Учени върнаха времето назад чрез квантов компютър
Източник: netinfo

П отенциалът на квантовите компютри е огромен, като международна група учени показа, че той може да не е само теория. Те са успели да върнат времето назад именно чрез помощта на квантов компютър, съобщава онлайн изданието Futurism.

Google наближава "квантовото превъзходство" с нов чип

Учените са публикували проучването си в журнала Scientific Reports към сп. Nature, в което описват търсенето на първоизточника на т.нар. "стрела на времето". Тя символизира прогреса на времето и невъзможността движението ѝ да бъде обърнато.

DARPA иска да преоткрие електрониката

С помощта на квантов компютър обаче тази теория може да се окаже оборена. Учените, сред които има представители на САЩ, Русия и Швейцария, са използвали квантов компютър на IBM, за да обърнат движението на времето, макар и за много кратко.

Учените разработили алгоритъм за компютъра, който симулира разпръскването на електрон в множество посоки. Целта - частицата да бъде събрана отново. Това изглежда невъзможно, все едно счупването на чаша да бъде върнато.

На пръв поглед  видео пуснато на обратно или обикновена компютърна операция за връщане на промените биха имали такъв ефект. Но не е така. Квантовите компютри подобно на човешкия мозък работят по съвсем различен начин. Те не обработват информацията последователно, а едновременно. Ако гледате как се счупва чаша, бихте ли могли да върнете процеса мислено, слагайки всяко парченце обратно на мястото му, както би направил видеозапис пуснат на обратно? Невъзможно е, тъй като мозъкът ви ще трябва да обработи огромна по обем информация. По същия начин се случват и нещата в реалността – едновременно. Ето защо връщането на времето назад е невъзможно.

В квантовия свят обаче невъзможното често се оказва възможно. След буквално хиляди опити, учените най-сетне постигнали целта си. Алгоритъмът симулирал разпръскването на електрон чрез помощта на един кюбит (най-малката единица за данни в квантовия компютър), който влиза в ролята на частицата. Тя е регистрирана в две състояния - цяла и разпръсната.

Китай създаде непробиваем квантов сигнал от сателит

След това алгоритъмът обръща процеса в обратна посока, като частицата се връща в първоначалното си състояние - цяла. Това е връщане на времето само за част от секундата назад, но досега не е било възможно.

"Направихме това, което се смяташе за невъзможно", коментира пред ScienceDaily Валери Винокур, който е един от ръководителите на екипа.

"Успяхме изкуствено да създадем състояние, което е в директна опозиция на термодинамичната стрела на времето", коментира Гордей Лесовик, съавтор на проучването, в официално изявление на сайта на Московския институт по физика и технологии.

Учените са провели поредица повторни тестове, за да се убедят в постижението си. В крайна сметка алгоритъмът постига същия успешен резултат в 85% от случаите, когато се използва квантов компютър с два кюбита.

Intel създаде 49-кюбитов квантов процесор

При използването на три кюбита системата става доста по-хаотична. Тогава успеваемостта пада до 49%. Според учените, основната причина за това е, че квантовите компютри все още са в твърде ранна фаза на своята разработка и имат доста недостатъци. Те очакват, че с напредъка на технологиите и усъвършенстването на квантовите компютри, системите ще стават все по-прецизни и броят на грешките ще намалява.

И макар всичко това да звучи като първи стъпки към създаване на машина на времето, не е точно така. Подобно постижение все още остава в сферата на фантастиката. "Може би е възможно с достатъчно финансиране", шегува се Винокур.

Вместо това обаче екипът смята, че пътуването назад във времето за кратки периоди може да е от полза за развитието на самите квантови компютри. Когато технологията се усъвършенства, квантовите компютри може да я използват, за да се връщат назад в изчисленията си, да откриват грешките и да ги премахват. Това ще им позволи да работят още по-ефективно.

"В момента е много трудно да си представим всички възможности и ползи. Оптимист съм и вярвам, че те ще са много", коментира Винокур.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram