Покрити с прах ледници са открити на Марс
Източник: Thinkstock/Guliver

Н а Марс има хиляди ледници, под чиято прашна повърхност е складирано достатъчно количество замръзнала вода, за да покрие планетата със слой лед с дебелина 1,1 метра, заявиха учени, цитирани от Ройтерс.

Ледниците са открити в две ивици на средна южна ширина и средна северна ширина. Радарни данни, събрани от орбитиращи около Марс спътници, и компютърни модели разкриват, че на Червената планета има около 150 милиарда куб. м лед, сочат резултатите от изследване.

"Ледът на тези средни ширини е важна част от водния резервоар на Марс", поясни Нана Бьорнхолт Карлсон от института "Нилс Бор" към университета на Копенхаген.

Учените се опитват да разберат как Марс се е превърнал от гореща, влажна и вероятно подобна на Земята планета в днешната студена и пустинна планета.

На Марс липсва защитно глобално магнитно поле. Преди милиарди години планетата е загубила голяма част от атмосферата си. Редица изследвания се опитват да установят как голяма част от водата на планетата е изчезнала, а друга част е останала под формата на лед в подпочвени резервоари.

Атмосферното налягане на Марс е толкова ниско, че водният лед се изпарява и се превръща във водни пари, се казва в комюнике на института.

Учените подозират, че ледниците остават непокътнати, защото са защитени под тънкия слой прах.

Резултатите от изследването са публикувани в Geophysical Research Letters.

Протестите в Иран