки и браншови съюзи бият тревога: съществуват сериозни проблеми със снабдяването на магазините с храни, поради което е възможно да избухне паника сред потребителите

Ще паднат ли цените на стоките при намаляване на ДДС?

Този въпрос коментират икономистите икономистите Владимир Сиркаров и доц. Огнян Боюклиев

.

Къде няма да има вода в София?

Вижте в кои квартали ще бъде преустановено водоподаването