У чени от НАСА са открили доказателства за течаща вода на Марс.

Това бе съобщено на специална пресконференция.

"При определени обстоятелства, на Марс бе открита течна вода", заяви научният директор на американската космическа агенция Джим Грийн.

По негови думи "Марс не е сухата, пустинна планета, за каквато сме я мислили в миналото".

Специалистите от НАСА са стигнали до първото доказателство, че солена вода може би тече по повърхността на Марс по време на летните месеци, съобщи Ройтерс.

Все още не са ясни нито източникът, нито химическият състав на водата. Откритието обаче ще повлияе на представите за това дали на най-близко разположената до Земята планета е възможен живот поне на ниво микроорганизми.

До откритието се стига след анализ на химически карти на повърхността на Червената планета, които показват следи от соли, които се намират единствено във водата.

"Това са тъмни ивици, които се образуват на Червената планета в края на пролетта, увеличават се през лятото и пресъхва през есента", обявиха учените.

През 2011 г., докато изследват снимки на Червената планета, направени със сондата "Марс рикънисънс орбитър", учениte откриха тъмни пояси, широки 0,5 - 5 м, върху някои склонове. Тези пояси се появяваха през летния сезон и изчезваха през марсианската зима.

"Изследванията ни на Марс винаги са били продиктувани от търсене на вода, за да намерим нужните предпоставки за съществуване на извънземен живот. Вече разполагаме с убедителни научни индикации, потвърждаващи онова, което подозирахме", поясни Джон Грънсфелд, който е бивш астронавт.

Според български учени преди милиони години огромен астероид се е врязал в Червената планета.

„Ако някога са съществували форми на живот, те са изчезнали поради тази катастрофа“, обясни проф. Лъчезар Филипов за Нова ТВ.

„Отдавна се търсят количества вода на Марс”, казва Пенчо Маркишки.

„Водата не може да бъде в чист вид, а с доста богат химичен състав – по всяка вероятност е солена вода“, уточни проф. Филипов.

Това според биоастрономите би могло да означава и наличието на форми на живот.

„Не можем да говорим за разумни форми на живот засега, тъй като те или се крият или не искат контакт“, заяви проф. Филипов.

„Не става дума за зелени човечета, а за някакъв примитивен живот на ниво бактерии, микрорастителност, ще е голямо откритие, ако е това“, смята Пенчо Маркишки.

По думите на проф. Филипов една от големите загадки е защо от 100 изтреляни ракети, едва 35 достигат до Марс.

„Водата може да бъде разделена на водород и кислород, това са елементите на едно ракетно гориво“, уточни още той.

Търси се отговор и откъде идва наличието на метан на Марс.

„Дали това е вулканичен произход или микроорганизми, които отделят този метан тепърва предстои да разберем“, обясни Маркишки.

Повече за вижте във видеото:

Богомил Грозев

Богомил Грозев напуска NOVA

Почина 15-годишна актриса на "Дисни"